عصر خودرو

حاکمیت شرکتی، ابزاری برای دموکراسی اقتصادی

عصر بازار- نزدیک به چند دهه از مطرح شدن موضوع حاکمیت شرکتی در جهان می‌گذرد اما همچنان سرمایه‌گذاران سوالات و ابهامات زیادی درباره ماهیت و نحوه اجرای آن دارند.

حاکمیت شرکتی، ابزاری برای دموکراسی اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ،در دو دهه اخیر نظام راهبری شرکت به یکی از ابزارهای اصلی تجارت تبدیل شده و در اقتصاد امروز، توجه به آن امری ضروری است. حاکمیت شرکتی یا نظام راهبری شرکت، مجموعه‌ای از قوانین، ساختارها و فراگردهایی است که شرکت‌ها را برای دستیابی به هدف شفافیت، عدالت، رعایت حقوق ذی‌نفعان و پاسخگویی، هدایت و کنترل می‌کند و می‌توان آن را به صورت روابط ساختاری منسجم در نظر گرفت که میان سهامداران، مدیران، ذی‌نفعان و ناظران برقرار می‌شود تا منافع آن‌ها تضمین شود. بهبود نظام داخلی مدیریت شرکت، افزایش کارایی بازار سرمایه، حفظ حقوق سهامداران و نظارت کارآمد بر عملکرد شرکت‌ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه، اهدافی است که به واسطه اجرای نظام حاکمیت شرکتی در راستای توسعه بازار سرمایه محقق می‌شود.

    در این میزگرد روح‌الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، مهدی طحانی، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه و رضا غلامعلی پور معاون توسعه بازار فرابورس ایران میهمان بودند.

    حاکمیت شرکتی از کجا آمد؟

    در ابتدای این میزگرد مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه به مفهوم و تاریخچه حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: حاکمیت شرکتی با ماجرای رسوایی واترگیت به ادبیات اقتصادی جهان وارد شد و سپس از دهه 90 میلادی بود که در دنیا به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گرفت. در آن مقطع فعالیت شرکت‌ها به آن سوی کشور مبدا، تاسیس شعب و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی معطوف بود و از آنجا که سرمایه‌گذاران جدید همواره به این فکر می‌کردند که بین منافع آن‌ها و مدیریت شرکت‌ها تضاد منافع وجود دارد به دنبال راهی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بودند.

    وی ادامه داد: از دهه 90 به بعد مطالعات بر روی حاکمیت شرکتی آغاز شد تا ماجرای *انرون* بزرگ‌ترین شرکت فعال در بخش انرژی جهان در اوایل سال 2000 میلادی پیش آمد. این شرکت در سال‌های 1999 و 2000 از موفق‌ترین شرکت‌های آمریکایی، با صورت‌های مالی درخشان و پیش‌بینی سود کاملاً جذاب در رأس انتخاب‌ سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سهام شرکت‌ها قرار داشت، اما ناگهان در سال 2002 اعلام ورشکستگی کرد و پس از این ماجرا، حاکمیت شرکتی مورد توجه جدی قرار گرفت.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه گفت: تقریبا می‌توان گفت موضوع حاکمیت شرکتی از سال 1383 یا 1384 طی برگزاری کنفرانسی در دانشگاه علامه رسما وارد ادبیات اقتصادی ایران شد و در همان مقطع (سال 83 یا 84) بود که سازمان بورس و اوراق بهادار آیین‌نامه حاکمیت شرکتی را نشر داد.

    طحانی با بیان اینکه اکنون حدود یک دهه از عمر ورود رسمی حاکمیت شرکتی به ادبیاتی اقتصادی کشور می‌گذرد و همچنان فاصله زیادی تا اجرای کامل آن وجود دارد، ابراز امیدواری کرد با نگاه جدید و اهتمام بازار سرمایه شاهد روند رو به جلوی آن باشیم.

    در ادامه این میزگرد رضا غلامعلی پور معاون توسعه بازار فرابورس با بیان اینکه ریشه ایجاد بحث ما (حاکمیت شرکت) ناشی از این است که دنیا به این سمت می‌رود که منافع همه ذی‌نفعان دیده شود، گفت: زمانی کسب‌وکارها خیلی کوچک بود و معمولا مالک، خود مدیریت می‌کرد. به عنوان مثال من یک چاپخانه کوچک داشتم یک تجارت کوچک داشتم و خودم سرمایه‌گذار این کسب‌وکار بودم و آن را اداره می‌کردم در اینجا اصلا مسئله‌ای به نام تضاد منافع وجود نداشت.

    وی ادامه داد: به مرور در نتیجه اتفاقات مختلف از جمله انقلاب صنعتی، ظهور شرکت‌های چندملیتی و شخصیت‌های حقوقی بزرگ، دیگر سرمایه‌های کوچک جوابگو نبود؛ لذا لازم شد شرکت‌های سهامی عام شکل بگیرند. در اینجا دیگر با یک شرکت کوچک که یک مالک بتواند با سرمایه اندک آن را مدیریت کند روبرو نیستیم و در نتیجه اقتصاد به این نقطه رسید که برای اداره بنگاه‌های تجاری لازم است هزاران نفر کنار هم جمع شوند و با سرمایه مشترک یک شرکت بزرگ ایجاد کنند.

    معاون توسعه بازار فرابورس با بیان اینکه پیچیدگی و گستردگی اقتصاد تا جایی پیش رفت که چندین شرکت ادغام شدند، افزود: در این شرایط همه کسانی که سرمایه‌گذار هستند نمی‌توانند در مدیریت یک شرکت اقتصادی حضور داشته باشند و لازم است این مالکان مکانیزمی را طراحی کنند که منافع آن‌ها تامین شود.

    وی با تاکید بر اینکه با آغاز بحث تضاد منافع، موضوع حاکمیت شرکتی مطرح شد، گفت: برای هزاران سرمایه‌گذاری که سهم یک ناشر بورسی را خریداری کرده‌اند این امکان وجود ندارد که هر روز صورت‌های مالی، میزان تولید، فروش و عملکرد مدیریتی شرکت را نظارت و کنترل کنند و لازم است با یک مکانیسمی اطمینان لازم نسبت به نحوه صحیح اداره شرکت‌ها ایجاد شود.

    روح‌الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس نیز با بیان اینکه حاکمیت شرکتی در مجموعه بازار سرمایه ایران موضوع تازه و جدیدی نیست، گفت: سال 1346 شمسی برای اولین بار دستورالعمل پیشنهادی حاکمیت شرکتی توسط بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد. در آن مقطع با این هدف که سطح حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های بورسی ارتقا پیدا کند، مطالعات و بررسی‌هایی صورت گرفت و حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران مطرح شد.

    وی با اشاره به اینکه متاسفانه از آن سال تا به امروز هنوز دستورالعملی در حوزه حاکمیت شرکتی تصویب و اجرا نشده است، گفت: مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در خصوص اعمال حاکمیت شرکتی به سال 91 باز می‌گردد. سال 91 در بازار سرمایه یک فراخوان با موضوع تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی منتشر شد و فعالان و صاحب‌نظران این حوزه نظرات خود را ارائه‌ دادند، در نهایت تلاش‌هایی هم برای ایجاد نظام کنترل داخلی در بنگاه‌های اقتصادی بورسی و فرابورسی صورت گرفت.

    حسینی مقدم با اشاره به اینکه حاکمیت شرکتی ابزاری برای رعایت حقوق همه‌ ذی‌نفعان در یک بنگاه اقتصادی است، گفت: با توجه به اینکه تجربه شرکت داری در قرن نوزدهم و بیستم با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود ضرورت داشت ابزاری ایجاد شود تا تداوم حیات اقتصادی آن‌ها را تضمین کند و تضاد ذی‌نفعان را کاهش دهد از این‌رو موضوع حاکمیت شرکتی مطرح شد و نتیجه آن تداوم فعالیت بنگاه اقتصادی است.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران به تجربه سایر کشورها اشاره کرد و گفت: در اجرای حاکمیت شرکتی، کشور آمریکا، آلمان، ژاپن و انگلستان بیشترین فعالیت را داشته‌اند، در آسیا نیز ابتدا ژاپن و اخیرا مالزی تقریبا به اجرای فرآیند حاکمیت شرکتی وارد شده است.

