عصر خودرو

چرا وال استریت انتظار رشد بالایی دارد؟

سیگنال های متفاوت از دورنمای بازار سهام در آمریکا

عصر بازار: از یک کارشناس خبره اقتصادی گرفته تا نویسنده کتاب های پرفروش امور مالی، از مقاله نویس حوزه رفتارهای اقتصادی در نشریه مارکت واچ تا یک اقتصاددان دانشگاه هاروارد و همچنین سایر کارشناسان و تحلیلگران مالی برجسته، همه و همه به وضوح هشدار می دهند که بازار سهام امریکا در سال آینده میلادی سقوط های شدیدی را تجربه خواهد کرد که چشم انداز میان مدت و بلندمدت این بازار را به تاریکی تصویر می کنند تا جایی که بسیاری از آنان از آینده بازار سهام امریکا طی سال آتی ابراز نگرانی کرده اند.

سیگنال های متفاوت از دورنمای بازار سهام در آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، این گمانه زنی ها، چشم اندازهای مختلفی را پیش روی فعالان ترسیم می کند که بسته به هر یک از آنها، باید سیاست خاصی را در مسیر داد و ستدها و معاملات در بازار سهام اتخاذ کرد.

    البته تمام این پیش بینی ها با احتمال ثابت بودن فاکتورهای موثر در بازارها اعلام شده اند، چرا که متغیرهای گوناگونی که بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار می دهند، بعضا نوساناتی شدیدی را بازه های روزانه نیز از خود برجای می گذارند که کار را برای تحلیل گران بیش از پیش دشوار ساخته است.

    با وجود تمام پیش بینی های نزولی برای سال آینده، اما از سوی دیگر، بازیگران عمده وال استریت نگاهی متفاوت به ماه‌های پیش رو دارند.

    آنها بر روی شاخص S&P 500 متمرکز شده اند و روند حرکتی شاخص SPDR S & P 500 ETF (SPY) را نیز دنبال می کنند که باور دارند با توجه به سطح و سرعت فعلی رشد اقتصادی، افزایش هایی بین 7 تا 11 درصد را نسبت به سطوح کنونی به خود خواهد دید. این افزایش ها در نوع خود کم نظیر بوده و به همین سبب منتقدان این نوع نگرش، آن را نشدنی و دور از ذهن می انگارند.

    لازم به توضیح است که علاوه بر سرمایه گذاری در یک صندوق مشترک سرمایه گذاری مرتبط با S&P500، سرمایه داران ممکن است سهام یک exchange-traded fund) EFT) را خریداری کنند که نشان ‌دهندهٔ مالکیت یک پرتفولیو در EFT است. این کلمه با تلفظ spiders خوانده می شود و توسط SSGA  یا (State Street Global advisors) منصوب می شود. حجم معمول برای SPY SPDR در هر روز میلیون ها سهم بوده و این عدد، بالاترین مقدار معامله شدهٔ سهام آمریکا در هر مبادلاتی است.

    جولیان امانوئل، یک استراتژیست ارشد در بانک یو بی اس سوئیس (UBS)، در این خصوص گفته است: شاخص اس اند پی500 که مدتها در حالت گاوی (Bullish) قرار داشت، از حدود 81 ماه پیش در مسیر نزولی گام برداشته بود، اما پس از آن با تصحیح روند خود رشد چشمگیری معادل 200 درصد را نسبت به کمترین میزان تجربه شده برای خود در ماه مارس 2009 میلادی به ثبت رسانده است.

    این رشد به عنوان سومین روند صعودی طولانی از سال 1932 میلادی تا کنون به شمار می رود و با فاصله بسیاری از روند 138 درصدی بوده که آخرین بار پیش از این به ثبت رسیده بود.

    از همین روند صعودی، می توان بعنوان پتانسیل بالقوه بازار سهام ایالات متحده برای تجربه رشدهای بیشتر نام برد که در صورت تبدیل شدن به ظرفیت های بالفعل، شاهد تاثیر قابل توجه آن بر تمام بازارهای جهانی خواهیم بود.

