عصر خودرو

یک منبع ارشد اعلام کرد؛

عزم اعضای اوپک در کاهش تولید نفت

عصر بازار- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عضو اوپک قصد دارند در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی تولید نفت خود را کمتر از سطح پارسال نگه دارند.

عزم اعضای اوپک در کاهش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، یک منبع ارشد اوپک اعلام کرد: با وجود رشد تقاضا و کاهش ذخیره‌سازی نفت در جهان، کشورهای عربی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قصد دارند در سه ماه نخست سال جاری میلادی، تولید نفت خود را پایین‌تر از دوره مشابه در سال 2017 میلادی نگه دارند.

    وی گفت: تولیدکنندگان نفت حاشیه خلیج‌فارس می‌خواهند تضمین کنند که ذخیره‌سازی تجاری بیش از حد نفت که در سه سال گذشته رشد کرده، به‌طور کامل کاهش یافته است.

    این منبع افزود: کمیته مشترک نظارتی اوپک و غیر اوپک به سرپرستی عربستان به نظارت بر بازار ادامه می‌دهد و تضمین می‌کند که همه کشورها به کاهش تولید پایبند می‌مانند.

    قرار است کمیته مشترک وزارتی نظارت بر بازار هفته آینده در عمان نشست داشته باشد.در همین زمینه وزیر نفت عراق اعلام کرد این کشور به ظرفیت تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت نزدیک شده، اما همچنان به توافق جهانی کاهش تولید نفت پایبند است.

    به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوظبی، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، روز شنبه (23 دی‌ماه) اعلام کرد: با وجود جهش کنونی در قیمت نفت، توافق کاهش تولید نفت میان تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک باید پابرجا بماند.

    وزیر نفت عراق گفت: بازار نفت اکنون 100 درصد باثبات نیست و اگرچه شاید قیمت‌های کنونی دوام یابند، ممکن است نوسان‌هایی پدید آید.

    به گفته اللعیبی، تولید روزانه نفت عراق اکنون حدود 4 میلیون و 300 هزار بشکه است. وی با اعلام اینکه با وجود افزایش تولید نفت آمریکا، بازار تا حدودی ثبات دارد، گفت: بازار را زیر نظر داریم و عرضه و تقاضا، وضع مطلوبی دارد؛ سطح ذخیره‌سازی همچنان بالاست و به تدریج کاهش می‌یابد.

    همچنین وزیر صنعت و انرژی قطر اعلام کرد که اکنون برای بحث درباره خروج از توافق جهانی کاهش تولید نفت، زود است.

    محمد بن صالح الساده اعلام کرد که از استمرار توافق جهانی کاهش تولید نفت حمایت می‌کند. وی گفت: تنها زمانی که ذخیره‌سازی نفت جهان به میانگین پنج‌ساله خود بازگردد، تلاش برای دستیابی به توافقی مناسب با شرایط بازار باید آغاز شود.

    در کنار تلاش اوپک برای حفظ کاهش تولید، نیجریه به‌عنوان یکی از اعضای اوپک که از طرح کاهش تولید معاف بود، اعلام کرد این کشور قصد دارد تا ماه مارس سال جاری میلادی، تولید روزانه نفت خود را به یک‌ میلیون و 800 هزار بشکه برساند.

    امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، ضمن تأکید بر عزم این کشور برای دستیابی به تولید روزانه یک‌ میلیون و 800 هزار بشکه تا ماه مارس سال 2018 میلادی، از آمادگی این کشور برای مذاکره درباره پیوستن به توافق جهانی کاهش تولید نفت از ماه ژوئن این سال خبر داد.

    وی گفت: امید است رشد قیمت نفت به ما کمک کند بخشی از فشارها بر خود را کاهش دهیم؛ اگر زیرساخت‌ها بازسازی شوند، ظرفیت ما برای افزایش تولید برمی‌گردد.وزیر نفت نیجریه افزود: ما این موضع اوپک را پذیرفته‌ایم که تولید ما از یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز فراتر نرود.

    به گفته کاچیکوو، تولید کنونی نیجریه کمتر از سطح یاد شده است. وی ابراز امیدواری کرد که نیجریه تا پایان سال 2019 میلادی در پالایش نفت خودکفا شود.

    وزیر نفت نیجریه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مطلوبیت قیمت نفت 70 دلاری برای نیجریه گفت: نه 70 دلار، بلکه قیمتی حدود 60 دلار؛ عزمی جمعی وجود دارد که همه تلاش‌ها را انجام دهیم و فلسفه ما این است که نه از قیمت، بلکه از الگوی تجاری نفت حمایت کنیم .

    برچسب ها