عصر خودرو

نمادهای متوقف بورسی و سرمایه‌گذارانی پشیمان!

عصر بازار- توقف طولانی مدت برخی از نمادها در بورس و فرابورس ایران سبب شده به جای سهامداران عمده، سهامداران خرد تنبیه شوند، این موضوع باعث شده سهامداران خردی که با وعده‌های مسئولان بورسی اندک سرمایه شان را به بازار سرمایه آورده‌اند، از این سرمایه‌گذاری خود پشیمان باشند.

نمادهای متوقف بورسی و سرمایه‌گذارانی پشیمان!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، توقف طولانی مدت نمادهای بورسی در بازار سرمایه ایران به چالشی بدل گشته و بسیاری از سهامداران خرد را نیز درگیر خود کرده است. از میان تعداد زیادی از نمادهای متوقف بورسی ماه‌هاست نماد چند بانک متوقف شده و این موضوع سبب شده سهامداران خردی که اندک سرمایه خود را برای سرمایه‌ گذاری به بازار سرمایه آورده بودند، سرمایه‌شان تا مدت‌ها بلوکه شود.

    در حال حاضر نماد تقریبا 13 بانک و موسسه اعتباری در بورس و فرابورس ایران متوقف است و تعدادی از آنها مدت توقف‌شان به ماه و حتی چند سال می‌رسد. به عنوان نمونه نماد بانک صادرات ایران از اواخر تیرماه سال 1395 به علت برگزاری مجمع عمومی متوقف شد و تا امروز نماد این بانک بازگشایی نشده است.

    همچنین نماد بانک تجارت که در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس معامله می‌شد در 27 تیرماه سال جاری متوقف شده و تا امروز  باز نشده است. این بانک سابقا در 13 بهمن‌ماه سال 1395 پس از 6 ماه توقف، بازگشایی شد، این در حالی بود که نماد معاملاتی بانک تجارت در 29 تیرماه سال 1395 با قیمت پایانی 100 تومان متوقف شده بود و بیش از 6 ماه بعد با قیمت 66 تومان باز شد.

    علاوه بر این بانک ایران زمین با نماد معاملاتی "وزمین" که در بازار عادی فرابورس معامله می‌شد، 27 اردیبهشت‌ماه سال 1394 به علت آنچه که دریافت اطلاعات با اهمیت نامیده می‌شد، متوقف و تاکنون بازگشایی نشده است. 

    نماد معاملاتی بانک پاسارگاد نیز در تابلوی اصلی بورس معامله می‌شود از دوم آذرماه سال 1395 به علت آنچه ابهام در اطلاعات بیان شد تاکنون متوقف است. همچنین نماد معاملاتی بانک پارسیان از 15 آبان ماه 1395 قابل معامله نیست.

    از دیگر نمادهای بانکی که در بورس و فرابورس متوقف و ممنوع هستند می‌توان به شرکت اعتباری کوثر مرکزی، بانک گردشگری، بانک سرمایه، شرکت اعتباری ثامن و اعتباری ملل اشاره کرد.

    عمده این نمادها به علت افشای اطلاعات با اهمیت، برگزار نشدن مجامع عمومی سالیانه یا ابهام در اطلاعات، متوقف شده اند. حتی دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها که به تازگی در دستورکار سازمان بورس قرار گرفته، نتوانسته مشکلی از این نمادهای متوقف بورسی حل کند.

    عواملی که به عنوان توقف نمادها مطرح شد بیشتر ضعف سهامداران عمده این شرکت‌های بورسی است، اما توقف این نمادها باعث شده افراد عادی جامعه که به عنوان سهامداران خرد در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تنبیه شوند و اندک سرمایه‌شان در بازار سرمایه ایران متوقف بماند. این موضوع می‌تواند تجربه معامله در بورس را برای عامه جامعه ناخوشایند کند، این در حالی است که تمام کارشناسان و مسئولان بازار سرمایه کشور معتقدند باید فرهنگ سازی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران برای مردم گسترش پیدا کند تا به جای سرمایه گذاری در بازار پول سرمایه ها به بازار سرمایه راهی شوند.

    مدیرعامل شرکت بورس تهران گفته بانک ها باید صورت های مالی خود را با توجه به دستورالعمل افشا، منتشر کنند و گزارش‌هایشان را طبق دستورالعمل به بورس بدهند تا نمادشان بازگشایی شود؛ حسن قالیباف اصل معتقد است این موضوع بستگی به خود بانک‌ها دارد.

    برچسب ها