عصر خودرو

صادرات " گاز مایع" افزایش می‌یابد

عصر بازار- پلاتس به نقل از منابع بازرگانی آگاه خبر داد روند بهبود صادرات LPG ( گاز مایع ) ایران پس از کاهشی که از سپتامبر به دلیل تولید کمتر میدان گازی پارس جنوبی داشت، برای دومین ماه ادامه یافته و از ۳۷۳ هزار تن در دسامبر به ۳۷۴ هزار تن در ژانویه افزایش خواهد یافت.

صادرات " گاز مایع" افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، نرم افزار رهگیری کشتی "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان می‌دهد صادرات LPG ایران در ژانویه به مقصد چین، اندونزی، تایلند، هند، پاکستان و احتمالا شرق آفریقا بوده است.

    به گفته منابع آگاه، ایران حدود 3.5 میلیون تن LPG در سال 2017 صادر کرد و بالاترین حجم صادرات ماهانه در اوت به میزان 423 هزار تن بود که فعالیت تعمیراتی پارس جنوبی هنوز آغاز نشده بود. تعمیرات میدان پارس جنوبی در اواسط نوامبر به پایان رسید.

    شرکت تایلندی "سیام گاز" ماه میلادی جاری محموله‌ای به میزان 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان را از شرکت بازرگانی گاز ایران در عسلویه در کشتی "مینگ دی" دریافت کرد.

    این کشتی اکنون با عبور از جنوب شرقی هند در آستانه رسیدن به "سی راچا" در ساحل شرقی تایلند قرار دارد.

    شرکت نفت‌ایران اینترترید (نیکو) که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، 44 هزار تن محموله LPG را از عسلویه در کشتی BW Tyr بارگیری کرد.

    شرکت بازرگانی بین‌المللی Petredec محموله‌ای به میزان 44 هزار تن را از شرکت بازرگانی صنعت پتروشیمی خلیج فارس در عسلویه در کشتی "پسیفیک شانگهای" بارگیری کرد. این کشتی اکنون نزدیک سریلانکا بوده و قرار است 23 ژانویه به بندر تلوک سمانگ‌کا در جنوب جزیره سوماترای اندونزی وارد شود.

    شرکت Petredec ماه گذشته محموله مشابهی را برای تحویل به کالبوت در جزیره سوماترا خریداری کرده بود. این شرکت همچنین در نوامبر یک محموله 44 هزار تنی پروپان را برای تحویل به اندونزی خریداری کرده بود.

    شرکت دولتی پرتامینا از سال 2007 یک قرارداد با Petredec برای تامین ماهانه یک تا چهار محموله به میزان 44 هزار تن دارد که تا 31 دسامبر سال 2018 اجرا خواهد شد.

    پرتامینا در ژانویه از ایران خرید ندارد

    خود شرکت پرتامینا در ژانویه محموله‌ای از ایران خریداری نمی‌کند. این شرکت اواخر دسامبر محموله‌ای به میزان 44 هزار تن پروپان از ایران را در کشتی "پرتامینا گاز1" بارگیری کرد که 12 ژانویه به کالبوت رسید.

    این محموله تحت قرارداد FOB بود که در ماه مه سال 2016 میان پرتامینا و شرکت ملی نفت ایران برای تحویل 600 هزار تن LPG در فاصله سال 2016 تا 2017 آغاز شد.

    به گفته یک منبع آگاه، پرتامینا تا زمانی که این قرارداد برای سال 2018 تمدید نشود، از ایران خریدی نخواهد داشت.

    شرکت بازرگانی ایرانی کاسپین پتروشیمی یک محموله شامل 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان را از عسلویه در کشتی "پسیفیک ریزائو" بارگیری کرد. مقصد این کشتی که اکنون نزدیک تنگه سنگاپور است، کینژو در استان گوانگشی چین است.

    شرکت کاسپین پتروشیمی همچنین یک محموله مخلوط به میزان 24 هزار تن را از شرکت خارگ پتروشیمی و یک محموله مخلوط به میزان 20 هزار تن را از شرکت بازرگانی صنعت پتروشیمی خلیج فارس در بندر امام خمینی در کشتی "گاز دیگنیتی" بارگیری خواهد کرد. این کشتی اکنون در مدیترانه بوده و مقصد آن نامعلوم است با این‌همه طبق آمار پلاتس، سفرهای متعددی به چین داشته است.

    شرکت ایرانی تریلیانس نیز یک محموله شامل 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان را از شرکت بازرگانی گاز ایران در کشتی "گاز کریستال" بارگیری خواهد کرد.

    مقصد این کشتی که اکنون در مسیر رسیدن به عسلویه است، معلوم نیست اما طبق آمار پلاتس، "گاز کریستال" سفرهای متعددی به چین داشته است.

    تریلیانس همچنین در کشتی "اور ریچ 6" در بندرعباس یک محموله 5000 تنی را شرکت بازرگانی گاز ایران بارگیری می‌کند. این کشتی از سفری به بندر قاسم در پاکستان بازمی‌گردد.

    شرکت بازرگانی "گلوبال رئالیتی" نیز یک محموله شامل 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان را از شرکت بازرگانی گاز ایران در کشتی "گاز جاسمین" در عسلویه بارگیری خواهد کرد. این کشتی نیز سفرهای متعددی به چین داشته است.

    شرکت بازرگانی بین‌المللی گلنکور یک محموله 18 هزار تنی را از شرکت بازرگانی گاز ایران در کشتی "سی اسپید" بارگیری خواهد کرد. مقصد این کشتی هنوز مشخص نیست اما گلنکور اواخر دسامبر محموله مشابه را از همین کشتی در مومباسای کنیا تخلیه کرد.

    برچسب ها