عصر خودرو

رویترز :

بانک مرکزی ایران می‌تواند مانع کاهش ارزش ریال شود

عصر بازار- رویترز نوشت: ایران می‌تواند از کاهش بدون کنترل ارزش پول ملی‌اش با توجه به ذخایر ارزی ۱۳۰ میلیارد دلاری این کشور که احتمالا با افزایش قیمت نفت بیشتر شده است، جلوگیری کند.

بانک مرکزی ایران می‌تواند مانع کاهش ارزش ریال شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز دوشنبه به کسانی که بر روی کاهش ارزش ریال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، هشدار داد این افراد متضرر می شوند، زیرا بانک مرکزی ممکن است بازار ارز را کنترل کند و ارزش ریال احتمال در چند ماه آینده افزایش خواهد یافت.

    ارزش ریال طی هفته‌های گذشته به شدت کاهش یافته است و درحالی که در نیمه 2017 هر دلار برابر با 37 هزار و 700 ریال بود، این رقم اکنون به 46 هزار و 500 ریال نیز رسیده است.

    بانک مرکزی ایران سال گذشته به تدریج ارزش ریال را برای جبران نرخ بالای تورم و کمک به رقابتی کردن صادرات کاهش داد.

    کاهش بیش از حد ارزش ریال می‌تواند با افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم عادی سبب بروز نارضایتی شود.

    به گفته بانکداران، یکی از دلایل کاهش ارزش ریال، تقاضای فصلی برای دلار است که در این وقت سال به علت مسافرت به خارج افزایش می‌یابد.

    اما از عوامل دیگر کاهش ارزش ریال، اعتراضات مردمی و نگرانی از ضربه خوردن بیشتر به روابط کشورهای خارجی با اقتصاد ایران در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای عنوان شده است.

    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اوایل این ماه گفت که همتایان اروپایی‌اش و کنگره اگر برای اصلاح برجام اقدام نکنند، از توافق خارج می‌شود.

    بسیاری از اقتصاددانان معتقدند ایران می‌تواند از کاهش بدون کنترل ارزش پول ملی‌اش جلوگیری کند. ذخایر ارزی رسمی این کشور بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول در اوایل سال گذشته 130 میلیارد دلار است و از از زمان افزایش قیمت نفت احتمالا افزایش یافته است.

    اما بی‌ثباتی نرخ ریال در چند هفته گذشته نشان داد کار بانک مرکزی در مورد کنترل نرخ ارز دشوار است.

    به گفته یک بانکدار ایرانی، «آنها عوامل بسیاری را مد نظر داشته باشند؛ تورم، خواسته‌های افراد کم‌درآمد، خواسته‌های جامعه تجار و شرایط ژئوپلتیکی...این فرآیندی ساده و آسان نیست.»

    برچسب ها