عصر خودرو

بررسی بازارهای جهانی در هفته گذشته؛

در بازار جهانی نفت و فلزات اساسی چه گذشت؟

عصر بازار- قیمت نفت در شروع هفته با تداوم کاهش تولید اوپک و روسیه و علیرغم افزایش فعالیت حفاری در آمریکا و کانادا همچنان نزدیک به بالاترین قیمت سه سال گذشته ایستاد.

در بازار جهانی نفت و فلزات اساسی چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،در همین روز بانک آمریکایی جی پی مورگان در یادداشتی اعلام کرد که عوامل عرضه و تقاضا، عامل اصلی رشد قیمت‌های نفت هستند، اما ریسک ژئوپلتیکی و نوسانات ارزی به همراه سفته‌بازی نیز این روند را تشدید کرده‌اند. روز سه شنبه قیمت نفت همچنان در اوج قیمت چندسال اخیر خود معامله شد اما با هشدار تحلیلگران نسبت به احتمال ریزش قیمت‌ها شاهد افزایش موقعیت های فروش و کاهش قیمت ها در روز بعد بودیم.

    روز پنجشنبه تحت تاثیر کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و تهدید شورشیان در نیجریه برای حمله به تاسیسات نفتی این کشور مجددا شاهد صعودی شدن قیمت ها بودیم. موسسه آمریکن پترولیوم در این روز اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 12 ژانویه با 5.1 میلیون بشکه کاهش، به 411.5 میلیون بشکه رسیده است.

    در روز آخر هفته انتشار گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی فشارها بر قیمت نفت را افزایش داده و شاهد عقب گرد قیمت ها بودیم. دراین گزارش این آژانس اعلام کرد اعلام کرد میزان ذخایر نفتی جهان به مدد کاهش تولید اوپک، رشد قوی تقاضا و افت شدید تولید نفت ونزوئلا کاهش قابل توجهی را شاهد بوده است. اما این نهاد بین المللی هشدار داده که رشد سریع تولید نفت آمریکا می تواند روند برقراری توازن در بازار را تهدید کند.

    در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

    فلزات همچنان در اوج قیمت چندسال اخیر معامله می شوند

    در این هفته انتشار آمار مثبت از اقتصاد چین قیمت فلزات را در اوج قیمت چندسال گذشته نگه داشت و چشم انداز مثبت اقتصاد جهانی، ادامه رشد شاخص های بورس در آمریکا و مقادیر پایین شاخص دلار نیز به تقویت قیمت ها کمک کرد. آمار منتشر شده از اقتصاد چین برای ماه دسامبر و سه ماهه چهارم شامل سرمایه گذاری و GDP ، رشد تولیدات صنعتی، رشد سرمایه گذاری و تورم مسکن همگی مثبت و فراتر از انتظار تحلیلگران بود.

    در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

    در هفته گذشته رکورد شکنی های روی تحت تاثیر ادامه کاهش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن و لغو مجوز فروش 20 درصد موجودی انبار نئواورلئان آمریکا (که بزرگترین انبار روی بورس فلزات لندن است) ادامه داشت و سرب نیز که بیشترین افت موجودی انبار را در بین سایر فلزات داشت بهترین رشد قیمتی را در این هفته تجربه کرد. از طرف دیگر آلومینیوم علیرغم افزایش قابل توجه موجودی انبارهای خود در بورس فلزات لندن تحت تاثیر گزارش دفتر مطالعات آمار جهانی آمار فلزات که حاکی از کسری عرضه 1.57 میلیون تنی بود رشد 1.8 درصدی را در مجموع هفته تجربه کرد. رشد 3.7 درصدی موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن موجب شد این فلز بدترین عملکرد را در بین سایر فلزات داشته باشد.

    برچسب ها