عصر خودرو

مشاور وزیر نیرو :

امضای ۱۲۰۰ مگاوات قرارداد دوجانبه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده برق

عصر بازار- مشاور وزیر نیرو گفت: از آغاز دولت یازدهم تاکنون، یکهزار و۲۰۰ مگاوات قرارداد دوجانبه میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده برق به امضا رسیده است.

امضای ۱۲۰۰ مگاوات قرارداد دوجانبه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده برق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «هوشنگ فلاحتیان» امروز (سه شنبه) در گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق، افزود: از سال 1392 تاکنون، 39 مصرف کنننده بزرگ صنعتی برای تامین برق به بورس انرژی معرفی شدند.
    وی که پیش از این، مسئولیت معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی را برعهده داشت، افزود: در این مدت، میزان معاملات برق در بورس انرژی چهار برابر افزایش پیدا کرد.
    به گفته فلاحتیان، از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، با وجود اینکه میزان مصرف در زمان اوج، 21 درصد افزایش یافت، ظرفیت نیروگاه ها نیز 11 درصد رشد داشت، بر این اساس ضمن افزایش بهره وری از نیروگاه های موجود، ظرفیت های جدیدی نیز در بخش تولید ایجاد شد.
    مشاور وزیر نیرو یادآور شد: ظرفیت نیروگاه های کشور از سال 92 تاکنون، از 69 هزار مگاوات به 79 هزار مگاوات رسیده که این رقم تا قبل از زمان اوج مصرف یعنی تابستان سال آینده، به 80 هزار مگاوات می رسد.
    به گفته فلاحتیان، در این بازه زمانی، ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک نیز از 538 مگاوات به یک هزار و120 مگاوات افزایش پیدا کرد.
    وی ادامه داد: شاخص آمادگی نیروگاه ها نیز در این مدت، به اوج خود یعنی از 95 درصد در سال 92 به 99 درصد رسید؛ این افزایش آمادگی ها در حالی رخ داد که سن بعضی از این نیروگاه ها حدود 50 سال است.
    مشاور وزیر نیرو افزود: از سال 1392 تاکنون،60 هزار کیلومتر شبکه برق جدید، 9 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید و همچنین 4.5 میلیون مشترک جدید اضافه شد.
    فلاحتیان یادآور شد: در این بازه زمانی، راندمان نیروگاه های از 36.7 درصد به 38 درصد رسید؛ خاموشی ها از 3.5 دقیقه در شبانه روز به ازای هر مشترک به 2.6 دقیقه رسید و همه روستاهای بالای10 خانوار برق رسانی شد.
    مشاور وزیر نیرو با اشاره به دستاوردهای صنعت برق در سالهای دولت یازدهم و دوازدهم گفت: تلفات انرژی برق در این سالها از 15 درصد به 10.68 درصد کاهش یافت و ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در این سالها از200مگاوات به 500 مگاوات رسید.
    مشاور وزیر نیرو، یکی از مشکلات اقتصادی وزارت نیرو را بدهی های باقی مانده نیروگاه های واگذار شده عنوان کرد و گفت: در این سالها،10 هزار میلیارد تومان از این تعهدات که از نیروگاه ها به وزارت نیرو منتقل شده بود، پرداخت شد.
    به گفته وی، در این مدت، 4 هزار و 500 میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی استفاده و سه هزار میلیارد تومان نیز با استفاده از ظرفیت تهاتر تسویه شد.
    «حمیدرضا عظیمی» معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی چندی پیش به ایرنا گفت که در واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی که در سالهای قبل انجام شد، نه تنها منابعی از محل واگذاری ها در اختیار صنعت برق قرار نگرفت، بلکه بدهی های آن نیروگاه ها نیز برای شرکت برق حرارتی باقی ماند.
    «همایون حائری» 25 دی با حکمی از سوی وزیر نیرو به عنوان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی منصوب شد، همچنین با حکم وزیر نیرو، هوشنگ فلاحتیان، معاون پیشین امور برق و انرژی به عنوان مشاور وزیر در امور برق و انرژی منصوب شد.

    برچسب ها