عصر خودرو

با دستور کرباسیان انجام می‌شود؛

تشکیل فوری کارگروه مشترک برای حل مسایل اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه وزارت اقتصاد

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در جلسه مشترک با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب هنر، بر تشکیل فوری کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد برای رفع مسایل و مشکلات آن حوزه تاکید کرد.

تشکیل فوری کارگروه مشترک برای حل مسایل اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه وزارت اقتصاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در نشست هم اندیشی میان روسا و نمایندگان انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و صنوف حوزه فرهنگ و هنر با وزرا و مدیران ارشد وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور اقتصادی و دارایی، مهم‌ترین موضوعات و مشکلات فعالین این عرصه، مرتبط با مجموعه‌های ستادی و سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    در این نشست که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی، توجه جدی به موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر را لازمه توسعه پایدار در کشور دانست و تاکید کرد: به طور قطع توسعه  همه جانبه، متوازن و پایدار نیازمند بستر مناسب فرهنگی است.

    وی ادامه داد: نگاه زیرساختی به فرهنگ به ما کمک می‌کند تا جامعه را به عنوان سرمایه‌ای بزرگ و به مثابه پشتوانه‌ای سترگ در مسیر تحقق اهداف و برنامه‌های مان در کنار خود داشته باشیم.

    کرباسیان در پاسخ به دغدغه‌ها و مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه‌هایی چون بیمه آثار و محصولات فرهنگی و هنری و فعالین این حوزه، مسایل و مشکلات مالیاتی، تامین اعتبار و سرمایه در گردش برای تولید محصولات و مسایلی از این قبیل، خواستار تشکیل کارگروه مشترکی با حضور مدیران این حوزه‌ها و نمایندگان تشکل‌های فرهنگی و هنری شد و تاکید کرد: من به همه مدیران ستادی و سازمان‌ها و مجموعه‌های تابعه ابلاغ می‌کنم که نهایت همکاری را در خصوص رفع مشکلاتی که مطرح شد داشته باشند و با تشکیل این کارگروه مشترک نسبت به حل مشکلات یا زمینه‌های توسعه همکاری و کمک به اصحاب فرهنگ و هنر تسریع صورت گیرد.

    وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نمایندگان تشکل‌های حاضر در این نشست گفت: ما انتظار داریم اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی اقدامات و چالش‌های دولت، با بهره گیری از ابزارهای متنوع، مشارکت فعال‌تری داشته باشند و قطعا از پیشنهادهای سازنده در این زمینه استقبال می کنیم.

    کرباسیان در ادامه و در راستای بهره‌گیری از امکانات این وزارتخانه جهت حمایت از فعالیت‌های فرهنگی گفت: من به همه مجموعه‌های تابعه ابلاغ خواهم کرد که امکاناتی همانند سالن‌ها و مجموعه‌های تحت اختیار را که می‌تواند مورد استفاده گروه‌های فرهنگی و هنری قرار گیرد را با هماهنگی وزارت ارشاد در اختیار فعالان این حوزه قرار دهند.

    وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در شرایط سخت کنونی، امید آفرینی و ایجاد روحیه نشاط در جامعه یک امر واجب است و قطعا اگر ما در حوزه فرهنگ و هنر رونق ایجاد کنیم، این ماموریت را بهتر از هر گروه دیگری می‌تواند به سرانجام برساند.

    کرباسیان همچنین با انتقاد از غفلت صورت گرفته در توجه به هنرهای اصیل ایرانی و همچنین تولیدات فرهنگی و هنری در کشور گفت: درست است که اقتضای اقتصاد فرهنگ و هنر این است که اصطلاحا در تولید محصولات باید به گیشه و فروش توجه جدی شود اما باید مراقب باشیم این نگاه ما را از تولید آثار ارزشمند، فاخر و ماندگار غافل نسازد و ما به سهم خودمان از هیچ کمک و حمایتی برای تولید چنین محصولاتی دریغ نخواهیم کرد.

    وی در خصوص مشکلات و ابهامات مربوط به نحوه دریافت و تهاتر مالیات بر ارزش افزوده و بخشودگی و معافیت بخش‌هایی از فعالیت‌های هنری نیز گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده هنوز در کمیسیون مربوطه در مجلس تحت بررسی است و بنابراین نمایندگان صنوف هنری می‌توانند از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهادات خود را ارائه کنند.

    وی در ادامه با اشاره به تفاهم نامه هفته گذشته بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تاسیس صندوق‌هایی برای مشارکت سرمایه‌های خرد به منظور حمایت از استارت آپ‌ها، اظهار داشت: مشابه چنین تفاهم نامه و صندوق‌هایی را می‌توان در بورس اوراق بهادار برای حمایت و مشارکت در فعالیت‌های هنری هم راه اندازی کرد.

    این گزارش حاکی است، نمایندگان صنوف مختلف هنر نیز در ابتدای این جلسه، در سخنانی به طرح مشکلات و مسایل خود به ویژه درخصوص موضوعاتی چون مالیات بر ارزش افزوده، برخی برخوردهای سلیقه‌ای در خصوص معافیت‌های مالیاتی فعالیت‌های هنری و پیچیدگی فرآیند رسیدگی به مشکلات اداری در این ارتباط پرداختند.

    سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی در این جلسه، به تشریح اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت متبوع خود و عملکرد کارگروهی پرداخت که پس از تفاهم نامه اردیبهشت ماه سالجاری با وزارت اقتصاد جهت ایجاد هماهنگی‌های لازم در ارتباط با رسیدگی به مشکلات و نحوه اجرای قوانین و معافیت‌های مالیاتی و تسریع در رسیدگی به مسایل هنرمندان و انجام مساعدت‌های حقوقی برای فعالان عرصه هنر تشکیل شده است.

    وی با ابراز رضایت و قدردانی از همراهی وزیر اقتصاد و معاونان وی به ویژه رییس کل سازمان امور مالیاتی در ارتباط با جامعه هنری کشور، خواستار تسهیل در امر تهاتر مالیات بر ارزش افزوده و کاهش حقوق گمرکی آن دسته از تجهیزات مورد نیاز تولیدات فرهنگی شد که مابه‌ازاء و تولید داخلی ندارند.

    برچسب ها