عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان :

امنیت معاملات کارگزاری ها با اهرم «نامک»

عصر بازار- ساماندهی معاملات کارگزاری ها با نامک باعث می شود بسیاری از بی انضباطی های معاملاتی در این شرکت ها برطرف شود و مشتری ها بر اساس اعتبارهای تایید شده به معامله بپردازند.

امنیت معاملات کارگزاری ها با اهرم «نامک»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: سامانه مدیریت ریسک معامله گران که از امروز اجرایی می شود به منظور مدیریت کردن ریسک شرکت های کارگزاری توسط مدیران این شرکت هاست. این مکانیسم باعث می شود ریسک صنعت کارگزاری به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

    وی در ادامه بیان کرد: بر اساس این سامانه، معامله گران ایستگاه های معاملاتی و همچنین معامله گران معاملات برخط، صرفا بر مبنای مانده حساب های مشتری یا میزان اعتباری که برای آن ها توسط مدیران مشخص شده است، می توانند فعالیت داشته باشند.

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در ادامه افزود: امروزه یکی از مهمترین مخاطراتی که شرکت های کارگزاری با آن مواجه هستند مربوط به عدم محدودیت معامله در ایستگاه های معاملاتی است. این موضوع می تواند ریسک نامحدودی را برای شرکت ها داشته باشد. در واقع مدیران شرکت های کارگزاری زمانی متوجه جزییات خرید و فروش ایستگاه های خود می شوند که معاملات به پایان رسیده است.

    مهرآور افزود: این سامانه شرایطی را فراهم می کند که مدیران قبل از معامله بر عملکرد ایستگاه ها نظارت داشته و محدودیت هایی را برای آن تعریف کنند. در این صورت بسیاری از سوء استفاده ها از این معاملات حذف می شود.

    این کارشناس بازار سهام در ادامه بیان کرد: با ورود سامانه مدیریت ریسک معاملات (نامک)،  کلیه ایستگاه های معاملاتی که از نامک استفاده میکنند، همانند معاملات آنلاین با محدودیت هایی مواجه می شوند که در پی آن  تنها سفارشاتی قابل اجرا است که منابع لازم از کارگزاری ها و حساب بانک ها تامین شده باشد. که این یکی از مهمترین مزایای این سامانه به شمار می رود.

    وی در ادامه افزود: دیگر مزیت آن جلوگیری از ورود سفارشات خرید غیرواقعی در لحظات ابتدایی بازار است. ثبت خرید غیرواقعی معمولا با هدف جای گیری مناسب در صف انجام می شود. از آنجاییکه با اجرای این سامانه معامله گر تنها متناسب با میزان مانده مجاز اجازه ورود سفارش به هسته معاملات را پیدا می کند ، لذا در شرایط جدید این اقدام نیز منتفی می شود که در نهایت می تواند ترافیک در هسته معاملات را به میزان زیادی کاهش دهد.

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در خصوص دیگر فازهای نامک نیز اینچنین گفت: البته این سامانه در چند فاز اجرایی می شود، توضیحات فوق مربوط به فاز اول این سامانه بود. در فاز دوم اقدام مهم تری صورت میگیرد که آن چک کردن دستورالعمل های اعتباری است که سازمان بورس اعمال می کند.

    وی در تشریح فاز دوم بیان کرد: در فاز دوم رعایت بهتر و دقیق تر دستور العمل های سازمان بورس صورت می گیرد. هدف آن کاهش ریسک عدم رعایت دستور العمل های اعتباری است.

    مهرآور در پایان با تشکر از مسوولانی که برای طراحی این سامانه زمان گذاشتند، ابراز داشت: این سامانه موجب می شود که بسیاری از دغدغه های مدیران شرکت های کارگزاری کم شود و این شرکت ها مسیر توسعه را راحت تر بپیمایند.

    برچسب ها