عصر خودرو

معاون سازمان بورس:

چالش حجم مبنا و دامنه نوسان بزودی حل می‌شود

عصر بازار- معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: افزایش شفافیت در بازار وظیفه نهاد ناظر است و اگر به نکته ای مبهم برخورد شود، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

چالش حجم مبنا و دامنه نوسان بزودی حل می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، حسن امیری با اشاره به تعداد توقف نمادها گفت: اگرچه تعداد توقف نمادها بیشتر می شود ولی زمان توقف نمادها کوتاه تر شده و شاهد روزهای معاملاتی بیشتری برای نماد خواهیم بود.

    وی در ادامه با اشاره به چالش دامنه نوسان و حجم مبنا بیان کرد: حل مشکلات مربوط به حجم مبنا و دامنه نوسان بارها در هیات مدیره مطرح شده و مهم ترین بحث آن به وجود آمدن دامنه نوسان پویا در بازار سرمایه است که امیدواریم در آینده نزدیک با به روز رسانی سامانه معاملات این مهم اجرایی شود.

    امیری، گفت: افزایش شفافیت در بازار وظیفه نهاد ناظر است و اگر به نکته ای مبهم برخورد شود، پیگیری های لازم انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه این موضوع در سایر کشورها نیز به همین نحو است گفت: در دنیا، عمده ترین حالتی که فساد یک شرکت کشف می شود توسط پرسنل داخلی و رسانه ها است و در این میان نهادهای ناظرآنها نقش پررنگی ندارند.

    تاثیر حذف EPS در شفافیت

    در ادامه سعید فلاح پور، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از بهمن ماه امسال سامانه مدیریت ریسک نامک فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز می کند. این سامانه ریسک های بسیاری را که در بازار و در سامانه معاملات وجود دارد را کاهش می دهد.

    معاون اجرایی سازمان بورس در خصوص حذف EPS اظهار کرد: در حال حاضر ژاپن تنها کشوری است که هنوز از گزارش های EPS در معاملات استفاده می کند و در دیگر کشورها گزارش های EPS الزامی نیست.

    وی افزود: در حال حاضر شرکت ها می توانند سود و درآمد فروش را به شرط اینکه گزارش تفسیری کاملی داشته باشند، به ریال اعلام کنند. در واقع گزارش های مدیریتی از گزارش های EPS کامل تر است چرا که با استدلال و مفروضات کامل گزارش می شود. معاون اجرایی سازمان بورس ادامه داد: حذف EPS یکی از درخواست های فعالان بازار بود که کاهش توقف طولانی مدت نمادها را در پی دارد.

    در واقع پیش از این اگر شرکتی به جای گزارش 3 ماهه، گزارش 2 ماهه ارایه می کرد، سازمان نمی توانست با استناد به این گزارش نماد را باز کند، این در حالی است که با حذف EPS سازمان در حال حاضر می تواند در صورت کامل بودن گزارش نماد را باز کند، از این رو می توانیم بگوییم که با اجرایی شدن طرح مذکور، توقف های طولانی مدت برچیده می شود.

    تحلیل محوری

    فلاح پور با اشاره به اهمیت EPS گفت: ما در دستور العمل جدید از تحلیل های حسابداری به سمت تحلیل فاینانس حرکت می کنیم. وی افزود: در گزارش های جدید مدل ارزش گذاری برای قیمت سهام متنوع و متفاوت است، برهمین اساس عمده این مدل ها مبتنی بر جریانات وجوه نقدی است. در این حالت تحلیل گران بازار می توانند با استفاده از خروجی اطلاعات شرکت ها پیش بینی دقیق تری داشته باشند.

    فلاح پور تاکید کرد: بسیاری بر این باورند که توقف نماد خسارات زیادی به سهامداران خرد وارد می کند. به همین دلیل ما توقف نمادها را محدود کرده و دستورالعمل انضباطی سهامداران عمده را تدوین کرده ایم.

    وی افزود: در شرایط فعلی که دستورالعمل اصلاح شده است تلاش تمامی اهالی بازار سرمایه باید این باشد که گزارش تفسیری جامع تری ارائه کنند تا مفروضات EPS در آن وجود داشته باشد. همچنین باید تلاش شود در گزارش تفسیری تمامی مبانی بودجه در نظر گرفته شود.

    تقویت نظارت ها

    معاون اجرایی سازمان بورس در ادامه بیان کرد: در شرایط جدید، اطلاعات ماهانه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و دیگر کمتر با اطلاعات غلط مواجه هستیم. ما اگر بتوانیم راه فعلی را ادامه دهیم مطمئنا شاهد افزایش سطح تحلیل در بازار خواهیم بود.

    در بخش دیگر سعید محمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس یکی از مزیت های اقدامات جدید را شفافیت دانست و گفت: با شیوه جدید اطلاع رسانی می توانیم شاهد شفافیت بیشتری در بازار سرمایه باشیم. وی ادامه داد: نظارت بر قسمتی از این شفاف سازی توسط بورس ها صورت می گیرد و ارکان دریافت اطلاعات از ناشران را پیگیری می کنند.

    برچسب ها