     

    حاکمیت شرکتی، گزارش یک دموکراسی اقتصادی

    در ادامه مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه مفهوم حاکمیت شرکتی را تشریح کرد و گفت: به زبان ساده حاکمیت شرکتی به معنی تنظیم روابط ذی‌نفعان شرکت شامل سهامداران خرد، سهامداران عمده، سهامداران نهادی، مدیران اجرایی، اعضای هیات‌مدیره، پرسنل شرکت، دولت و قانون‌گذاران است. در حاکمیت شرکتی روابط به‌گونه‌ای تعریف می‌شود که همگی ذینفعان احساس کنند سیستم مدیریت بنگاه به درستی و صحت عمل می‌کند و منافع همه افراد را در نظر دارد.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با تاکید بر اینکه جریان حاکمیت شرکتی به نوعی ریشه در شریعت اسلامی دارد، ادامه داد: اگر به اسلام و قرآن توجه کنیم خواهیم دید حاکمیت شرکتی ریشه در تعالیمی دارد که دین مبین اسلام به آن تاکید کرده است. سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های بورسی به مثابه مضاربه است و با حاکمیت شرکتی تمام ذی‌نفعان شرکت می‌دانند که در این مضاربه به منافع آن‌ها خللی وارد نمی‌شود.

    طحانی با اشاره به اینکه حاکمیت شرکتی در واقع یک نوع دموکراسی کاری و مدیریتی است، افزود: وقتی سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار چند هزار نفره می‌شود، نظارت مشکل خواهد شد و همواره این دغدغه وجود دارد که بین آن‌ها و مدیران تضاد منافع ایجاد شود. در نتیجه به قوانین پیچیده‌تری نیاز است تا منافع حفظ و مشخص شود.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با بیان اینکه ما در حاکمیت شرکتی با یک رفتار دموکراتیک اجتماعی روبه‌رو هستیم، افزود: حاکمیت شرکتی ترجمه تحت لفظی Corporate governance است و به معنای سیاسی حاکمیت نیست و نباید به‌اشتباه واژه‌ای سیاسی قلمداد شود. مفهوم آن تنظیم روابط ذی‌نفعان یا نظام راهبری شرکت‌ها است.

    رضا غلامعلی پور معاون توسعه بازار فرابورس نیز مفهوم حاکمیت شرکتی را تشریح کرد و گفت: حاکمیت شرکتی مکانیزم‌هایی برای توزیع قدرت، نظارت و ایجاد توازن میان ذی‌نفعان است. به عنوان مثال افرادی که تنها سهامدار یک شرکت هستند و دخالتی در نحوه مدیریت آن ندارند هر سال در مجمع یک نفر را که دارای صلاحیت حرفه‌ای است به عنوان حسابرس مستقل تعیین می‌کنند. این حسابرس با توجه به اسناد شرکت میزان شفافیت در عملکرد مدیر و صحت اطلاعات مالی را مشخص می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه با گستردگی فعالیت شرکت‌ها ضرورت‌های دیگری ایجاد می‌شود، افزود: با گستردگی حوزه فعالیت بنگاه‌های تجاری و افزایش ذینفعان محیط حقوقی پیچیده‌تر می‌شود و مسائل بعدی پیش می‌آید. باید به این سوال‌ها که آیا اعضای هیات مدیره عملکرد صحیحی دارند، پاسخگو هستند، و گزارش‌های آن‌ها قابل اتکاست؟ پاسخ داد.

    معاون توسعه بازار فرابورس ادامه داد: این شرایط بسط پیدا می‌کند تا جایی که به تعداد ذی‌نفعان اضافه می‌شود، پرسنل به ذی‌نفعان اضافه می‌شوند و در نهایت دولت نیز به عنوان یک ذی‌نفع مطرح می‌شود. در این شرایط احتمال تضاد منافع بیشتر از گذشته قابل پیش‌بینی است و در این میان حاکمیت شرکتی می‌تواند به عنوان ابزاری برای توازن قدرت و نظارت مورد استفاده باشد.

