عصر خودرو

بازخوانی فراز و فرود سهام کنتورسازی؛

قیمت خرید ۲۱۰۷۵ ریال منصفانه نیست

عصر بازار- پیرو اطلاعیه سازمان بورس از تاریخ چهارشنبه ۹۶/۱۰/۲۰ به مدت ۵ روز کاری یکی از پرحاشیه ترین سهم‌های بازار بورس به نام کنتور سازی ایران خارج از ساعت معاملاتی و با محدودیت فروش حداکثر تعداد ۲۰۰۰ سهم از طریق کارگزاری‌ها معامله خواهد شد.

قیمت خرید ۲۱۰۷۵ ریال منصفانه نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، این خبر از یک نظر که برخی سهامداران این شرکت (با توجه به محدودیت اعلام شده) بعد از مدت طولانی  توقف  نماد به پول خود برسند خوب است. اما این که سهمی که در محدوده هر سهم  50.000 ریال معامله می‌شد (در زمان توقف) اکنون به مبلغ هر سهم  21075 ریال  از سهامداران این شرکت خریداری شود بسیار ناراحت کننده هست.

    به صورت مختصر آنچه بر این  سهم گذشته را مرور می‌کنیم. سال 94 بود که صحبت از انعقاد قراردادی چشمگیر میان کنتورسازی با شرکتی به نمایندگی از اتاق اصناف ایران برای فروش صندوق‌های فروشگاهی مطرح شد. با توجه به اثرات این قرارداد که موجب دو برابر شدن سود شرکت می‌شد قیمت این سهم رشد 100 درصدی را در بورس تهران به خود دید. پس از این رشد قیمتی نماد معاملاتی سهم در تاریخ 12دیماه 94 با قیمت 21075 ریال متوقف شد. علیرغم شایعات مبنی بر غیرقانونی بودن یا  لغو این قرارداد با ارائه شفاف‌سازی از سوی شرکت و تایید سازمان بورس، نماد معاملاتی کنتورسازی ایران در تاریخ 26 اسفندماه و با قیمت 72637 ریال یعنی با رشد 244 درصدی قیمت و با حجم 5.776.000 سهم به ارزش  بیش از 400 میلیارد ریال معامله شد. سهم در نهایت در تاریخ 18 فروردین ماه سال 95 ، قیمت 81340 ریال را به خود دید و روزهای بعد روندی اصلاحی سهم به آرامی آغاز شد.  در زمان توقف نماد، صحبت‌های زیادی از لغو قرارداد بود که با نامه‌های اتاق اصناف و تایید قرارداد و تایید حسابرس  اندکی از این شبهات کاسته شد.

    با مراجعه به کدال و مطالعه اطلاعیه شفاف سازی مورخ 22آذرماه 95 امکان قضاوت بهتر در مورد این ماجرا فراهم خواهد شد. نکته قابل توجه در شفاف سازی مورخ 22 آذر95 بند 8 است که صراحتا اعلام می‌کند در صورت عدم تحقق پیش‌بینی سال مالی منتهی به 94/12/29 ، مسئولیت جبران کلیه خسارات وارده به خریداران ، فروشندگان سهام و سایر دارندگان اوراق بهادار شرکت کنتور سازی ایران به نحو تضامنی بر عهده مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت خواهد بود.

    با عنایت به این بند قیمت خرید کنونی یعنی 21075 ریال منصفانه به نظر نمی‌رسد، چرا که سهم، بعد از تایید قراداد فوق و تایید سازمان بورس با افزایش قیمت 244 درصدی بازگشایی شد و قانونا مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، اتاق اصناف و مهم‌تر از همه سازمان بورس مسئول حقوق ضایع شده سهامداران این شرکت می‌باشند.  

    البته قطعا افرادی هم که علی رغم رشد قیمتی سهم از محدوده 7.000 ریال تا 80.000 ریال اقدام به خرید کردند هم خطای بزرگی مرتکب شده‌اند  چرا که  در بورس، هر کس مسئول معاملات خودش هست اما تایید نهادهای معتبر که در بالا ذکر شد و مخصوصا سازمان بورس مسئولیت سنگینی را متوجه این نهادها و سازمان می کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو