عصر خودرو

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد :

رشد منفی اقتصاد روسیه در نوامبر

عصر بازار- وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد بر خلاف انتظارها اقتصاد روسیه به دلیل کاهش تولیدات صنعتی منقبض شده است.

رشد منفی اقتصاد روسیه در نوامبر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در نوامبر سال گذشته رشد منفی 0.3 درصدی داشته است. اقتصاد وابسته به نفت روسیه در سال 2017 توانست پس از دو سال رکود حاصل از سقوط جهانی قیمت های کالا و تحریم های اعمالی کشور های غربی بر ضد مسکو بر سر نقش این کشور در بحران اوکراین، بهبود یابد.

     تولید ناخالص داخلی روسیه در نوامبر سال 2017 تحت تاثیر رشد منفی 3.6 درصدی بخش صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد منفی داشت. وزارت اقتصاد روسیه تولید صنعتی پایین‌تر به دلیل توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفت و روسیه برای محدود کردن تولید به منظور افزایش قیمتهای نفت را عامل این این وضع خواند.

    این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که هوای گرمتر که تقاضا برای گاز طبیعی در بازارهای داخلی و جهانی را تحت تاثیر قرار داد، عامل دیگر موثر بر کاهش تولید صنعتی بود.

    رشد منفی تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه نوامبر پس از رشد یک درصدی سالانه منهتی به ماه اکتبر باعث شد تا وزارت اقتصاد، آمارهای رشد سال 2017 روسیه را مورد بازبینی قرار دهد و اعلام کند نرخ رشد سال 2017 بین 1.4 درصد تا 1.8 درصد بوده است. پیشتر ماکسیم اورشکین- وزیر اقتصاد روسیه، وعده داده بود که نرخ رشد اقتصادی روسیه در سال 2017 حداقل به 2.2 درصد می رسد.

    وزارت اقتصاد روسیه انتظار دارد اگر شوک آب و هوایی دیگری به وجود نیاید، نرخ رشد اقتصادی در سال 2018 به دو درصد خواهد رسید و تورم پایینتر از نرخ 4 درصدی هدف گذاری شده بانک مرکزی باقی می‌ماند. طبق آمار وزارت اقتصاد روسیه، تورم در ژانویه حدود 2.3 تا 2.5 درصد بوده است.

    تورم پایین باعث خواهد شد بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را بار دیگر کاهش دهد. بانک مرکزی روسیه ماه گذشته پس از کاهش نرخ بهره از 8.25 درصد به 7.75 درصد اعلام کرده بود انتظار دارد نرخ تورم تا پایان سال 2018 به 4 درصد برسد.

    برچسب ها