عصر خودرو

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش مطرح کرد ؛

سه فاکتور مهم در به‌روزآوری صنعت نفت و گاز ایران

عصر بازار- معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش سه فاکتور یادگیری، شبکه‌سازی و قابلیت نوآورانه را مهمترین عوامل در پیشرفت و به روزآوری حوزه نفت و گاز ایران دانست.

سه فاکتور مهم در به‌روزآوری صنعت نفت و گاز ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش، سعیدی با بیان اینکه انرژی حیات اقتصادی هر جامعه و ضامن بقای حرکت هر سیستم اقتصادی است، گفت: در کشور ما که منبع اصلی انرژی یک منبع فسیلی انرژی و خدادادی است که از آن بهره می‌بریم و بازیگران مهمی وجود دارند و کشور ما هم جزو بازیگران مهم در دنیاست، باید بهره مناسبی از این فرصت‌ها ببریم.

    وی افزود: ممکن است رویکرد ما با آن‌هایی که نفت و گاز ندارند متفاوت باشد، آن‌هایی که ندارند مجبورند به مسیرهای جایگزین فکر کنند و ما ممکن است از این غافل باشیم و اگر دقت نکنیم این فرصت می‌تواند تهدید هم باشد.

    به گفته سعیدی، اگر می‌خواهیم از قافله تکنولوژی و دانش عقب نمانیم باید به آلترناتیوهای انرژی فسیلی توجه دقیقی داشته باشیم تا اگر زمینه‌های در حال ظهور عوض شد، عقب نمانیم، یعنی علاوه بر توجه جدی به زنجیره ارزش نفت و گاز باید به جایگزین‌ها هم توجه جدی داشته باشیم.

    معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش با بیان اینکه باید نفت، گاز و پتروشیمی را سرمایه ببینیم، اظهارکرد: اگر این حوزه‌ها را سرمایه دیدیم نگاه ما متفاوت خواهد بود که چگونه ارزش افزوده خود را از آن بالاتر ببریم و بر چالش‌های این حوزه غلبه کنیم.

    سعیدی با بیان اینکه در دنیا سه نوع اقتصاد داریم، ادامه داد: اقتصادهای مبتنی بر منابع طبیعی، کارایی و نوآوری سه اقتصاد حاضر در دنیا است و که ما متاسفانه عمده اقتصادمان حتی در حوزه نفت، نوع توجه‌مان نگاه اول بوده و اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم کارهایی را که شروع کردیم باید به سمت مسیرهای نوآورانه ببریم.

    معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش با بیان اینکه تحقیقی روی صنایعی که در حال بین المللی‌سازی هستند، انجام دادم،گفت: اگر می‌خواهیم روی اقتصاد با پایه نوآوری قرار بگیریم، سه فاکتور مهم می‌خواهد، نکته اول یادگیری است که قدرت سازمان در پیداکردن فرصت‌های خارج از سازمان و جذب آن‌ها و به کارگیری این دانش در جای مناسب است.

    سعیدی اضافه کرد: در کنار این موضوع باید قدرت شبکه‌ خود را که قابلیت شبکه‌ای سازمان است، ارتقا دهیم، قابلیت شبکه‌ای سازمان می‌تواند قدرت یادگیری سازمان را افزایش دهد.

    وی افزود: اگر ما زمینه‌ای را فراهم کنیم که یادگیری و قدرت شبکه‌سازی در بازارهای جهانی را پیدا کنیم می‌توانیم به مزیت رقابتی و خلق دانش برسیم، اما نکته سوم، قابلیت نوآورانه است. سوال من این است که هزینه تحقیق و توسعه ما برای شرکت های‌مان تقسیم بر درآمد سالانه ما چقدر است؟ چراکه این شاخص بیانگر قدرت نوآورانه شرکت‌هاست.

    سعیدی با بیان اینکه ما با چالش‌هایی در خاورمیانه مواجه هستیم چون اقتصاد کربن محور داریم، اظهارکرد: برای جابجایی از این بخش به سمت اقتصاد نوآورانه باید بتوانیم به درستی از ظرفیت‌های نفت و گاز و پتروشیمی خود استفاده کنیم.

    به گفته وی، نفت و گاز هم حوزه و هم محرک حوزه است که اگر بخواهیم در تحرک حوزه نقش داشته باشیم باید بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور و قدرت جذب آن‌ها را داشته باشیم.

    معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش با اشاره به نقش جزیره کیش در پیشرفت حوزه نفت و گاز، ادامه داد: ما در کیش چنین تصور می‌کنیم که چون بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها غافل مانده است، می‌توانیم در این جزیره زمینه را برای شرکت‌های کوچک و بزرگ برای این حوزه فراهم کنیم و دروازه‌ای باشیم برای تبادل دانش، اطلاعات و فرصت‌هایی که می‌تواند زمینه این‌ها را فراهم کند.

    وی افزود: امیدوارم در این نمایشگاه بتوانیم ضمن تبادل نظر، راهکارهای مناسبی را هم پیدا کنیم و با رعایت مناسبات این حوزه ها ارتباط خوبی با بازارهای جهانی داشته باشیم.

    برچسب ها