عصر خودرو

تعرفه بسیاری از محصولات صادارتی ایران به اروپا بالا است

عصر بازار- غربی‌ها در صدد افزایش ضریب صادرات محصولات تولیدیِ خود به ایران هستند و یکی از دلایل ایستادگی اروپا در قبال موضع گیری آمریکا علیه برجام، ریشه در همین واقعیت دارد.

تعرفه بسیاری از محصولات صادارتی ایران به اروپا بالا است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، یکی از امیدواری های دوران پسابرجام، به باز شدن گره های اقتصادی معطوف می شد.  رفع تحریم ها اصلی ترین هدف ایران از نشستن پای میز مذاکرات بود و تا به تعبیر اروپایی ها با اعتماد سازی هر چه بیشتر بتوان بر روی وجه اشتراکات تمرکز افزون تری را لحاظ کرد.

    پس از توافق برجام، هیات های غربیِ تجاری و اقتصادی بسیاری به ایران آمدند که تقریبا تمامی آنها با ذکر برخی جزئیات در سطح رسانه ها، اطلاع رسانی شد و شاید برخی از آنها بنابر مصالح خاص، منعکس نشده باشد.

    با وجود  ورود هیات‌های اروپایی به ایران،کم نیستند کارشناسانی که معتقدند؛ دستاوردهای حاصل شده همسان با تکثر و فزونی آمد و شدهای هیات های غربی، نبوده است.

    آنچنان که اخبار و شواهد موجود نشان می‌دهد، در دوران پسابرجام حجم واردات اقلام و محصولات غربی به میزان خوبی در بازار ایران افزایش پیدا کرده است.

    از سالیان گذشته، بازار ایران، به دلیل شرایط خاص جمعیتی، از جذابیت بسیاری برخوردار بوده و در صورت هموار شدن مسیر برای صادراتِ هر چه بیشترِ کالاهای غربی و ورود آن به ایران، سود هنگفتی به جیب اروپایی‌ها خواهد رفت.

    حسن تقوی،کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به حمایت های اخیر اروپا از ایران در قبال موضع گیری منفی ایالات متحده علیه برجام، اظهار کرد:  یکی از دلایل ابراز مخالفت اتحادیه اروپا با واشنگتن در ارتباط با موضوع اشاره شده به همین نکته باز می‌گردد ، زیرا با حفظ برجام، همچنان سودآوریِ غربی‌ها، استمرار خواهد داشت و این موضوعی است که اروپایی‌ها به سادگی از آن چشم نخواهند پوشید.

    وی افزود: هدف از طرح این موضوع، نادیده گرفتن برخی دستاوردهای برجام برای کشور ایران نیست و نباید در این خصوص نگاه سیاه و سفید مطلق داشت.

    کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: آنچه تاکنون به دست آمده فاصله بسیاری با انتظارات عمومی مردم از برجام (حداقل در بخش اقتصادی) دارد و باید با اتخاذ تدابیر مقتضی، تلاش شود بخش حداکثریِ مطالبات و اهداف ایران از توافق منعقد شده حاصل شود.

    تقوی گفت: وجود برخی از مشکلات در مناسبات بانکی میان ایران با کشورهای غربی، یکی از موارد مورد گلایه و انتقاد تاجران و فعالان اقتصادی کشورمان است که باید برای رفع و حل و فصل آن با جدیت تلاش و ایستادگی کرد.

    وی افزود: البته برای حصول برجام، مذاکره کنندگان ایرانی، تلاش بسیاری را لحاظ کردند اما حفظ برجام به اقتضای منافع ملی ایران نیز ضرورتی است که نباید به سادگی آن را نادیده انگاشت.

    تقوی گفت: به طور یقین هدف از برجام، دستاوردهای آن است نه یک توافق صرف و مطلق بر روی کاغذ که منافع حداقلی برای ایران را تامین کند.

    کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: چندی پیش، فیل هوگان،کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا که ریاست هیات اروپایی حاضر در ایران را بر عهده داشت، در اظهاراتی تامل برانگیز، ناخواسته ابعاد هر چه بیشتر از اهداف پشت پرده غرب در بازار اقتصادی ایران را هویدا ساخت.

    وی در این خصوص گفت: هوگان اعلام کرده ایران کشوری جوان با 80 میلیون نفر جمعیت است که این امر نشان دهنده آن است که مصرف کنندگان زیادی در این کشور وجود دارند که این موضوع فرصتی مناسب برای اتحادیه اروپا به شمار می رود.

    تقوی گفت: حوزه هایی همچون شکلات،گوشت، سبزیجات، لبنیات، دانه‌های گیاهی برای خوراک دام و دیگر مواد غذایی، از عرصه هایی به شمار می روند که بنابر اعلام مسئولان اروپایی، حوزه ای مناسب برای فعالیت های مشترک به شمار می رود.

    کارشناس مسائل اقتصادی گفت: شنیده می شود برخی مقامات اروپایی همچون هوگان، در ارتباط با مشکلات و موانع موجود بانکی و ضرورت رفع آن، این‌چنین موضع‌گیری می‌کنند که بازه زمانی دو ساله برای حل و فصل این نارسایی ها در عرصه بانکی کافی نیست و به تعبیر آنها، بهبود شرایط مستلزم زمان هر چه بیشتری است.

    وی افزود: غربی‌ها در صدد هستند با خرید زمان، منافع هر چه بیشتری از بازار ایرانی را سهم خود کنند که این موضوع با خرید محصولات و منابع خام از ایران و فروشِ تولیداتِ کارخانجات و کمپانی‌های غربی برای آنها قابل وصول است.
    لزوم تجدید نظر اروپا در تعرفه اقلام صادراتی ایران به غرب

    محمد شیرازی،کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لزوم اِعمال اصلاحات لازم در مناسبات اقتصادی میان ایران و اروپا اظهار کرد: بازبینی اصلی باید از سوی اتحادیه اروپا مد نظر قرار گیرد و محور آن نیز باید بر قائل بودن به سهم و منافع اقتصادی ایران ،با حُسنِ نیت هر چه بیشتر، استوار شود.

    وی افزود: طبق آمار تعرفه بسیاری از محصولات صادارتی ایران به اروپا بالا است و باید مقامات مربوطه در اتحادیه مذبور، اِعمال اصلاحات و تعدیل تعرفه ها را مدنظر قرار دهند.

    شیرازی گفت: البته این یک اصل طبیعی است که هر کشوری در مناسبات و تعاملات بین المللی، تجاری، سیاسی و فرهنگی خود، ابتدا به ساکن منافع ملی خود را مد نظر قرار می‌دهد اما باید تدبیر و درایت به نحوی برنامه ریزی کرد که منافع کشور ایران نیز به نحو شایسته تر و هر چه بیشتری تامین و لحاظ شود.

    کارشناس مسائل اقتصادی در خاتمه یادآور شد: تولید مشارکتی ایران با اروپا در خاک کشورمان و سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر غربی ها از ضروریاتی است که باید با جدیت پیگیری شود و در این شرایط شاهد موازنه مطلوب تری از تقسیم منافع اقتصادیِ موجود میان ایران و اتحادیه اروپا خواهیم بود.

    برچسب ها