    روح‌الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس نیز در این خصوص گفت: متاسفانه در کشور و فضای اقتصادی ما حاکمیت شرکتی یک مفهوم کاملا غربی دور از دسترس و غیر قابل درک تصور می‌شود. هنوز موضوع حاکمیت شرکتی از جامعه دانشگاهی و فضای پژوهش و تحقیق خارج نشده است. ما باید از این ابزار برای بهتر اداره شدن شرکت‌های اقتصادی بهره‌برداری کنیم. در شرایط فعلی اقتصاد رعایت منافع و حقوق همه ذی‌نفعان ضروری است و باید به دنبال ارتقای فضای شفاف کسب‌وکار باشیم. لذا اینکه ما در فضای اقتصادی امروز از چنین مفاهیمی که اکنون شاید در کمتر کشوری دغدغه باشد به درستی استفاده نمی‌کنیم، جای نقد دارد.

    در ادامه مهدی طحانی، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه گفت: آن‌چنان که ذکر آن رفت امروز اقتصاد جهانی به سمت پیچیدگی میل می‌کند و جذب سرمایه به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی بدل شده است.

    وی افزود: برای جذب سرمایه‌گذاری در همه رکن‌های اقتصادی از جمله بازار سرمایه باید اطمینان و امنیت برای سرمایه‌گذار ایجاد شود و برای تحقق این امر حاکمیت شرکتی می‌تواند به عنوان یک ابزار تاثیر گذار مطرح شود. بهره‌برداری از این ابزار امنیت سرمایه‌گذار تامین می‌شود و ساختار حقوقی و قانونی بازار سرمایه نیز اصلاح خواهد شد و در نتیجه کارایی بازار سرمایه افزایش خواهد داشت.

    در مسیر حاکمیت شرکتی

    در ادامه مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه اجزای حاکمیت شرکتی را تشریح کرد و گفت: حاکمیت شرکتی از دو زاویه نظارت محیطی و درون‌سازمانی شرکت‌ها قابل بررسی است.

    وی ادامه داد: نظارت محیطی در بحث حاکمیت شرکتی شامل اصلاح ساختار قانونی، اصلاح ساختار حقوقی شرکت‌ها، مشخص شدن نقش سهامداران عمده، تکمیل چرخه نظارت سهامداران عمده، شفافیت قیمت‌گذاری سهام، تعیین نقش سرمایه‌گذاران نهادی، نحوه نظارت سهامداران خرد، برجسته شدن نقش حسابرس مستقل و فعالیت موسسات رتبه‌بندی است.

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه به موضوع نظارت درون‌سازمانی اشاره کرد و افزود: خوش‌نامی و بی‌طرفی هیات‌مدیره، تخصص و عملکرد موثر و کارآمد مدیران اجرایی، عملکرد شفاف حسابرس داخلی و ارتقای اخلاق سازمانی از اجزای نظارت درون‌سازمانی است.

    طحانی با تاکید بر اینکه افشای اطلاعات به موقع و قابل اعتماد و اتکا، محصول نظارت محیطی و درون‌سازمانی با اجزای ذکر شده است، گفت: این روند افزایش کارایی و توسعه بازار سرمایه را به همراه دارد.

    رضا غلامعلی‌پور معاون توسعه بازار فرابورس نیز با اشاره به اینکه علاوه بر موارد عنوان شده مهم‌ترین جز نظام راهبری شرکت‌ها، نقش هیات‌مدیره است، گفت: ترکیب هیات‌مدیره شرکت‌ها باید بر اساس تخصص و توانایی تعیین شود، بعضا مدیرانی هستند که در صنعت توانمندند اما به میزان لازم به بحث‌های مالی و حقوقی آشنایی ندارند. زمانی که ما از هیات‌مدیره متخصص و آشنا با بحث‌های حقوقی و مالی بهره ببریم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

    وی ادامه داد: در صورتی که یک گروه عالی در هیات‌مدیره حضور داشته باشد بخش زیادی از راه حاکمیت شرکتی را طی کرده‌ایم. امروز در دنیا به موضوع هیات‌مدیره و عملکرد آن توجه زیادی می‌شود.

