عصر خودرو

اتفاقات تروریستی پاریس، چه تأثیری بر اقتصاد اروپا دارد؟

عصر بازار: اقدام تروریستی اخیر در پاریس نه تنها باعث رکود مضاعف اقتصاد اروپا می شود بلکه بازار فلزات و بویژه فولاد را نیز گرفتار رکود می کند.

اتفاقات تروریستی پاریس، چه تأثیری بر اقتصاد اروپا دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، کیوان جعفری طهرانی کارشناس حوزه سنگ آهن و فولاد در تحلیل تاثیر حادثه تروریستی پاریس بر بازار فولاد و سنگ آهن گفت: «بازار بین المللی فلزات و مواد معدنی که کل دنیا با کاهش تقاضا روبروست هر اتفاق و رویدادی می تواند تاثیر منفی بر روند سیاست گذاری شرکت های بزرگ که به عنوان رهبران بازار شناخته می شوند، بگذارد.»

    وی افزود: «در طول هفته های اخیر حادثه تخریب سد باطله معدن سنگ آهن شرکت سامارکو برزیل که به طور مشترک به شرکت های بی اچ پی بیلتون استرالیا و واله برزیل تعلق دارد نه تنها باعث حوادث حاد زیست محیطی و کشته شدن ده ها کارگر معدنکار و اهالی روستا نزدیک محل حادثه شد بلکه باعث تجدید نظر در سیاست های توسعه ای این دو غول بزرگ سنگ آهن جهان شد.»

    رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ادامه داد: «سهام داران این دو شرکت بزرگ انگشت اتهام را به طرف مدیران عامل و اجرایی آنها گرفتند چرا که رقابت ناسالم در بازار و حفظ اصل تنازع بقا و حذف رقبا که منجر به افزایش تولید بدون رعایت کردن مسائل ایمنی شده، باعث ضرر میلیارد دلاری آنها شده است. در این بین بحران بی اچ پی بیلتون استرالیایی حادتر از شریک برزیلی خود (واله) است. دولت برزیل که هیچ دل خوشی از سیاست های افزایش تولید و کاهش قیمت سنگ آهن که توسط شرکت های مطرح استرالیا مثل بی اچ پی بیلتون، ریوتنتو و فورتسکیو که در طول یک سال گذشته اجرا شده است، ندارد و خود را مواجه با کاهش جدی درآمد های کشور می بیند، همواره منتظر فرصت برای تنبیه آنها بوده است. حال این اتفاق ناگوار فرصت اقدام به مثل را به دولت برزیل می دهد. از همه مهمتر نقش فعال تر شرکت بی اچ پی بیلتون در استخراج سنگ آهن از معدن فوق بوده است و شرکت واله بیشترین آورده اش خود معدن بوده است. هر چند هر دو شرکت سرمایه گذاری مشابهی نیز در کارخانه گندوله سازی سامارکو انجام داده اند.»

    به گفته مشاور خانه اقتصاد «در چنین شرایطی شاهد وقوع حادثه ناگوار دیگری در اروپای مرکزی هستیم. اقدام تروریستی اخیر در پاریس نه تنها باعث رکود مضاعف اقتصاد اروپا می شود بلکه بازار فلزات و بویژه فولاد را نیز گرفتار رکود می کند. با وجود اینکه مالکیت شرکت فولادساز بزرگ فرانسه یعنی «آرسلور میتال» هندی است ولی کارخانجات آن در فرانسه به طور غیرمستقیم متاثر از این رویداد خواهد شد و در وهله اول نیروی انسانی خود را کاهش می دهند البته نباید فراموش کرد خود شرکت آرسلور میتال نیز در طول ٣ سال گذشته همواره منتظر بهانه برای بستن کارخانجات ضررده خود در فرانسه بوده است و اتحادیه کارگری را مانع آن می دید ولی حال این حادثه نیز بهانه ایی مضاعف به آنها می دهد.»

    جعفری طهرانی ادامه داد: «بدیهی است در طول هفته های آینده تا پایان سال جاری  میلادی که حدود 1.5 ماه به پایان آن مانده است حرکتی در راستای تقویت قیمت فولاد و متعاقب آن سنگ آهن نخواهیم داشت.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها