عصر خودرو

نسبت بدهی خارجی ایران به صادرات همچنان پایین است

عصر بازار- با وجود توفیق ایران در جذب ۴۰ میلیارد دلار فاینانس و خطوط اعتباری برای تامین مالی طرح های اقتصادی، همچنان نسبت بدهی خارجی کشورمان در مقایسه با حجم صادرات ۴.۶ درصد است که زمینه مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم می کند.

نسبت بدهی خارجی ایران به صادرات همچنان پایین است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بدهی خارجی شامل بدهی های یک کشور به وام دهندگان خارجی گفته می شود و می تواند شامل وام های دریافتی از بانک های خصوصی خارجی، دولت های دیگر و موسسه های مالی بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی خارجی باشد.
    با رفع تحریم ها و ایجاد گشایش در مراودات مالی و بانکی پس از برجام ایران تاکنون توانسته است طی مذاکره با بانک ها و موسسات مالی معتبر در کشورهای مختلف، قراردادهای مختلفی با کشورهای چین، کره جنوبی، اتریش، دانمارک، روسیه و ایتالیا منعقد کند که ارزش آنها به بیش از معادل 40 میلیارد دلار می رسد.
    تازه ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد حجم بدهی خارجی ایران در پایان نیمه نخست امسال به رقم 9 میلیارد و 444 میلیون دلار رسیده که از ابتدای امسال 10 درصد رشد داشته است.
    اقتصاد ایران در حالی سال 1396 را آغاز کرد که حجم بدهی های خارجی ایران به هشت میلیارد و 481 میلیون دلار رسیده بود و اکنون آمار نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی نشان می دهد طی 6 ماهه امسال 963 میلیون دلار به این رقم اضافه شده است.
    3 میلیارد و 466 میلیون دلار از رقم بدهی های خارجی ایران مربوط به بدهی های کوتاه مدت و 5 میلیارد و 978 میلیون دلار آن به بدهی های میان مدت و بلند مدت ارزی باز می گردد.
    این ارقام نشان می دهد که با وجود توفیق ایران در جذب منابع جدید فاینانس در نیمه دوم امسال، کشورمان همچنان در زمره کشورهایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.
    کارشناسان بر این باورند که میزان بدهی خارجی هر کشور باید در مقایسه با میزان تولید ناخالص داخلی و صادرات آن کشور سنجیده شود تا میزان کشش اقتصاد آن برای جذب منابع مالی خارجی تعیین شود.
    بر اساس برآوردهای بانک مرکزی، میزان تولید ناخالص داخلی ایران در نیمه نخست امسال 4061 هزار میلیارد ریال و میزان صادرات کشورمان 44 میلیارد و 278 میلیون دلار بوده است؛ یعنی اینکه بدهی 9 میلیارد و 444 میلیون دلاری ایران تا پایان شهریور ماه امسال و با وجود رشد 10 درصدی این بدهی ها، همچنان اقتصاد ایران ظرفیت جذب منابع جدید را دارد.
    نکته قابل تامل دیگر در نماگرهای اقتصادی مربوط به تابستان امسال، تحولات تولید و صادرات نفت است؛ در حالی که در نیمه نخست امسال اقتصاد ایران با احتساب نفت 4.6 درصد و بدون نفت 4.3 درصد رشد یافته، بنابر آمار بانک مرکزی میزان تولید نفت ایران در سه ماهه دوم امسال روزانه 3 میلیون و 867 هزار بشکه بوده که 2 میلیون و 367 هزار بشکه آن صادر می شده است.
    این آمار بدان معناست که تولید نفت ایران در مقایسه با تابستان سال 95 برابر 0.3 درصد کاهش یافته اما به صادرات ایران یک درصد اضافه شده است.

    برچسب ها