عصر خودرو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو به کشور وارد می‌شود

عصر بازار- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو به کشور وارد می شود که شامل کمتر از ۵ درصد از اقلام دارویی و البته داروهای گران قیمت است.

سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو به کشور وارد می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست مشترک با هیات مدیره و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه، تغییراتی در لایحه پیشنهادی انجام شده اما نمایندگان مجلس باید به تصمیماتی که به آموزش عالی کشور آسیب وارد می کند، توجه داشته باشند.

    وزیر بهداشت تصریح کرد: گاهی اوقات جامعه برخی شعارها را به صورت مقطعی می پسندد که در بلند مدت، به نفع جامعه نیست و باید به آینده کشور، مراکز آموزش عالی و هزینه های درمانی مردم در مراجعه به بخش خصوصی توجه داشت و مصوبات نیز به نحوی باشد که آسیب و زیانی به کشور و مردم وارد نکند البته این موارد را به صورت پوشیده گفتم زیرا به وضع مالیات، حقوق و بازنشستگی مربوط می شود و فکر می کنیم تصمیمات کمیسیون تلفیق مجلس می تواند به مراکز آموزش عالی در وزارت علوم و بهداشت، در بلند مدت آسیب وارد کند.

    هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت واردات دارو به کشور، گفت: سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو به کشور وارد می شود که شامل کمتر از 5 درصد از اقلام دارویی و البته داروهای گران قیمت است که خوشبختانه در چند سال گذشته، از 20 قلم داروی فوق العاده گران قیمت در دنیا، 13 قلم در ایران تولید شده است.

    وزیر بهداشت رقم صادرات دارو را قابل توجه ندانست و گفت: متاسفیم که با وجود کیفیت مناسب برخی از محصولات دارویی ایران، نتوانسته از بازار منطقه ای به طور شایسته استفاده کند و سهمی در آن داشته باشد البته میزان صادرات داروی ایران در مقایسه با گذشته، بیش از 4 برابر افزایش یافته اما در مقایسه با وضعیت کشورهای منطقه، میزان صادرات ما پایین است.

    دکتر هاشمی دلیل میزان اندک صادرات و یکی از مشکلات حوزه دارو را حضور بخش دولتی و شبه دولتی در این حوزه عنوان کرد و افزود: با تمام فضاسازی که در کشور انجام می شود اما عمده تولید و حتی واردات دارو در دست شرکت های شبه دولتی یا سازمان تامین اجتماعی است اما بر اساس تاکید رییس جمهوری، شرکت های دارویی دولتی و شبه دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند تا از نظر کیفیت ارتقا پیدا کنند و به بازارهای بین المللی وارد شوند.

    وزیر بهداشت تاکید کرد: علاقه زیادی داریم که به یکی از صادر کنندگان بزرگ دارو و تجهیزات پزشکی تبدیل شویم اما تنها راه اثر گذاری و ارتقای کیفیت، ورود به بازارهای بین المللی و رقابت با رقبای جهانی است که در این صورت مشخص می شود که کیفیت محصولات مناسب و ارزشمند است.

    وزیر بهداشت در خصوص عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی، گفت: عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های مختلف حوزه علوم پزشکی، متفاوت است اما وضعیت 5 سال پیش این دانشگاه مناسب نبود و وضعیت کنونی آن مناسب است.

    هاشمی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای مسئولیت ما در وزارت بهداشت، توجه زیادی به توسعه کمی داشت و در حال حاضر، ورودی های رشته های علوم پزشکی این دانشگاه با توجه به اعتبارسنجی های انجام شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی، به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

    وزیر بهداشت تصریح کرد: از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بر کیفیت آموزش پزشکی تاکید دارد، سپاسگزارم. این دانشگاه به توسعه آموزش عالی در حوزه سلامت کمک می کند و شریک خوبی برای وزارت بهداشت هستند البته در رعایت استانداردها، هیچ رودربایستی با فرد و نهادی نداریم و در مواردی که استانداردها رعایت نشوند، مجوز نمی دهیم یا اقدام به دادن تذکر و تعطیلی می کنیم اما در مجموع تلاش می کنیم که از دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کنیم.

    برچسب ها