عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران؛

زیرساخت های قانونی بیت کوین در کشور وجود ندارد

عصر بازار- سلطانی نژاد گفت: اکنون زیرساخت های قانونی بیت کوین در ایران وجود ندارد و دارای ضریب ریسک بالایی است.

زیرساخت های قانونی بیت کوین در کشور وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران درباره حضور بیت کوین در تجارت ایران و بورس کالا اظهار کرد: بیت کوین طرفداران زیادی دارد. این موضوع  در فعالیت های تجاری ایران اثرگذار بوده است، به همین منظور کارگروهی برای مطالعه تهدید ها و فرصت های بیت کوین تشکیل داده ایم.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه اکنون بیت کوین در بورس کالا مورد معامله قرار نمی گیرد، افزود: کنترل اثر پذیری این پول الکترونیک در تجارت کشور و همچنین پیش بینی ظرفیت های آن تنها با ورود و مطالعه مباحث آن امکان پذیر است.

    وی گفت:  در گستره دامنه بورس کالا انجام معامله های کالایی با پولی به غیر از ارز های رایج موثر است و بسیاری از کالا ها با ارزش بیت کوین مقایسه می شوند.بنابراین این موارد می توانند دلیلی برای پیگیری ، بررسی ابعاد و زاویه های مختلف بیت کوین باشند.

    سلطانی نژاد تصریح کرد: اجناس گوناگون موجود در بازار ایران تنها با ارز های رایج به ویژه ریال و دلار قیمت گذاری می شود، حال اگر ارز دیگری بر سازوکار های بازار ظهور کند قطع به یقین بر روی مراحل کشف قیمت ها و شیوه تجارت که شامل تبادل پول، نحوه اخذ و ضمانت هاست؛اثر غیر قابل انکاری می گذارد.

    این مقام مسوؤل افزود: اکنون کشورهای هم چون سوئد، دانمارک، کره‌جنوبی، هلند، فنلاند، کانادا، استرالیا و انگلیس این ارز را به رسمیت شناخته‌اند و معامله های خود را با استفاده از این ارز پیش می برند. این تغییر نگرش نحوه مبادله جهانی را دست خوش تغییر قرار می دهد،بنابراین  ایران هم باید پیش از فراگیر شدن این ارز مجازی به تدوین برنامه ریزی و تفکر بر ابعاد آن بپردازد.

    وی درباره به اجرا رسیدن بیت کوین در تجارت های ایران بیان کرد: همان طور که گمان نمی کردیم نرم افزار تاکسی های اینترنتی بتواند روزی جایگاه آژانس های تاکسی رانی را بگیرد، در مورد اجرای بیت کوین هم نمی توان ساده لوحانه نظر دارد .چراکه هر نهادی با توجه به حوزه  فعالیت خود باید اثر آن را مد نظر قرار دهد و متناسب با واکنش های آن به برنامه ریزی متناسب بپردازد.

    سلطانی نژاد تصریح کرد: اکنون زیرساخت های قانونی بیت کوین در ایران وجود ندارد و دارای ضریب ریسک بالایی است، اما اگر جمع بندی های کلی نظام اقتصادی به سمت  قانونی شمردن این ارز مجازی پیش برود، از ظرفیت های آن استفاده خواهیم کرد.اگر هم  سیاستی مبنی بر محدود سازی این ارز اخذ شود، راه کار های  جلوگیری از ورود آن  به بازار را پیش خواهیم گرفت.

    وی راجع به اثر کنونی بیت کوین در بورس کالا اظهار کرد: بیت کوین اکنون در تجارت های ایران از جمله بورس کالا اثری ندارد و با توجه به اینکه به تازگی توجه عده ای را به خود جلب کرده، فکر نمی کنم در این مدت کوتاه بتواند اثر خود را اعمال کند.

    سلطانی نژاد درباره سازوکار های نظارتی تدوین شده در مطالعه  ابعاد این ارز مجازی گفت: با به رسمیت شناختن بیت کوین از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران ، برای نظارت بر روی آن با هیچ یک از دفاتر بین المللی  بحث  و هماهنگی انجام نخواهد شد بلکه  تمامی هماهنگی ها و سیاست گذاری ها تنها محدود به فضای مجازی می شود.

    برچسب ها