عصر خودرو

ایرانی‌ها با بیت‌کوین تحریم‌ها را دور می‌زنند

عصر بازار- در میانه بالاگرفتن آشفتگی اقتصادی در ایران، محبوبیت ارزهای دیجیتالی در این کشور ظاهراً در حال افزایش است.

ایرانی‌ها با بیت‌کوین تحریم‌ها را دور می‌زنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در میانه بالا گرفتن آشفتگی اقتصادی در ایران، محبوبیت ارزهای دیجیتالی در این کشور ظاهراً در حال افزایش است.

    به‌گفته کارشناسان، ایرانی‌ها به‌نحو فزاینده‌ای در حال روی آوردن به ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین هستند تا از این طریق تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا و دیگر کشورها را دور بزنند.

    در حالی که سرمایه گذاران در نقاط مختلف جهان مقادیر زیادی ارزهای دیجیتال خریداری کرده‌اند، انگیزه اصلی آنها عمدتاً خرید و احتکار به‌امید افزایش ارزش بیشتر این ارزها در آینده بوده است. اما برای ایرانی‌ها، بیت‌کوین بیش از یک کالا برای سرمایه گذاری است.

    هادی نعمتی، یک محقق ارزهای دیجیتالی در ایران در این باره گفت: «به‌دلیل تحریم‌ها ویزا، مسترکارد و همه ابزارهای پرداخت الکترونیکی در تمام نقاط جهان به‌خوبی کار می‌کند، به‌جز ایران. ما به این ابزارها دسترسی نداریم».

    اشاره نعمتی به تحریم‌هایی است که از سوی آمریکا و برخی متحدانش علیه ایران تحمیل شده است. توافق هسته‌ای سال 2015 بخشی از این تحریم‌ها را رفع کرد، اما نه همه آنها را، به‌علاوه، تهدید وضع مجدد تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ بر بالای سر ایران قرار دارد.

    سیل ورود بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی به ایران همچنین موجب ایجاد یک اجتماع جدید رو به گسترش از افراد در این کشور شده است.

    ضیا صدر، یک محقق ارزهای دیجیتالی در ایران گفت، گروه‌های مختلف ارزهای دیجیتال در پیام‌رسان تلگرام شاهد افزایش سریع اعضا بوده است. «من چند ماه قبل در اولین کنفرانس ملی ارزهای دیجیتال در ایران شرکت کردم. اکثر افراد هیچ ایده‌ای در مورد بلاک‌چین و بیت‌کوین نداشتند.»، اما به‌گفته او اکنون آگاهی افراد نسبت به این مفاهیم بیشتر شده است.

    کارشناسان معتقدند افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتالی در کشورهایی نظیر ایران به این دلیل است که آنها به دارندگانشان یک حس امنیت مالی و امکان فعالیت‌های مالی خارج از دایره مؤسسات مالی مرسوم را می‌دهند.

    برای مثال، اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجدداً وضع شود، دولت‌های خارجی توانایی محدودی برای اجرای این تحریم‌ها روی ارزهای دیجیتالی خواهند داشت. ارزهای دیجیتالی می‌توانند در سراسر جهان طی چند دقیقه یا چند ساعت معاوضه شوند. از آنجایی که هیچ نهاد واحدی کنترل بیت‌کوین را به‌عهده ندارد، تلاش برای محدود کردن آن نیز تقریباً غیرممکن است.

    این ویژگی همچنین می‌تواند در کشورهایی نظیر ونزوئلا و زیمبابوه که شهروندان به سیستم مالی کشورشان اعتماد ندارند نیز به‌کار گرفته شود.

    در برخی کشورهای نسبتاً باثبات‌تر هم شهروندان به ارزهای دیجیتالی روی می‌آورند. دیوید یرماک، استاد مالیه دانشگاه نیویورک در این باره گفت: «من فکر می‌کنم که چین دارای سیستم مالی‌ای است که همه می‌دانند که با مشکل مواجه است و مردم می‌خواهند پولشان را از آن خارج کنند».

    سرمایه گذاران در چین مقدار زیادی از پول‌های خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده‌اند، در نتیجه سرمایه گذاران چینی تسلط اصلی را بر بازار بیت‌کوین، اترئوم و دیگر ارزهای دیجیتال دارند.

    برچسب ها