    معاون توسعه بازار فرابورس افزود: یکی دیگر از بحث‌هایی که امروزه مطرح می‌شود موضوع نحوه نظارت است. یکی از روش‌های نظارت حضور نماینده‌ای از سوی سهامداران خرد است. درصد مالکیت سهامداران خرد به اندازه‌ای نیست که بتوانند کاندید هیات‌مدیره شوند اما می‌توانند از یک نماینده به عنوان عضو ناظر استفاده کنند.

    وی ادامه داد: همچنین می‌توان از کمیته‌هایی که در زیرمجموعه هیات‌مدیره‌ها تشکیل می‌شود به عنوان یک رکن خیلی موثر حاکمیت شرکتی بهره برد. کار کمیته‌ها این است که موضوعات را بررسی کنند تا تصمیم‌گیری‌ها کامل شود.

    حاکمیت شرکتی در ایران

    در ادامه رضا غلامعلی پور معاون توسعه بازار فرابورس و مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه تاکید کردند اکنون فاصله بسیاری تا اجرای کامل حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه داریم.

    روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، نیز در این زمینه گفت: بازار سرمایه در حوزه حاکمیت شرکتی، پیشرو است. در صنعت بیمه و بانکداری از مطالعات، اقدامات و تجربیاتی که در بورس صورت گرفته است استفاده می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه هرچند در سطح کلان اقتصاد اقدام جدی در خصوص حاکمیت شرکتی انجام نشده، افزود: ما در بورس تهران به دنبال راهی بودیم تا حاکمیت شرکتی از یک موضوع کاملا دانشگاهی و پژوهشی و تحقیقاتی خارج و کاربردی شود.

    حسینی مقدم افزود: در گام اول شاخص‌هایی برای حاکمیت شرکتی تعیین کردیم. بر اساس این شاخص‌ها ذی‌نفعان میزان توجه به حاکمیت شرکتی را در شرکت‌ها سنجیده و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند.

    وی ادامه داد: این اقدام در سال‌های 92 و 93 برای اولین بار انجام شد شرکت‌هایی که در فهرست بورس تهران بودند را بر اساس اطلاعات در دسترس آن‌ها و پرسش‌نامه‌های بین‌المللی رتبه‌بندی کردیم.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران با اشاره به نتایج به دست آمده گفت: اطلاعات در دسترس و بررسی‌های انجام شده نشان داد شرکت‌های بورسی در اجرای حاکمیت شرکتی از نمره متوسطی برخوردارند.

    حسینی مقدم در پاسخ به این نقد که نمره حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی ضعیف است، افزود: مطالعات ما نشان داد در بورس تهران نمره حاکمیت شرکتی متوسط است. هرچند شرکت‌هایی داریم که از سطح ضعیف حاکمیت شرکتی برخوردارند اما شرکت‌هایی هم در بورس تهران حضور دارند که وضعیت اجرای نظام راهبری شرکتی آن‌ها عالی یا مطلوب است.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، افزود: زمانی که این موضوع مطرح شد شرکت‌ها به دنبال مفهوم حاکمیت شرکتی، منافع حاصل از آن و نحوه ارتقای آن رفتند.

    در ادامه مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه عنوان کرد: ببینید، متاسفانه اکنون که در دنیا اجرای روش‌های نوین حاکمیت شرکتی مانند نظارت از راه دور مطرح است ما هنوز در خصوص این صحبت می‌کنیم که آیا حاکمیت شرکتی را اجرا کنیم یا خیر؟

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه ادامه داد: ما در بحث‌های اقتصادی از فرآیند پاسخگویی فاصله زیادی داریم و چون حسن حصین حاکمیت شرکتی پاسخگویی است، می‌توان گفت حاکمیت شرکتی در کشور ما به هیچ عنوان اجرایی نشده و تنها کاریکاتوری از آن وجود دارد.

    وی ادامه داد: هرچند سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات گسترده‌ای در این خصوص انجام داده، اما همچنان حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه ما فاصله زیادی با دنیا دارد.

