عصر خودرو

آثار برجام روی اقتصاد ایران

عصر بازار- موسسه مالیه بین الملل در گزارشی (IIF) اعلام کرد شانس زنده ماندن توافق در دوران ریاست جمهوری ترامپ، ۵۷ درصد است.

آثار برجام روی اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، گاربیس ایرادین، کارشناس اقتصادی ارشد این موسسه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: معتقدیم که تحولات اخیر در ایران، محاسبات ترامپ در خصوص پاره کردن توافق چندجانبه اتمی که در دوران ریاست جمهوری اوباما و از طریق مذاکره به دست آمد را با پیچیدگی هایی همراه کرده است. در شرایطی که سایر اعضای گروه 1+5 شامل چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس، احتمالا در برابر مذاکره مجدد بر سر توافق مقاومت می کنند، آمریکا ممکن است به تنهایی وارد عمل شود و تحریم‌هایی را اعمال کند. با وجود تهدید دائمی بازگشت مجدد تحریم ها، معتقدیم که شانس زنده ماندن توافق در دوران ریاست جمهوری ترامپ، 57 درصد است.

    از آنجا که عقب نشینی آمریکا از توافق می تواند بر سرمایه گذاری و تجارت با ایران و در نهایت رشد اقتصادی تاثیر بگذارد، تحلیلگران این موسسه معتقدند که چشم انداز اقتصادی ایران وابسته به سرنوشت توافق هسته‌ای است.

    با این فرض که سایر طرف‌های توافق اتمی احتمالا مایلند در چارچوب توافق، روابط خود را با ایران حفظ کنند، تاثیر این اقدام ترامپ روی صادرات فرآورده های نفتی ایران می تواند محدود باشد. بنابر آمار این موسسه، در این صورت سرعت رشد واقعی تولید ناخالص داخلی بدون احتساب بخش نفت به دو درصد کاهش و بیکاری به 13 درصد افزایش می یابد.

    یونا روزنت هال- تحلیلگر و محقق این موسسه می گوید: از آنجا که بیش از 95 درصد نیروی کار ایران در بخش غیر نفتی فعالیت دارند، هر گونه رشد زیر 5 درصد بلندمدت غیرنفتی نخواهد توانست به نحو موثری باعث کاهش در نرخ بیکاری شود.

    ایران در سال های قبل شاهد رشد تصاعدی بهای مصرف کننده بود، اما دولت فعلی موفق شد نرخ تورم مصرف کننده را به زیر 10 درصد کاهش دهد، هر چند که تورم مواد غذایی در تورم بالای سالانه 14 درصدی در دسامبر 2017 باقی ماند.

    برچسب ها