عصر خودرو

سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلاری بخش خصوصی در نیروگاه های کشور

عصر بازار- از سال ۱۳۹۲ تا شهریور ماه ۱۳۹۶ یعنی از آغاز فعالیت دولت یازدهم، ۱۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث پروژه های نیروگاهی کلید خورد.

سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلاری بخش خصوصی در نیروگاه های کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، هشت میلیارد و 452 میلیون دلار از کل قراردادهای منعقد شده مربوط به بخش نیروگاه های حرارتی بزرگ،2 میلیارد و 644 میلیون دلار مربوط به بخش تجدیدپذیر و یک میلیارد و 258 میلیون دلار مربوط به بخش نیروگاه های مقیاس کوچک است.
    نیروگاه های مقیاس کوچک یا تولید پراکنده انرژی برق به معنی تولید برق در مقیاس کوچک و در محل مصرف است. این نیروگاه ها به مصرف کنندگان این اجازه را می دهد که انرژی الکتریکی مورد نیازشان را تولید کرده و اضافه توان الکتریکی شان را به شبکه قدرت یا مصرف کنندگان دیگر عرضه کنند.
    روند انعقاد قرارداد سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های جدید در کشور در سال 1394 و 1396 از رشد قابل توجهی برخوردار بود؛ این توسعه قراردادها در دو بخش نیروگاه های حرارتی و نیروگاه های تجدیدپذیر بوده است.
    در دوره سالهای 92 تا شش ماه نخست 96، 15 هزار و 444 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در نیروگاه های حرارتی بزرگ با سرمایه گذاران بخش غیردولتی قرارداد منعقد شده است؛ چنانچه زمانبندی های اشاره شده در قرارداد مبنای عمل قرار گیرد و شرایط غیرمتعارفی ایجاد نشود، انتظار می رود این نیروگاه ها به تدریج در طول برنامه ششم توسعه به مدار تولید اضافه شوند.
    صرف نظر از نحوه توزیع به مدار آمدن این نیروگاه ها، به نظر می رسد که این میزان ظرفیت نیروگای به قرارداد منجر شده، می تواند پاسخگوی نیاز کشور در طول برنامه ششم توسعه باشد؛ از این رو اگر بتوان شرایط لازم برای اجرایی شدن این قراردادها را فراهم کرد، نباید نگران سرمایه گذاری در بخش تولید بود.
    در خصوص روند قرارداد با نیروگاه های تجدیدپذیر نیز پس از ابلاغ نرخ های خرید برق مطابق ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف در اردبیهشت 1395 و تغییر دوره قراردادها به 20 سال، انگیزه کافی برای توسعه سرمایه گذاری ایجاد شد و از اردیبهشت 95 که شرایط و نرخ های جدید ابلاغ شد، میزان سرمایه گذاری و ظرفیت نیروگاهی بصورت قابل توجهی رشد کرد.
    این شرایط به گونه ای است که هیچ گونه قراردادی برای سرمایه گذاری جدید در سالهای 92، 93 و 94 به امضا نرسید اما در سال 95 بیش از 922 میلیون دلار و در 6 ماه نخست امسال 2 میلیارد و 644 میلیون دلار قرارداد توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر به امضا رسید.
    از نظر میزان ظرفیت نیز، در یک و نیم سال پایانی دوره مورد بررسی (یعنی سال 1395 و 6 ماه نخست 1396) بیش از یک هزار و 840 مگاوات برای توسعه ظرفیت جدید نیروگاههای تجدیدپذیر قرارداد منعقد شد.
    در کنار نیروگاه های حرارتی بزرگ و تجدیدپذیرها، قراردادهای منعقد شده برای توسعه ظرفیت نیروگاههای مقیاس کوچک نیز با روندی مناسب در حال گسترش است و در طول سالهای 92 تا شش ماه نخست امسال برای احداث بیش از 2 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید قرارداد منعقد شده است.

    ** افزایش پنج هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی
    علاوه بر سرمایه گذاری هایی که در مرحله قرارداد است، در طول سالهای 1392 تا شهریور 1396 بیش از پنج هزار و 138 مگاوات از محل سرمایه گذاری بخش غیردولتی داخلی و خارجی به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است.
    این ظرفیت نیروگاهی با چهار میلیارد و 114 میلیون دلار سرمایه گذاری ایجاد شده که بخش غیردولتی داخلی و خارجی، در سالهای 1392 تاکنون چهار هزار و 417 مگاوات به ظرفیت نیروگاههای حرارتی بزرگ، 141 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر و 580 مگاوات نیز به ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک اضافه کرده است.
    این ظرفیت ها، با سرمایه گذاری سه میلیارد و 555 میلیون دلار در نیروگاه های حرارتی بزرگ، 211 میلیون دلار در تجدیدپذیرها و 348 میلیون دلار در بخش مولدهای مقیاس کوچک ایجاد شده است.
    از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا امروز، 54 واحد نیروگاهی جدید با سرمایه گذاری بخش دولتی و غیر دولتی به بهره برداری رسیده و ظرفیت نیروگاه های کشور با افزایش هشت هزار مگاواتی به 77 هزار مگاوات رسیده است.
    تفکیک ظرفیت به مدار آمده در این سالها نشان دهنده این است که صنعت برق توانسته در سال 1395بیشترین میزان از ظرفیت نیروگاهی را به شبکه برق کشور اضافه کند. البته در سالهای 93 و شش ماهه 96 نیز ظرفیت قابل توجهی از نیروگاهها به مدار تولید اضافه شده است.

    برچسب ها