عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی گاز خبر داد؛

آمادگی ایران برای اجرای بخش خشکی صادرات گاز به عمان

عصر بازار- معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده میان تهران و مسقط، در کنار زیرساخت‌های لازم برای صادرات گاز ایران به عمان در بخش دریا، اجرای بخش خشکی بر عهده ایران گذاشته شده است.

آمادگی ایران برای اجرای بخش خشکی صادرات گاز به عمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، حمیدرضا عراقی، درباره روند پیشرفت طرح صادرات گاز ایران به عمان گفت: اجرای این طرح همچنان در اختیار وزارت نفت است که باید در دو مرحله دریایی و خشکی اجرایی شود. بخش دریایی زیرساخت‌های صادرات گاز ایران به عمان هنوز پایان نیافته است، اما هر زمان که این بخش نهایی شود، باید به سراغ بخش خشکی و زیرساخت‎های آن برویم.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: اجرای بخش خشکی بر عهده ایران گذاشته شده است و ما نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌ایم.

    با توجه به رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای همسایه و با توجه به تاکید رئیس جمهوری ایران و پادشاه کشور عمان، یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی میان وزیران نفت ایران و عمان در تاریخ 4 شهریور ماه 1392 به امضای ٢ طرف رسید.

    بهمن ماه پارسال، با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان چارچوب توافق ایران و عمان میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت عمان برای ادامه فعالیت‎های پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان امضا شد. سند امضا شده، موافقت‌نامه‎ای میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان است که با توجه به پایان مهلت این سند با امضای دوباره این چارچوب، توافق (Frame work Agreement) تمدید شد.

    بر اساس توافق سال ٢۰١٣ میان ایران و عمان، قرار است برای ١٥ سال روزانه  ١,٥ میلیارد فوت مکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که اهمیت راهبردی این پروژه سبب تحکیم روابط دو کشور و مناسبات انرژی در منطقه خاورمیانه می‎شود.

    برچسب ها