عصر خودرو

اتحاد تولیدکنندگان نفت شکل جدیدی پیدا می‌کند

عصر بازار- وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: تولیدکنندگان نفت جهان توافق دارند که همکاری آنها در زمینه تولید پس از این‌که توافق فعلی برای کاهش عرضه در پایان امسال منقضی شد باید ادامه پیدا کند.

اتحاد تولیدکنندگان نفت شکل جدیدی پیدا می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، برای نخستین بار است که عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، به طور آشکار تاکید کرده است که تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به همکاری‌شان پس از سال 2018 ادامه می‌دهند.

    فالح گفت: مکانیسم دقیق برای همکاری در سال آینده هنوز مشخص نشده است، اما اگر همان‌طور که برخی در بازار انتظار دارند ذخایر نفت در سال 2018 افزایش پیدا کند، تولیدکنندگان ممکن است انجام نوعی محدودیت عرضه در سال آینده را مورد بررسی قرار دهند.

    فالح پس از نشست کمیته مشترک وزیران که بر اجرای توافق کاهش تولید نظارت دارد، گفت: آمادگی برای ادامه همکاری پس از سال 2018 وجود دارد، اما مکانیسمی هنوز مشخص نشده و تنها یک توافق درباره ادامه همکاری وجود دارد.

    این کمیته شامل عربستان سعودی، کویت، ونزوئلا و الجزایر به علاوه تولیدکنندگان غیراوپک شامل روسیه و عمان است. امارات متحده عربی نیز روز یکشنبه به دلیل در دست داشتن ریاست اوپک در این نشست حضور داشت.

    فالح پیش از نشست گفت: گسترش چارچوب همکاری پس از سال 2018 لزوما به معنای پایبندی کشورها به اهداف تولید کنونی نخواهد بود.

    این توافق از ژانویه سال میلادی گذشته آغاز شد و عربستان سعودی تاکنون بزرگترین سهم را در کاهش تولید داشته است.

    فالح گفت: توافق در زمینه سطح تولید پس از سال 2018 درباره اطمینان‌ بخشیدن به سهام‌داران، سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان و جامعه جهانی خواهد بود که این همکاری ادامه پیدا خواهد کرد.

    بخیت الرشیدی - وزیر نفت کویت - اظهار کرد: نشست روز یکشنبه به مسئله پایبندی به توافق کنونی کاهش تولید متمرکز بود و انتظار می‌رود صحبت درباره آینده این توافق در ژوئن انجام گیرد که اوپک و سایر تولیدکنندگان شامل روسیه قرار است درباره سیاست نفتی گفت و گو کنند.

    محمد بن حمد الرومحی، وزیر نفت عمان، نیز گفت: تولیدکنندگان در نوامبر درباره تمدید توافق خود یا ورود به نوع جدیدی از توافق گفت‌وگو خواهند کرد.

    وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: اقتصاد جهانی مستحکم شده و کاهش عرضه، سطح ذخایر نفت در سراسر جهان را کاهش داده است. در نتیجه بازار نفت در مسیر دستیابی به تعادل مجدد تا پایان سال 2018 یا در سال 2019 است، اما وی تاکید کرد تولیدکنندگان همچنان باید تلاش بیشتری برای احیای سلامت بازار انجام دهند و معلوم نیست آیا روند کنونی کاهش ذخایر در ماه‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.

    فالح و وزیران انرژی امارات متحده عربی و عمان خاطر نشان کردند که رشد قیمت نفت برنت به حدود 70 دلار در هر بشکه در هفته‌های اخیر، ممکن است میزان عرضه نفت شیل از آمریکا را افزایش دهد.

    اما فالح و سهیل المزروعی - وزیر انرژی امارات متحده عربی - اعلام کردند تصور نمی‌کنند که رشد قیمت‌های نفت به تقاضای جهانی برای نفت آسیب خواهد زد.

    اوپک کاهش سطح ذخایر نفت کشورهای صنعتی به متوسط پنج ساله را هدف گرفته است، اما فالح گفت: تعیین دقیق هدف برای ذخایر هنوز از سوی تولیدکنندگان مورد بحث قرار نگرفته و ممکن است این موضوع در ژوئن مشخص شود.

    وی افزود: پایبندی کشورهای اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید در دسامبر 129 درصد بود.

    بر اساس گزارش رویترز، طبق بیانیه اوپک، نشست بعدی کمیته مشترک وزیران در آوریل در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

    برچسب ها