عصر خودرو

پیش بینی بورس در گفت وگو با کارشناسان ؛

بازار در پیچ تغییرات

عصر بازار- پس از شکسته شدن سقف بازار سرمایه در ماه های اخیر، چشم فعالان بازار به گزارش های ۹ ماهه صنایع است تا بار دیگر شاهد ثبت رکوردی دیگر و ۶ رقمی شدن بازار در ماه های پایانی سال باشند.

بازار در پیچ تغییرات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، این در حالی است که افزایش نرخ دلار و پیش بینی رشد قیمتی فلزات اساسی در بازارهای جهانی، گمانه رشد بازار سرمایه ایران را تقویت کرده است. از سوی دیگر تغییرات ساختاری سازمان بورس بیم و امیدهایی در دل سهامداران ایجاد کرده که در کوتاه مدت با اجرایی شدن این تغییرات چه اتفاقی برای بورس می افتد. از این رو به سراغ تحلیلگران بازار سرمایه رفتیم و نظر آنها را در خصوص ماه های پایانی سال و لیدری صنایع در این مدت جویا شدیم.


    با وجود پتانسیل رشد، بازار پایان سال آرام است
    محمد اقبال‌نیا- مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ

    شاخص کل بورس تهران از رقم 77 هزار و 486 واحد در ابتدای امسال در تاریخ 19 دی ماه سال جاری به رقم 96 هزار و 149 واحد افزایش یافته و بازده 24 درصدی را برای سهامداران تالار شیشه‌ای به ارمغان آورده است. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن در همین مدت از 15868 واحد به 17309 واحد صعود داشته و تنها 9 درصد بازده داشته است. اختلاف بازده بورس بر مبنای دو شاخص اصلی بیانگر آن است که عمده رشد بازار در این مدت تحت تاثیر رشد شرکت‌های با ارزش بازار بزرگ نظیر هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گل‌گهر و شرکت‌های پالایشی محقق شده است. تحت این شرایط سرمایه‌گذاران خرد که عمدتا سبد متنوعی از سهام مختلف را در اختیار دارند به سبب وزن کمتر سهام با ارزش بازار بزرگ در پرتفوی‌شان، از کسب بازدهی بالا جا مانده اند. تغییر ضوابط و مقررات حاکم بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آمد ثابت، در کنار کاهش نرخ سود بانکی موجب شد تا نقدینگی خوبی در این مدت وارد بازار سرمایه شود و سهام‌ شرکت‌های بزرگ که عمدتا زیر ارزش بودند، رشد کند. در این میان، افزایش قیمت‌های جهانی فولاد، فلزات پایه، نفت و به تبع آن رشد حاشیه سود پالایشگاه‌ها و صعود قیمت دلار نیز به مدد سایر عوامل بنیادی آمد و رشد قابل‌توجه سودآوری و قیمت سهام شرکت‌های فعال در این صنایع را رقم زد. با این اوصاف انتظار می‌رود شرکت‌های مذکور در گزارش‌های 9 ماهه نیز تعدیل سودهای قابل‌توجهی را به بازار مخابره کنند. اما از آنجایی که بازار بورس به صورت پیش‌نگر، سودهای مذکور را تخمین زده و تا اندازه زیادی در قیمت‌های جاری سهام آنها لحاظ کرده است، با وجود گزارش‌های خوب 9 ماهه شرکت‌های مورد اشاره، احتمال افزایش قابل‌توجه قیمت سهام آنها متعاقب اعلان سود ضعیف به‌نظر می‌رسد.
    از سوی دیگر تحولات اخیر در حوزه سیاست داخلی و بین‌الملل نیز این موضوع را تشدید کرده و موجب احتیاط بیشتر فعالان بورس در مقطع کنونی شده تا بیشتر در جهت حفظ سود اقدام کنند و خریدهای جدید را با دقت و احتیاط بیشتری انجام دهند. بر این اساس انتظار می‌رود افزایش قیمت سهام متعاقب انتشار گزارش عملکرد 9ماهه شرکت‌های معدنی، فلزی، پالایشی در بورس تهران محدود باشد؛ این در حالی است که با اعلان سودهای جدید کف قیمتی سهام مذکور بالا آمده و بازار را مستعد رشدهای آتی می کند. افزون بر این باید توجه داشت بسیاری از کالاها نظیر فولاد، متانول، روی و مس در سقف قیمت‌های چند سال اخیر معامله می‌شوند؛ به سبب برنامه‌های توسعه‌ زیرساخت‌ها در چین و آمریکا و نیز محدودیت‌های زیست محیطی کشور چین، عمده فعالان بازارهای مالی به حفظ سطوح کنونی قیمت‌های جهانی خوشبین هستند. در این میان افزایش قیمت دلار در ایران به سبب محدودیت‌های بودجه‌ای دولت و به منظور حفظ توان رقابتی صنایع داخلی، مزید بر علت شده تا فعالان بازار سرمایه نسبت به تداوم روند صعودی بورس در ماه‌های آتی امیدوار باشند. این در شرایطی است که بازار سهام در آستانه تجربه تحولات جدیدی در زمینه ساختارهای خرد بازار نظیر دستورالعمل‌های توقف نمادها، حد نوسان قیمت و اعلان پیش‌بینی سود شرکت‌ها قرار دارد. همچنین باید این موضوع را در نظر داشت که بازار بورس به صورت سنتی در ماه‌های پایانی هر سال دچار ضعف نقدینگی می‌شود. همه این موارد موجب می‌شود تا انتظار بازار آرام‌تری را برای ماه‌های باقیمانده سال جاری داشته باشیم؛ با این حال شرایط به گونه‌ای است که در صورت حفظ قیمت‌های جهانی و دلار در سطوح کنونی، سهام بنیادی دارای پتانسیل مناسبی برای رشد قیمت در سال آتی است.


    پتروشیمی ها، صدرنشین ماه های پایانی
    دکتر علیرضا پاکدین _ تحلیلگر بازارهای مالی

    بدون شک دستیابی به رشد اقتصادی پایدار یکی از مهم‌ترین اهداف کشور در سال 1397 قرار گرفته است. این در حالی است که نقش بازار سرمایه به عنوان یکی از میادین مهم اقتصادی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و سرمایه‌گذاری نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی ایفا خواهد کرد. در ادبیات اقتصادی، سرمایه به منزله رگ حیات یک نظام اقتصادی تلقی و بر تشکیل آن به عنوان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده رشد و توسعه اقتصادی تأکید زیادی شده‌ است. بازار سرمایه در این فرآیند باید با ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاران، زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد تحولات اقتصادی مناسب را برای کشور فراهم آورد. در همین زمینه تحلیل‌گران با پیش‌بینی عملکرد صنایع مختلف مسایل مبهم بسیاری را روشن می‌کنند تا این پیش‌بینی‌ها در حل مشکلات کشور و تأمین منابع بیشتر برای سرمایه‌گذاری و تخصیص بهینه منابع مورد استفاده قرار گیرد.
    رکوردشکنی‌های بازار سرمایه در اواخر پاییز سال جاری و رسیدن به کانال 95 هزار واحدی در شاخص کل، یکی از عملکردهای روشن در چهار سال اخیر بازار سرمایه بوده است. در حقیقت طی پاییز گذشته بورس تهران توانسته چندین بار کانال شکنی کند و بسیاری از کارشناسان معتقدند این کانال شکنی‌ها، نتیجه خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به آینده پررونق این بازار خواهد بود. این در حالی است که بسیاری از صنایع فعال در بازار سرمایه ایران، تحت تأثیر رشد قیمت جهانی محصولات پایه و معدنی همراه با سودآوری بوده‌اند. از این رو می توان گفت بازار سرمایه ایران و صنایع تأثیرگذار در این بازار تأثیرات شدیدی از محصولات پایه و معدنی و قیمت جهانی آن می‌گیرند. در نیمه دوم سال 2017 با افزایش جهانی قیمت مواد معدنی، صنایع فلزات اساسی (همانند صنایع فولاد، مس و...) با رشد مناسبی مواجه بودند و این روند با توجه به گزارش بانک جهانی در خصوص افزایش قیمت کامودیتی‌ها در سال 2018 در ادامه سال 96 و اوایل سال 97 قابل پیش‌بینی خواهد بود.
    از سوی دیگر افزایش قیمت نفت و انتظار افزایش این کالا در بازار جهانی باعث شده است تا صنایع پتروشیمی کشور با استقبال مناسبی از طرف سرمایه‌گذاران مواجه شوند. با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری بخش‌های مختلف اقتصادی از قیمت نفت، انتظار می‌رود بازار سرمایه و شاخص این بازار نیز تحت تأثیر این افزایش با نوسانات مثبت همراه باشد. افزون بر این، کشور برای فرار از خام فروشی و ایجاد سودآوری بیشتر از محصولات نفتی باید در پی تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت باشد. ایجاد ارزش افزوده در محصولات پتروشیمی از پتانسیل‌هایی است که در سال‌های گذشته به آن توجه شده و