عصر خودرو

نفت زمینه‌ساز قیمت مس شد

سیگنال کاهشی طلای سیاه به فلز سرخ

عصر بازار: تاثیر پذیری مس از روند قیمتی نفت و ارزش دلار موجب شده تا بهای این فلز سرخ در بورس فلزات لندن به زیر ۵ هزار دلار در هر تن برسد و با قیمت ۴۸۵۱ دلار معامله شود. البته این در شرایطی است که این روند بر معاملات بازار داخلی و بورس کالای ایران نیز حاکم است.

سیگنال کاهشی طلای سیاه به فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته معامله‌گران این روزها روند نزولی بهای فلز سرخ بیشتر مربوط به افت میانگین معاملات در بورس فلزات لندن و کاهش بهای نفت است. بهای طلای سیاه طی هفته گذشته افت حدود 4 دلاری داشته است که بیشترین کاهش هفتگی در 8 ماه گذشته به حساب می‌آید. این شرایط بر معاملات روز گذشته بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند نزولی همراه شد و کاهش بیش از 400 تومانی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. از طرفی حجم عرضه‌ها و میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته تغییری نداشت. به گفته یکی از کارشناسان، حوزه فلزات پایه دلیل کاهش تقاضای طولانی مدت بازار، انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها است. به گفته این فعال آگاه حتی شنیده‌شده در بازار غیررسمی این محصولات به دلیل نیاز مالی برخی فروشندگان، مفتول مسی را یک هزار تومان زیر قیمت بورس مبادله می‌کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد با ثبات بهای مس در همین محدوده قیمتی می‌تواند تقاضا را در این بازار افزایش دهد.


    به این ترتیب، روز یکشنبه 24 آبان، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از 163 هزار تن انواع کالا بود که در این میان 2500 تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین 2‌هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20‌هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 265 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 874 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 479 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2500 تن بوده؛ درحالی‌که میزان تقاضا 380 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17 هزار و 630 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 471 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 420 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 17 هزار و 685 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 471 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 265 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت 18 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به روز گذشته کاهش 200 تومانی در هر کیلو داشته است.


    نفت سمت و سوی مس را عوض کرد

    بهای نفت به‌عنوان شاخص بازارهای کالایی و مخصوصا مهم‌ترین فاکتور در تعیین قیمت تمام‌شده مس و همچنین جهت‌گیری عمومی شرایط تقاضا در بازارهای جهانی تاثیر زیادی بر بازار فلزات اساسی به ویژه قیمت این فلز پایه گذاشته است. به گفته تحلیلگران بازارهای جهانی انتظار می‌رود با توجه به پارامترهای کاهش موجود شاهد کاهش نرخ بیشتری از این فلز باشیم. بر این اساس قیمت نفت از 6 روز کاری گذشته 5 روز با کاهش روبه‌رو‌ بوده است به‌طوری‌که این روند نزولی پس از انتشار آمار دولت آمریکا در در روزهای اخیر مبنی بر افزایش ذخایر نفت این کشور برای هفتمین هفته متوالی شدت گرفت که همین امر موجب ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در هفته آتی خواهد شد.


    فلز سرخ در سراشیبی سقوط قرار گرفت

    پیش‌بینی‌ها از کاهش دورنمای رشد اقتصادی جهان به 3 درصد در سال جاری میلادی، کاهش نسبی حجم واردات مس خالص به چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در تولید مس در اقصی نقاط جهان در سال‌های اخیر به کمک تسهیل سیاست‌های پولی و کاهش شدید نرخ بهره بانکی در اقصی نقاط جهان همچنین حمایت دولت‌های مهمی همچون شیلی و استرالیا با کاهش نرخ بهره مالکانه معادن در کنار کاهش نرخ بهره در استرالیا که می‌تواند ارزش پول ملی این کشور را باز هم کاهش دهد در کنار کاهش قیمت تمام‌شده تولید مس در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به دلیل پایین بودن قیمت نفت و همچنین شرایط نا‌مساعد آب و افزایش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن و بورس شانگهای مواردی هستند که با توجه به آنها می‌توان گفت دورنمای قیمت مس در بازارهای جهانی بسیار مبهم است. در سال‌های اخیر تجربه افت و خیزهای پی‌در‌پی مس نشان داده است که این کالا بیش از آنکه به داده‌های بنیادین و عرضه و تقاضا مربوط باشد به شرایط دیگری همچون وضعیت کلی در اقتصاد جهانی بازمی‌گردد. با توجه به تمامی این شرایط مخصوصا داده‌های بنیادین منفی از بازار فیزیکی، همچنین بهبود داده‌های جهانی دیگر از جمله انتظار برای رشد اقتصادی بیشتر از برآوردها در جهان، ثبات نسبی رشد اقتصادی در چین، پیش‌بینی برای افزایش آن، رشد قیمت نفت و بازگشت مجدد خریداران به این بازار نهایتا افزایش قیمت‌ها در اغلب بازارهای جهانی و سایر موارد موثر می‌توان به افزایش نرخ مس به‌صورت آرامی امیدوار بود.

    این در حالی است که پس از رسیدن قیمت مس به بیش از 10 هزار دلار در سال 2010 هم اکنون انتظار داریم روند نزولی قیمت این کالا پس از گذشت 4 سال متوقف شده باشد، اما نه‌تنها مرز 5 هزار دلاری شکسته است بلکه پیش‌بینی می‌شود به افت آرام خود ادامه دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو