عصر خودرو

آمریکا در یکسال آینده بزرگترین تولیدکننده نفت جهان می شود

عصر بازار- کارشناسان آژانس بین المللی انرژی انتظار دارند، آمریکا در ۱۲ ماه آینده در تولید نفت از روسیه و عربستان پیشی بگیرد و به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شود.

آمریکا در یکسال آینده بزرگترین تولیدکننده نفت جهان می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،  رشد چشمگیر تولید نفت سبب خواهد شد آمریکا در سال 2018 رکورد تولید بیش از 10 میلیون بشکه نفت در روز را بشکند و از عربستان و روسیه سبقت بگیرد، اتفاقی که با ریزش قیمت های نفت، از کاهش فشارها بر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) جلوگیری می کند.
    این پیش بینی پس از آن مطرح شد که قیمت های آتی نفت در روزهای اخیر، رکوردهای جدیدی ثبت کرده اند که از اواسط سال 2014 تاکنون بی سابقه بوده اند؛ در اوایل هفته گذشته، قیمت آتی نفت برنت دریای شمال رکود 70 دلار و 37 سنت در هر بشکه را ثبت کرد.
    بنا به اعلام راشاتودی، «نیل اتکینسون» رییس دایره صنعت و بازارهای نفت آژانس بین المللی انرژی به شبکه «سی ان بی سی» آمریکا گفت: آنچه ما تلاش می کنیم بدانیم، واکنش تولیدکنندگان نفت شیل آمریکاست.
    وی ادامه داد: به دلیل پویایی و درجه بالای نوآوری در صنعت نفت و نیز حضور شمار زیادی از فعالان بازار در آن، می توان گفت ما در محیطی قرار داریم که تا اندازه ای ناشناخته است.
    به اعتقاد وی، افزایش اخیر قیمت های نفت موجب افزایش تولید نفت آمریکا در ماه های آینده می شود که در این صورت اوپک و متحدانش باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و در مورد چگونگی واکنش نسبت به آن تصمیم بگیرند.
    توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک مهمترین عامل تغییر قیمت های نفت در ماه های اخیر بوده است.
    اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
    ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
    14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395 تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
    توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 تمدید شده است و همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از آن هستند.

    برچسب ها