    طحانی افزود: برای اصلاح این روند ضروری است قوانین بالادستی از اجرای حاکمیت شرکتی حمایت کنند، رویه‌های قضایی و قانونی با ضمانت اجرا تعیین و فرهنگ‌سازی لازم برای پاسخگویی انجام شود در این صورت حاکمیت شرکتی به راحتی اجرایی می‌شود.

    مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه افزود: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اقتصاد کشور را با رویه‌ها و ابزارهای بین‌المللی تطبیق دهیم و شرکت‌های ایرانی نیز باید به این سمت حرکت کنند.

    رضا غلامعلی پور معاون توسعه بازار فرابورس نیز عنوان کرد: همان‌گونه که بیان شد در حال حاضر برخی پیش‌نیازها برای اجرای حاکمیت شرکتی ایجاد نشده است.

    به گفته وی در حال حاضر در بخش شرکت‌های غیربورسی همچنان شاهد فضای غیرشفاف و فرار مالیاتی هستیم و در صورت اجرای نظام جامع اطلاعات در زمینه داده‌های مالی، بیمه‌ای، مالیاتی، ثبتی و ... می‌توان با ابزارهای کافی به سمت پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی پیش برویم.

    معاون توسعه بازار فرابورس تاکید کرد: البته به هر میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گیرد ما به سمت شفافیت حرکت خواهیم کرد. هرچند عنوان شد ما در بحث حاکمیت شرکتی با دنیا فاصله داریم، اما بازار سرمایه همچنان از بالاترین میزان شفافیت برخوردار است و بستر لازم برای اجرای حاکمیت شرکتی در آن وجود دارد.

    وی با بیان اینکه حرکت در مسیر اجرای حاکمیت شرکتی اجتناب‌ناپذیر است، تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباط با اقتصاد جهانی امری ضروری است و برای تحقق آن نیز باید با استانداردهای بین‌المللی منطبق شویم.

    روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران نیز ادامه داد: در کشور بحث‌های مختلفی در حوزه حاکمیت شرکتی انجام شده و با جمع‌آوری این مباحث می‌توان دستورالعمل یا بخش‌نامه تدوین کرد.

    وی ادامه داد: در بازار سرمایه به رعایت انصاف، گزارشگری مالی شرکت‌ها، پاسخگویی مدیران و مواردی از این دست در قالب دستورالعمل‌های مثل افشا، دستورالعمل انضباطی، دستورالعمل معاملات، دستورالعمل پذیرش تاکید شده که همه آن‌ها بخش‌هایی از حاکمیت شرکتی است.

    حسینی مقدم افزود: در بسیاری از شرکت‌ها قوانین حاکمیت شرکتی همان دستورالعمل پذیرش آن‌ها است. شرکتی که شرایط دستورالعمل پذیرش را داشته باشد یعنی حاکمیت شرکتی را اجرا می‌کند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر ما نکات زیادی در دستورالعمل پذیرش داریم که منطبق با حاکمیت شرکتی است. بر اساس این دستورالعمل‌ها، باید همه سهامداران از حق‌وحقوق مساوی برخوردار باشند یا اینکه عنوان شده شرکت‌ها باید گزارش‌های مالی شفاف ارائه دهند و همه این‌ها در واقع اجزای حاکمیت شرکتی است.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران افزود: فکر می‌کنم ما سال‌ها در بحث حاکمیت شرکتی خودمان را درگیر یک موضوع تحت عنوان مدیر مستقل کردیم و عنوان شده چون در ایران مدیر مستقل نداریم در نتیجه حاکمیت شرکتی هم اجرایی نمی‌شود. این کاملا غلط است، مدیر مستقل یکی از مباحث حاکمیت شرکتی محسوب می‌شود و ما اکنون شاهد آیتم‌های مختلفی از حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه هستیم.

    حسینی مقدم در پایان تاکید کرد: اگر ما بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه انجام می‌شود باید گفت: در بخش قابل توجهی اجرا می‌شود اما متاسفانه نتوانستیم این‌ها را منسجم گزارش کنیم.

    برچسب ها