عصر خودرو

معاون وزیر ارتباطات:

نظام بانکی براساس تحولات تکنولوژیک درحال تحول جدی است

عصر بازار- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: عدم شناخت تحولات جهانی موجب خسارت های بزرگی به اقتصاد کشورهای مختلف شده که مشمول ما هم می شود.

نظام بانکی براساس تحولات تکنولوژیک درحال تحول جدی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، نصرالله جهانگرد در دومین روز از هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهارداشت: مسئله مهم این است که تغییر چیست و عوامل تغییر ساز چه چیزی هستند؟ قلمروهای حیاتی که در آن کار و زندگی می کنیم در سطح و اندازه های ملی با چه عواملی تغییر می  کند؟

    وی با بیان اینکه نظام بانکی براساس تحولات تکنولوژیک در حال تحول جدی است، گفت: مشکل ما این است که نسبت به اکوسیستم جهانی غفلت داریم و تصور می کنیم حاکمیت برای اعمال مدیریت بسترهای ما کافی است در حالی که تلاش نمی کنیم پیوستگی جهانی را درک کنیم.

    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: به کارگیری فناوری اطلاعات موجب پلت فرم پیوسته در ارتباطات تبدیل شده و در کنار آن به عنوان پلت فرم مهمی در سایر حوزه ها آثار خود را نشان می دهد.

    جهانگرد گفت: بزودی ارتباطات ماهواره ای که 15 سال قبل مبنای رقابت با سیستم های موبایل بود ولی به دلیل قیمت شکست خورد، دوباره در حال پیشروی است و تا چند سال آینده مجموعه شبکه جهانی را به صورت وایرلس در تمام دنیا به مردم ارایه دهد.

    این مقام مسئول در وزارت ارتباطات با بیان اینکه افق 5 ساله پیش روی ماست که نظام ارتباطات جهانی را تغییر خواهد داد، تصریح کرد: این تغییر و تحول در عرصه سیاسی نیز اتفاق می افتد. در نهادهای بین المللی حدود یک دهه است که تلاش می شود نقش دولت ها در تصمیم گیری ها با نقش کمپانی ها مشترک شود.

    وی با تاکید بر اینکه در قلمرو پولی اتفاق بزرگی در سطح دنیا در حال روی دادن است، تصریح کرد: ایراد بزرگ این است که تغییرات مهم در بازارهای جهانی را دیر درک کنیم. عدم شناخت تحولات جهانی موجب خسارت های بزرگی به اقتصاد کشورهای مختلف شده که مشمول ما هم می شود.

    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عدم درک صحیح از تغییرات مهم جهانی را موجب خسارت های فوق استراتژیک بر اقتصاد کشور دانست و گفت: سرعت این تغییرات امروز فراتر از دهه 60 و 70 است. این موضوع می تواند در حوزه بیت کوین نیز ملاک قرار گیرد به همین خاطر هرگونه تصمیم گیری در این حوزه از حساسیت بالایی برخوردار است. جهانگرد با تاکید براینکه باید تحولات آینده در تصمیم گیری ها ملاک قرار گیرد، افزود: تراکنش دیجیتال مسئله اساسی ماست که باید در امور اداری کشور نیز به رسمیت شناخته شود.

    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت فناوری بلاک چین در دنیا گفت: در نظام بانکی ورود بلاک چین در بیت کوین، دفتر کل را گسترده کرده و همه در آن شریک هستند، اما باید توجه کرد که این دفتر گسترده چه تاثیری در مبادلات پولی و ... دارد؟ ما برای این تاثیرات آمادگی نداریم.

    جهانگرد با تاکید بر اینکه در بخش پول اتفاق خطرناکی می افتد که عقب ماندگی نظام بانکی از این تغییرات موجب خطر بسیار جدی برای اقتصاد کشور است، افزود: کل ساختار باید از بیخ و بن تغییر کند تا در نظام بانکی، سیاستی رایج شود که بتوانیم روی آن مدیریت کنیم. برای این مهم لازم است که ما هم مانند دنیا درمسیر بلاک چین و ... گام برداریم.

    وی به ضرورت ایجاد دفتر کل گسترده در نظام بانکی ایران تاکید کرد و گفت: البته قبل از آن باید بررسی کنیم که این دفتر کل چه تاثیری در مراودات اداری و دولتی و بانکی ما خواهد داشت؟
    جهانگرد با بیان اینکه خوب ندانستن موضوع خیلی اهمیت دارد، تصریح کرد: نظام بانکی در یکدهه گذشته هیچ ابزار پولی جدیدی ارایه نداد در حالی که در دنیا ده ها ابزار معرفی شده و با استقبال مردم نیز همراه شده است.

    این مقام مسئول در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در نسل 5 مخابرات کل نظام مخابرات برعکس می شود گفت: در بلاک چین نیز کل نظام بانکی و پولی عوض می شود. در نظام پولی دفتر کل از متمرکز به گسترده تغییر می کند. الان موضوع ما حرکت به سمت کُربنکینگ نیست بلکه باید به سمت بلاک چین برویم.

    برچسب ها