همین امر باعث شد صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه از جایگاه مناسبی برخوردار باشد. با توجه به شرایط ذکر شده، صنعت پتروشیمی جزو صنایع پیشرو در اقتصاد کشور است. عملکرد مثبت این صنعت در زمینه خصوصی‌سازی، بازاریابی فروش در سطح جهانی، شفافیت اطلاعات و تکمیل زنجیره ارزش قابل تحسین بوده و رویکرد مثبتی از این صنعت در ذهن فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است.
    علاوه بر موارد ذکر شده، نوسانات نرخ ارز همانند شمشیر دو لبه بر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود. تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در بورس با کالاهای جهانی در ارتباط هستند و تحت تاثیر التهابات ناشی از بازار ارز قرار می گیرند. البته هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها به کالای خارجی وابسته است با افزایش هزینه‌ مواجه خواهند شد. در صورت عدم برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی، این شرکت‌ها با افزایش نرخ ارز دچار بحران خواهند شد. از طرف دیگر شرکت‌های صادرات محور از افزایش نرخ ارز سود خواهند کرد. اصلاح نرخ ارز در صورتی که به عنوان یک تصمیم پایدار از سوی بانک مرکزی اتخاذ شود برای تولیدکنندگان مواد خام بورسی خبر خوشی تلقی می‌شود، چرا که شرکت‌های مزبور تبادلات ارزی خود را به طور عمده با نرخ رسمی انجام می‌دهند و تضعیف ریال به معنای جهش درآمد صادراتی این شرکت‌ها خواهد بود. همچنین تولیدکنندگان فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی نیز به علت اتکای زیاد بر فروش ارزی، سریع‌ترین واکنش را به تحولات بازار ارز نشان می‌دهند.

    شرکت های معدنی سکان دار بازار می شوند
    سعید سروش مقدم _ مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه سپهر

    افزایش نرخ ارز و پیش بینی تورم در کنار رشد قیمتی فلزات اساسی در بازارهای جهانی دست به دست هم داده تا علاوه بر بالا بردن شاخص بازار سرمایه، سبب پیش آمدن گزارش های 9 ماهه خوب به خصوص برای شرکت هایی که با دلار سروکار دارند، شده است. با توجه به موارد ذکر شده به نظر می رسد شرکت های معدنی و پتروشیمی ها سکان دار بازار سرمایه در ماه های پایانی سال باشند. البته مسائل سیاسی از جمله احتمال خروج آمریکا از برجام سایه ای از نبود اطمینان را بر سر بورس انداخته که قابل توجه است.
    از سوی دیگر تغییرات ساختاری بازار سرمایه مانند حذف P/E و EPS می تواند تاثیرات منفی در کوتاه مدت بر بازار بگذارد. درواقع حذف اطلاعاتی که سهامداران برای معامله به آن نیاز دارند، بر روند معاملات تاثیرگذار است. این درحالی است که اگر سازمان به جای حذف، دست به اصلاح آنها می زد اتفاقات بهتری در این بازار رخ می داد. با همه این اوصاف، افزایش نرخ دلار تا جایی بر شرکت های ارزآور تاثیرگذار است که می توان گفت، بازار پتانسیل رشد براساس صورت های مالی این شرکت ها را دارد.

    برچسب ها