عصر خودرو

چینی‌ها نفت بیشتری می‌خرند

عصر بازار- چین ممکن است نفت کمتری تولید کند، اما آمارهای رسمی منتشره از سوی پکن نشان می‌دهد که این کشور نفت بیشتری پالایش می‌کند و روند افزایش وارداتش با گسترش تقاضای داخلی ادامه خواهد یافت.

چینی‌ها نفت بیشتری می‌خرند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تولید نفت خام در چین به دلیل فرسودگی میادین نفتی و اکتشافات جدید غیراقتصادی در داخل کشور، بر مبنای سالانه حدود چهار درصد کاهش یافت و به 191.51 میلیون تن یا حدود 3.85 میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در 9 سال گذشته بود، اما این کاهش تولید با واردات بالاتر جبران شد که همچنان روند رو به رشدی داشت و با ثبت 10.1 درصد رشد سالانه، به 8.43 میلیون بشکه در روز رسید. واردات نفت چین در نوامبر سال گذشته به رکورد بیش از 9 میلیون بشکه در روز رسید.

    تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کردند کاهش تولید نفت داخلی چین در کوتاه مدت ادامه پیدا کند، اما میادین فرسوده تنها دلیل یا دلیل اصلی برای این کاهش نخواهند بود، در واقع چین به سوی گاز طبیعی روی آورده است. واردات گاز چین در دسامبر به بالاترین رکورد رسید، زیرا این کشور در بحبوحه تلاش برای کاهش وابستگی خود به زغال سنگ و جایگزین‌ کردن آن با گاز، با سرمای زمستانی مواجه شد. واردات 7.89 میلیون تن گاز که از طریق خط لوله و همچنین به صورت LNG انجام گرفت، باعث شد که آمار دسامبر رکورد قبلی را که در نوامبر به ثبت رسیده بود بشکند.

    تولید داخلی گاز رو به رشد است، زیرا پکن سرگرم مبارزه با آلودگی هوا و گسترش استفاده از سوخت‌های پاک است، بنابراین اگر این کشور در جهت تولید بیشتر گاز طبیعی حرکت کند و از نفت فاصله بگیرد به معنای آن خواهد بود که وابستگی بیشتری به واردات نفت پیدا می‌کند، زیرا خانه‌ها و کارخانه‌ها ممکن است گرمایش و برق مورد نیاز خود را از گاز دریافت کند اما خودروها به بنزین نیاز دارند و تولید پتروشیمی نیز رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.

    پالایش نفت در چین سال گذشته پنج درصد رشد کرد و به رکورد 568 میلیون تن رسید. اکنون غول نفت و گاز دولتی CNPC سوخت را به خوش‌بینی قیمت خود به بازارهای نفت اضافه کرده و پیش‌بینی کرده تقاضا برای نفت در چین امسال 4.6 درصد رشد می‌کند و به 12 میلیون بشکه می‌رسد. پالایشگاه‌ها قصد دارند حدود 36 میلیون تن ظرفیت پالایش سالانه اضافه کنند که معادل حدود 723 هزار بشکه در روز خواهد بود و در این صورت، مجموع ظرفیت پالایش چین به 808 میلیون تن در سال یا معادل 16.23 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

    این خبر خوبی برای صادرکنندگان نفت است، اما برای سایر پالایشگاه‌ها در آسیا خبر خوبی محسوب نمی‌شود. آمریکا میزان صادرات نفت خام خود به چین را افزایش می‌دهد و روسیه نیز با توسعه خط لوله نفتی سیبری شرقی-اقیانوس آرام میان روسیه و چین که فعالیت‌هایش را اول ژانویه آغاز کرد، حجم صادرات نفت خود را دو برابر کرده و از 15 به 30 میلیون تن در سال رسانده که معادل 220 میلیون بشکه است.

    در این بین، چین محصولات نفتی بیشتری صادر می‌کند و از حاشیه سود سایر پالایشگاه‌های آسیایی که پیش از این نیز دچار افت شده بود، کم می‌کند. این روند اکنون ثابت به نظر می‌رسد. چنین امسال نفت بیشتری تولید خواهد کرد و در چند سال آینده عمده نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

    به گفته تحلیلگران، نرخ پالایش نفت در چین امسال نیز به رکورد بالایی صعود خواهد کرد، زیرا غول‌های پتروشیمی فعالیت خود را به پالایش گسترش داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که سطح خوراک کافی برای فعالیت اصلی خود دارند.

    برچسب ها