عصر خودرو

نابرابری درآمدی در جهان تشدید شد

عصر بازار- یک موسسه بین المللی با بیان این که وضعیت نابرابری درآمدی در جهان وخیم ترشده است اعلام کرد در سال میلادی گذشته هر دو روز یک نفر به جمع میلیاردها افزوده شده است.

نابرابری درآمدی در جهان تشدید شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، سازمان بین المللی آکسفام در گزارش جدید خود اعلام کرد که اقتصاد جهانی سال گذشته تعداد بی سابقه ای میلیاردر ایجاد کرده و به دلیل تضعیف حقوق کارگران و تلاش شرکت ها برای به حداکثر رساندن سود سهامدارانشان، وضعیت نابرابری جهانی وخیم تر شده است.

    این گزارش حاکی است، جهان هم اکنون 2 هزار و 43 میلیاردر دارد، یعنی در سال گذشته هر دو روز یک نفر به جمع میلیاردرهای جهان اضافه شده است. این گروه که اکثریت آن را مردان تشکیل می دهند، در سال 2017 به میزان 762 میلیارد دلار به دارایی های خود افزوده اند؛ رقمی که هفت برابر رقم مورد نیاز برای پایان دادن به فقر مطلق در جهان است.

    بر اساس آمارهای جداگانه ای که توسط بلومبرگ جمع آوری شده، ارزش خالص دارایی 500 میلیاردر تراز اول جهان در سال گذشته میلادی با 24 درصد رشد به 5.38 تریلیون دلار رسید، در حالی که ثروت جف بزوس، ثروتمندترین فرد جهان در این سال 33.7 میلیارد دلار رشد داشت.

    وینی بیانیما، مدیر موسسه بین المللی آکسفام گفت: «رشد میلیاردرها نشانه رشد اقتصاد جهانی نیست، بلکه نشان دهنده ناکامی یک نظام اقتصادی است... مردمی که لباس های ما را می دوزند، گوشی های تلفن همراه ما را تولید می کنند و مواد غذایی مورد نیاز ما را پررورش می دهند، تحت استثمار قرار دارند.»

    گزارش آکسفام در شرایطی منتشر می شود که رهبران جهان، مدیران شرکت های بزرگ و بانکداران کشورهای مختلف قرار است در روزهای آینده برای شرکت در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد به داووس سوئیس سفر کنند. آکسفام با اشاره به اینکه بسیاری از نخبگان جهان می گویند نگران نابرابری درامدی هستند، خاطر نشان کرده که اکثر دولت ها «به شکل شرم آوری» در بهبود این وضعیت کوتاهی کرده اند.

    آکسفام از دولت ها خواسته تا سود سهامداران و مدیران شرکت های بزرگ را کاهش دهند و تلاش خود را صرف تامین درآمد کافی برای کارگران جهت داشتن یک زندگی آبرومندانه کنند. همچنین در این گزارش پیشنهاد شده که شکاف جنسیتی در دستمزدها برطرف شود و مالیات بر دارایی ثروتمندان افزایش یابد.

    برچسب ها