    وی افزوده است: چشم انداز بازار سهام ایالات متحده در سال 2016 میلادی از دیدگاه ما روندی متفاوت از آنچه کارشناسان دیگر خواهد داشت. پیش بینی ما این است که شاخص اس اند پی500 سال 2016 میلادی را با توجه به رشد متوسط و با آهنگ ملایم درآمدها ​​و نیز افزایش نرخ بهره در سطح 2,275 به پایان خواهد رساند که هدف قابل قبولی محسوب می شود. این سطح در حقیقت به معنای 227.50 دلار برای SPDR S & P 500 ETF (SPY) بوده که تا 11 درصد بالاتر از آخرین رقم ثبت شده در روز معاملاتی برای آن است.

    وی ادامه داد: همانطور که مشاهد می کنید رقم پیش بینی شده، آن قدر بالا و مثبت هست که بتواند به عنوان عامل محرکی برای ایجاد انگیزش در میان سرمایه گذاران و سهامداران ایفای نقش کند، کما اینکه پس از تحقق این چشم انداز، بسیاری از پتانسیل های نهفته و شاید سرکوب شده مجددا فرصتی برای بروز و ظهور خواهند یافت.

    تحلیلگر ارشد بانک یو بی اس سوئیس ادامه داد: اگرچه منتقدان می توانند به میزان سودهای حاصله اشاره کرده و آن را همچون طول دوره تلاش برای احیای بازار از سال 2009 تا کنون، در کانون نقاط ضعف این پیش بینی قرار دهند، اما پاسخ کافی و منطقی برای آنان این است که روند صعودی فعلی برخلاف سایر روندهای پیشین، به طور موازی در هر دو شاخصه زمان و قیمت افزایش یافته است که در نهایت آن را به سومین رشد طولانی و پنجمین صعود بزرگ از زمان رکود بزرگ در سال 2008 مبدل ساخته است. رشد موزون هر دو فاکتور دوشادوش هم مهمترین نقطه اتکا برای کارشناسانی است که به روزهای روشن برای بازار سهام ایالات متحده امیدوار هستند و سال آتی میلادی را با رونق و رشد پیش بینی می کنند.

    همچنین تحلیلگر بانک یو بی اس در ادامه گزارش خود نوشت: هیچ بازار گاوی از زمان قبل از دهه 1970 میلادی تا کنون، بدون رکود اقتصادی خاتمه نیافته است و در حال حاضر تیم اقتصادی ایالات متحده و تیم استراتژی آن، انتظار بروز یک رکود اقتصادی را در بازه کوتاه مدت راندارند.

    وی افزود: به عبارت ساده، در صورت وارد آمدن یک شوک خارجی پیش بینی نشده و یا یک رکود اقتصادی، اگر چنانچه روند رشد درآمدها به منوال بهبود خود ادامه دهد، سال 2016 میلادی باید یک سال مثبت برای بازارهای سهام آمریکا باشد. با این وجود، ما همچنان باید انتظار نوسانات بیشتر که در اصل به معنی خطرات بزرگتری است، خواه حرکت صعودی باشد و خواه نزولی، داشته باشیم و از پیش برای آنها تمهیداتی بیاندیشیم.

    نوسانات نرخ بهره در پی تصمیمات فدرال رزرو، افت و خیز ارزش دلار در مقایسه با سایر ارزهای مهم، نرخ بیکاری رسمی ایالات متحده، نوسان بهای نفت خام و نیز میزان سودآوری شرکتها در مقایسه با تولید ناخالص داخلی از جمله مهمترین متغیرهایی هستند که پتانسیل ایجاد نوسان در بازار سهام و بازارهای کالایی ایالات متحده را دارند.

    همچنین شرایط اقتصاد جهانی مخصوصا قطب های بزرگ اقتصادی که مهمترین آنها چین است، نیز در میان عوامل تاثیرگذار قرار دارند، کمااینکه در ماه های اخیر بازارهای جهانی در پی افت شدید نرخ رشد اقتصادی چین و حرکت اقتصاد این کشور در سراشیبی سقوط، ریزش های سنگینی را تجربه کرده اند که امید است با اتخاذ سیاست های اقتصادی کارامد شاهد برطرف شدن آثار این افت ها بر بازارهای جهانی و حتی ذات این رکود در کشور اژدهای زرد باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها