عصر خودرو

نماینده مردم زاهدان در مجلس مطرح کرد؛

برنامه ریزی برای عرضه گندم و خرما در بورس

عصر بازار- بورس کالا بستری مناسب برای عرضه کالاهای کشاورزی به ویژه در استان هایی است که فصل برداشت محصولات به دلیل شرایط اقلیمی زودتر شروع می شود و با توجه به این که سیستان و بلوچستان، استانی است که آغاز گر برداشت گندم بوده، بورس کالا می تواند سازوکاری را برای جلوگیری از سردرگمی و کاهش دغدغه های کشاورزان در دستور کار قرار دهد.

برنامه ریزی برای عرضه گندم و خرما در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است سازوکار بورس برای بیشتر تولیدات کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد به‌ویژه در شرایطی هستیم که تولید محصولات می‌تواند جنبه صادراتی داشته باشد و کشورهای همسایه به محصولات کشاورزی ایران نیاز دارند و اگر از طریق بورس کالا بتوانیم بخشی از تولید محصولات کشاورزی را عرضه کنیم، بخش صادرات را هم تقویت کرده ایم.

    وی افزود: از وزیر جهاد کشاورزی که از عرضه گندم در بورس کالا خبر داده است، حمایت می کنیم چرا که این اقدام، مقدمه‌ای برای اصلاح خرید پر هزینه تضمینی است؛ البته در ابتدا بخشی از گندم در بورس کالا عرضه خواهد شد تا به مرور با رفع موانع احتمالی، شاهد افزایش عرضه گندم در بورس باشیم.

    یارمحمدی به عرضه گندم کشاورزان در استان های مختلف در بورس کالا اشاره کرد و گفت: برای توسعه فرهنگ استفاده از مکانیسم بورس کالا در شهرستان ها، از ایجاد نمایندگی های بورس کالا در سراسر کشور استقبال می کنیم؛ البته به احتمال فراوان بورس کالا مباشرینی را برای تسهیل در امور در نظر گرفته است اما اگر نمایندگی بورس کالا در مناطق گرمسیر مانند استان سیستان و بلوچستان ایجاد شود، تسریع و تسهیل و کاهش مشکلات را در عرضه گندم و سایر محصولات بورس کالا خواهیم داشت.

    وی با بیان این که شهرستان سرباز، نخستین شهرستانی در کشور است که برداشت گندم از آن آغاز می‌شود تصریح کرد: اکثر کشاورزان این شهرستان در روزهای نخست برداشت گندم، دچار سرگردانی هستند. برداشت گندم در استان سیستان و بلوچستان تقریباً دو ماه زودتر از برداشت گندم در دیگر مناطق کشور است و همیشه کشاورزان با معضل تحویل گندم مواجه بودند. براین اساس اگر بورس کالا، نمایندگی را در این استان ایجاد کند اتفاقی است که باعث ترغیب کشاورزان گندم‌کار به کشت محصول شده و باعث می‌شود تا آنها زودتر به دسترنج خود برسند.

    این نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه خود گندم‌کار هستم و دغدغه گندمکاران را به خوبی می‌دانم، افزود:  من هم مانند دیگر گندم‌کاران کشورم، گندم را از طریق خرید تضمینی به گندم‌کاران فروخته ام و متأسفانه وجه آن با ماه ها تاخیر پرداخت شد و می‌دانم گندم‌کاران چه شرایطی را پشت سر می‌گذارند؛ از این رو باید با استفاده از بورس کالا در مسیر اصلاح نظام خرید تضمینی یعنی همان برنامه وزیر جهاد کشاورزی حرکت کنیم.

     دولت برای عرضه خرما در بورس کالا برنامه ریزی کند

    یارمحمدی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید خرما در این استان بیان کرد: در جنوب استان سیستان و بلوچستان با 75 هزار هکتار خرما دومین تولیدکننده خرما در کشور هستیم. متأسفانه اقدام ویژه ای در خصوص بهبود شرایط خرید این محصول صورت نگرفته و واسطه‌ها خرما را از کشاورزان که جایی برای نگهداری خرما ندارند، خریداری می‌کنند و سود عمده خرید خرما را واسطه‌ها می‌برند.

    نماینده مردم زاهدان به دولت پیشنهاد کرد تا برای عرضه خرما در بورس کالا برنامه‌ریزی کند تا کشاورزان این بخش نیز با انگیزه بیشتر و بدون حضور واسطه های پر شمار بتوانند از حاصل زحمات و دسترنج خودشان استفاده کنند.

    برچسب ها