عصر خودرو

بزرگترین فروپاشی تولید نفت در تاریخ

عصر بازار- تولید نفت ونزوئلا در دسامبر به رکورد پایین جدیدی سقوط کرد و برخی از بدبین‌ترین پیش‌بینی کنندگان را نیز شگفت زده کرد.

بزرگترین فروپاشی تولید نفت در تاریخ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آمار منابع ثانویه که از سوی گروه‌های مستقل تهیه می‌شود، نشان داد تولید نفت ونزوئلا در دسامبر 82 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 1.745 میلیون بشکه در روز رسید که مطمئناً نتیجه بدی بود اما نسبت به روند کاهش ماه‌های پیش از آن تفاوت چشمگیری نداشته است.

    با این‌همه در آماری که مستقیما از سوی دولت ونزوئلا ارایه شد، اعلام شد که تولید نفت این کشور در دسامبر 216 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 1.621 میلیون بشکه در روز رسید. این آمار مبهوت کننده بوده و به ریزش جدی‌تری اشاره دارد.

    اوپک در گزارش ماهانه خود دو منبع آمار شامل منابع ثانویه و آمار مستقیم را ارائه می‌کند و گاهی آماری که از سوی یک کشور فراهم می‌شود، ممکن است نسبت به تولید واقعی، بالاتر یا کمتر باشد که به دلیل روش‌های جمع آوری اطلاعات مختلف است اما اغلب  پشت دستکاری آمار، انگیزه‌های سیاسی وجود دارد.

    گاه و بیگاه ونزوئلا آمارهای تولید بالاتر از برآورد منابع ثانویه ارایه کرده تا وضعیت افت تولید خود را پنهان کند.

    در این زمینه این حقیقت که ونزوئلا خود می‌گوید تولیدش به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده، قابل توجه است. دلیل این کاهش معلوم نیست اما دلایل بی‌انتهایی شامل بدهی، عدم وجود نقدینگی برای سرمایه گذاری یا حتی فرسودگی زیرساخت و مهاجرت کارکنان وجود دارد که ممکن است کاهش تولید را توضیح دهد.

    بنابراین این آمار می‌تواند بسیار دقیق باشد. آماری که از سوی ونزوئلا  در دسامبر اعلام شد ممکن است یک مورد استثنا باشد که هدف آن کم اهمیت جلوه دادن کاهش پیش‌بینی شده تولید در سال جاری است.

    به هر حال کاهش تولید ونزوئلا جدی بوده و وخامت بیشتری پیدا می‌کند. تولید نفت ونزوئلا طی سال 2017 به میزان 649 هزار بشکه در روز کاهش یافت که افت 29 درصدی داشت. این کاهش، حدود دو سوم رشد تولید آمریکا در مدت مشابه را جبران کرد. طبق گزارش‌ وال استریت ژورنال، شاید این بدترین کاهش تولید سالانه نفت در تاریخ معاصر است. تولید نفت روسیه پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی 23 درصد کاهش پیدا کرد در حالیکه تولید عراق نیز پس از تهاجم نظامی آمریکا به این کشور در سال 2013 به همین میزان کاهش داشت. موارد دیگری از چنین کاهش تولید گسترده‌ در کوتاه مدت وجود ندارد.

    این امر نگرانی‌هایی را در داخل اوپک نسبت به سرعت گرفتن بیش از حد کاهش تولید و کاهش بیش از حد موجودی نفت برانگیخته است.

    برچسب ها