عصر خودرو

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه مطرح کرد؛

نگاهی به اقتصاد ترکیه و افزایش سفر ایرانی‌ها به این کشور

عصر بازار- رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ضمن تشریح اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۷، از افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در این سال خبر داد.

نگاهی به اقتصاد ترکیه و افزایش سفر ایرانی‌ها به این کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، سید جلال ابراهیمی  مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه ، اظهار کرد: در سال گذشته میلادی رشد اقتصادی ترکیه تحت تاثیر بی‌ثباتی‌های سیاسی در داخل و همچنین سوریه، عراق، درگیری‌های لفظی با مصر و همچنین تنش‌های ناشی از محاکمه رضا ضراب در آمریکا کاهش یافت.

    وی افزود: حرکت اقتصادی صنایع کوچک و متوسط در ترکیه عامل اصلی حرکت اقتصادی بود. به طور کلی تقاضای خرید مسکن نه تنها رشد نداشت بلکه متوقف بود و حتی بسیاری از خریداران خارجی مسکن نسبت به فروش املاک خریداری شده، علاقه نشان دادند. گرچه تقاضاهایی از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای خرید ملک، ایجاد مجتمع‌های مسکونی در نیمه دوم سال 2017 دیده شد.

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: جریان مجدد صادرات به روسیه بعد از ملاقات‌های اردوغان با رئیس جمهور روسیه در نیمه دوم سال 2017 چهره خود را نشان داد و حرکت‌های خرید و فروش بین دو کشور جاری شد. گرچه هنوز رشد صنعت توریسم که از 2016 به بعد، بعد از ماجرای سقوط هواپیمای روسی متوقف شده بود هنوز به رقم‌های قبل از 2016 نرسیده است. این در حالی است که توریست‌ روسی علاوه بر ایجاد درآمد برای ترکیه عامل جذب توریست از کشورهای ثالث نیز بود.

    ابراهیمی تصریح کرد: در نیمه اول و دوم سال 2017 نوسانات ارزی در ترکیه بالا گرفت تا حدی که اردوغان از مردم ترکیه درخواست کرد که ارزهای موجود در حساب‌ها یا در خانه‌های خود را به دولت بفروشند و نیز در نیمه دوم سال 2017 از مردم خواسته شد که طلاهای خود را د ر اختیار بانک‌ها بگذارند و هر ماه در مقابل آن بهره سکه بگیرند و از طرف دیگر نوسانات ارز در مقابل لیر و دلار و یورو در بازار ترکیه عامل توقف چند روزه معاملات شد و دولت با وارد کردن ارز به بازار موفق به جلوگیری از تراکم بیشتر این امر شد و در ابتدای سال 2017 ارزش لیر شروع به افزایش تدریجی کرد. بعضی از صاحبنظران بورس در ترکیه پیش‌بینی می‌کنند ارزش لیر در مقابل دلار رو به رشد باشد باید توجه داشت که خریدهای ترکیه از اتحادیه اروپا یا بازار اروپا به یورو صورت می‌گیرد و از طرفی پرداخت‌های ترکیه به بانک جهانی با لیر صورت می‌گیرد و لذا ترکیه در سال 2017 میلادی تمام سعی خود را به توسعه تعرفه‌های تدریجی با کشورهای که با آنها مراودات اقتصادی مطمئن و رو به رشدی دارند، متمرکز کرد.

    مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه درباره وضعیت صادرات ترکیه در سال 2017 گفت: در نیمه دوم سال 2017 نسبت صادرات ترکیه در مقایسه با سال 2016 در شرایط بهتر و مطلوب‌تری قرار داشت، چراکه در سال 2016 شاهد کودتا و منازعات سیاسی و نظامی و حملات تروریستی بودیم که باعث خروج سرمایه و آغاز مهاجرت شده بود اما در سال 2017 این اتفاقات توقف نسبی پیدا کرد و تا حدی شاهد بهبود امر بودیم.

    وی ادامه داد: در حوزه صنعت توریسم که در سال‌های 2014 و 2015 ترکیه شاهد رقم بالای 32 میلیون نفر توریسم بود، در سال 2016 به دنبال تنش‌های خیابانی و اختلاف با روسیه و دستور پوتین برای جلوگیری از اعزام توریسم روسی به ترکیه شرایط سفر توریسم به ترکیه افت بی‌سابقه‌ای داشت و در بسیاری مناطق 60 تا 70 درصد اتاق‌های هتل‌ها خالی از توریسم بود اما در سال 2017 این صنعت بهبود یافت تا حدی که تعداد گردشگران خارجی نسبت به سال قبل از آن با رشد 6.5 درصدی همراه شد. در این میان رشد و آمار گردشگران ایرانی نسبت به اواخر سال 2015 و 2016 افزایش چشمگیری داشت.

    ابراهیمی اضافه کرد: گرچه حوزه گردشگران ایرانی بیشتر به طرف منطقه وان بوده است و در میان کشورهای مختلف گردشگران آلمانی و عربستان بیشترین ارقام توریسم را در سال 2017 به ترکیه داشته‌اند. به طور کلی سال 2017 برای ترکیه به جز در مسائل سیاسی از جمله رضا ضراب و درگیری‌های لفظی با آمریکا سالی بود همراه با رشد شاخص‌های اقتصادی.

    برچسب ها