عصر خودرو

معاون نخست وزیر ترکمنستان؛

عربستان سعودی در خط لوله گاز «تاپی» سرمایه‌گذاری می‌کند

عصر بازار- معاون نخست‌وزیر ترکمنستان گفت که عربستان سعودی سرمایه‌گذاری قابل ‌توجهی در ساخت‌وساز پروژه خط‌لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) انجام خواهد داد.

عربستان سعودی در خط لوله گاز «تاپی» سرمایه‌گذاری می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، ماکسات بابایف، معاون نخست‌وزیر ترکمنستان و مسئول بخش سوخت و انرژی، در جلسه 19 ژانویه کابینه خود گفت که عربستان سعودی سرمایه‌گذاری قابل ‌توجهی در ساخت‌وساز پروژه خط‌لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) انجام خواهد داد.

    طبق گفته بابایف، این سرمایه‌گذاری‌ها به دنبال توافقات به دست آمده در دیدار رییس‌جمهور ترکمنستان از عربستان سعودی در می 2016 انجام می‌شود. بانک توسعه سعودی صندوق‌هایی را به پروژه تاپی تخصیص داده است.

    او نه میزان این سرمایه‌گذاری را مشخص کرد و نه در مورد شرایط انجام این توافق توضیحی داد.

    آژانس اطلاع‌رسانی دولتی تی‌دی‌ایچ گزارش داد: رییس‌جمهور ترکمنستان، قربان‌قلی بردی‌محمدوف در پیامی به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، از سرمایه‌گذاری فراهم شده توسط صندوق‌های توسعه سعودی برای ساخت خط‌لوله تاپی تشکر کرد.

    طبق اعلام این آژانس اطلاع‌رسانی دولتی به جز عربستان سعودی، امارات متحده عربی هم به سرمایه‌گذاری در پروژه تاپی علاقمند است. یک هفته پیش دیدار بین بردی‌نیاز میاتیف، معاون وزیر خارجه ترکمنستان و شیخ عبداله بن زاید النهیانف، وزیر امور خارجه  و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی، در امارات متحده عربی برگزار شد.

    در 20 دسامبر 2017 رییس‌جمهور بردی‌محمدوف با شیخ عبداله بن زاید النهیانف در عشق آباد دیدار کرد و رسانه‌های محلی گزارش دادند که سرمایه‌گذاران عرب به پیاده‌سازی خط‌لوله تاپی علاقه نشان داده‌اند.

    در عین حال به گزارش تولونیوز، وزارت معادن و سوخت افغانستان هم هفته گذشته اعلام کرد که ولت افغانستان گام‌های لازم برای پیاده‌سازی خط‌لوله تاپی در این کشور را برداشته است.

    این وزارتخانه اعلام کرده است که عملیات ساخت‌وساز خط‌لوله تاپی در افغانستان احتمالا در فوریه آغاز خواهد شد.

    طبق این پروژه با یک خط‌لوله 1814 کیلومتری گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند منتقل می‌شود.

    افغانستان سالانه 500 میلیون دلار تعرفه انتقال از این پروژه دریافت خواهد کرد.

    برچسب ها