عصر خودرو

معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی :

ورود ژاپن به طرح افزایش راندمان نیروگاه های ایران

عصر بازار- معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از ورود ژاپن برای تامین مالی طرح بازتوانی نیروگاه های حرارتی کشور خبر داد.

ورود ژاپن به طرح افزایش راندمان نیروگاه های ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، هم اکنون راندمان نیروگاه های کشور 37.8 درصد است که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، این عدد تا پایان سال 1400 باید به حدود 40 درصد برسد.
    در این ارتباط، «حمیدرضا عظیمی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اعلام کرد: در حدود سه هزار مگاوات نیروگاه قدیمی با راندمان پایین در سطح کشور وجود دارد که طرح « بازتوانی نیروگاه های حرارتی» را با اهداف ارتقای راندمان و کاهش مصرف سوخت در این نیروگاه ها آغاز کرده ایم.
    معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه در این ارتباط احداث دو واحد نیروگاهی 500 مگاواتی (در جمع یک هزار مگاوات) با راندمان 60 درصد در نیروگاه ری در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برای احداث این دو واحد نیروگاهی با یک تیم ژاپنی وارد مذاکره شده ایم؛ برای این همکاری مصوبه شورای اقتصاد نیز اخذ شده است تا از تسهیلات کم بهره دولت ژاپن استفاده کنیم.
    عظیمی در مورد آخرین وضعیت این همکاری گفت: مذاکرات این همکاری ادامه دارد و برنامه ما این است که تا پایان امسال بتوانیم این مذاکرات را به مرحله قرارداد برسانیم و روند مبادله قرارداد آن را از طریق سازمان برنامه و بودجه پیش ببریم.
    وی افزود: در طرح بازتوانی نیروگاه ها، نیروگاه های شهید رجایی و شهید مفتح را نیز با ژاپنی ها پیش برده ایم؛ مذاکرات این همکاری انجام شده است و قصد داریم منابع مالی مورد نیاز این طرح را با استفاده از آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا) تامین کنیم.
    وی در مورد شرایط این تسهیلات نیز گفت: سود تسهیلات جایکای ژاپن کمتر از 2 درصد و دوره بازپرداخت آن 6 سال پس از تخصیص تسهیلات به مدت 20 سال انجام می پذیرد.
    معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: هدف از اجرای طرح بازتوانی در این دو نیروگاه، بالا بردن ضریب بهره وری در نیروگاه، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و همچنین افزایش عمر نیروگاه است.
    عظیمی با بیان اینکه بحث اصلی اجرای طرح بازتوانی، اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید است، گفت: برای اجرای طرح بازتوانی در نیروگاه های دیگر هم مذاکرات جدی آغاز شده است اما واقعیت امر این است که سرفصل این مهم، ماده 12 است که بتوانیم از آن طریق استفاده کنیم.
     بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید، به دنبال افزایش راندمان در نیروگاهها، سوختِ صرفه‌جویی شده یا معادل آن باید به سرمایه‌گذاران پرداخت شود.
    از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا امروز، 54 واحد نیروگاهی جدید به بهره برداری رسیده و ظرفیت نیروگاه های کشور با افزایشی هشت هزار مگاواتی به 77 هزار مگاوات رسیده است.
    از این میزان، بیش از پنج هزار و 138 مگاوات از محل سرمایه گذاری بخش غیردولتی داخلی و خارجی به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است.

    برچسب ها