عصر خودرو

چین پیشتاز تولید انرژی های نو در جهان

عصر بازار- تازه ترین آمارها نشان می دهد چین به عنوان یک قدرت برتر در انرژی های نوین، پیشتاز دیگر کشورهای دنیا در تولید این منابع است و همزمان موفق شده است از هزینه های تولید این نوع انرژی نیز بکاهد.

چین پیشتاز تولید انرژی های نو در جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، ظرفیت تولید انرژی در چین در سال 2017 میلادی به یک میلیارد و 770 میلیون کیلووات رسید که 38 درصد آن انرژی های غیرفسیلی بود و در مقایسه با دوره مشابه یک سال قبل از آن 9.6 درصد رشد کرده است.
    آمار نشان می دهد در سال گذشته میلادی تولید انرژی بادی در چین 26 درصد و انرژی خورشیدی 70 درصد در مقایسه با سال 2016 میلادی بیشتر شده است.
    چین در کنار تلاش برای تولید منابع نوین انرژی و توسعه منابع تجدید پذیر اعلام کرده است که میزان استفاده زغال سنگ برای تولید انرژی را کاهش خواهد داد تا میزان آلاینده ها کاسته شود.
    برنامه توسعه سیزدهم پنج ساله چین نشان می دهد این کشور که 66 درصد از انرژی مورد نیاز خود را در سال 2015 میلادی از زغال سنگ تامین کرده است قرار است این رقم را تا سال 2020 میلادی به 58 درصد کاهش دهد.
    این آمار پس از آن منتشر می شود که کشورهای مختلف دنیا از جمله چین از تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای خروج این کشور از توافقنامه تحولات اقلیمی پاریس انتقاد کردند.
    دولت چین افزوده است تا سال 2020 میلادی تولید گاز طبیعی و مصرف آن را افزایش خواهد داد به طوری که حداقل 10 درصد از انرژی مورد نیاز کشور و خانوارها از گاز طبیعی تامین شود.
    بر اساس این برنامه، میزان دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای هم تا سال 2020 میلادی در چین نسبت به سال 2005 میلادی تا 40 الی 50 درصد کمتر خواهد شد.
    انتظار می رود با این برنامه ریزی 15 درصد از کل انرژی مصرفی چین در سال 2020 میلادی از سوخت های غیرفسیلی تامین شود.
    انرژی های خورشیدی، حرارتی، بادی و هسته ای، اصلی ترین منابع انرژی این کشور محسوب می شود و این رقم تا سال 2030 میلادی به 20 درصد افزایش خواهد یافت.
    آمار نشان می دهد در سال 2015 میلادی میزان سرمایه گذاری چین برای تولید منابع انرژی جدید و پاک و تجدیدپذیر به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده است که معادل یک سوم سرمایه گذاری برای این انرژی ها در جهان است.
    ظرفیت تولید انرژی های باد و خورشید در چین در سال 2020 میلادی به ترتیب به 210 میلیون کیلووات و 110 میلیون کیلووات خواهد رسید.
    چین سریعترین رشد را در توسعه انرژی هسته ای در دنیا دارد و تا سال 2020 میلادی با ساخت راکتورهای جدید، تعداد ژنراتورهای هسته ای این کشور به 90 خواهد رسید و پس از آمریکا در این زمینه در رده دوم جهان قرار خواهد گرفت.
    از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد چین اکنون نه تنها در داخل سرزمین خود بلکه در سراسر جهان به بزرگترین تولید کننده انرژی خورشیدی تبدیل شده است.
    سازمان انرژی ملی چین خاطر نشان کرده است تولید انرژی خورشیدی پرجمعیت ترین کشور جهان در سال 2016 میلادی تقریبا دوبرابر شده و به 77.42 گیگاوات رسیده است.
    اگرچه این رقم اکنون معادل یک درصد از کل انرژی تولیدی در این کشور محسوب می شود اما به نظر می رسد با تمرکز چین بر تولید منابع پاک انرژی در سال های آینده، سهم تولید انرژی خورشیدی باز هم بیشتر شود.
    این سازمان در گزارش خود آورده است تلاش خواهد شد تا دستکم ظرف یک دوره سه ساله میزان تولید انرژی خورشیدی کشور به 110 گیگاوات افزایش یابد.
    در زمان حاضر 11 درصد از کل انرژی چین از منابع تجدید پذیر تامین می شود که برنامه کشور رساندن آن به 30 درصد تا سال 2030 میلادی است.
    آمارها نشان می دهد چین قصد دارد تا 10 سال دیگر در زمینه تولید منابع انرژی تجدید پذیر 364 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

    برچسب ها