عصر خودرو

اوپک برای مهار رشد قیمت نفت وارد عمل می‌شود؟

عصر بازار- موسسه گلدمن ساکس در گزارشی نوشت، اگر قیمت نفت به بالای ۷۰ دلار برسد، اوپک به منظور جلوگیری از افزایش تولید رقبای خود تلاش خواهد کرد با اتخاذ برخی مواضع قیمت نفت را پایین بیاورد.

اوپک برای مهار رشد قیمت نفت وارد عمل می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، موسسه گلدمن ساکس در گزارشی نوشت، اگر قیمت نفت به بالای 70 دلار برسد، اوپک به منظور جلوگیری از تاثیرگذاری رشد قیمت نفت بر اقتصاد جهانی و فعالیت های تولید کنندگان رقیب، تلاش خواهد کرد با اتخاذ برخی مواضع قیمت نفت را کاهش دهد.

    به دنبال اجرای توافق کاهش تولید، رشد تقاضا و ریسک های سیاسی ای که متوجه عرضه نفت است، قیمت نفت خام در بازار لندن به بالای 69 دلار در هر بشکه رسیده است. به عقیده تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس، اگر قیمت ها باز هم بالاتر برود، اوپک احتمالا شاهد برخی تحولات ناخوشایند نظیر افزایش سرمایه گذاری رقبایی نظیر تولید کنندگان نفت شیل آمریکا یا مداخله بانک های مرکزی جهان برای مهار تورم خواهد بود.

    جف کوری، رئیس بخش تحقیقات کالایی این بانک آمریکایی گفت: «اعضای اوپک نمی خواهند شاهد این تحولات باشند... اگر قیمت نفت در طی روزهای آینده به بالای 70 دلار برسد، ما شاهد سخنان و مواضع مختلفی برای کاستن از شتاب روند افزایشی کنونی خواهیم بود.»

    هرچند اوپک و روسیه به همران چند کشور دیگر تولید کننده نفت از ابتدای سال 2017 میلادی به منظور تقویت قیمت نفت توافق کاهش تولید را به اجرا گذاشته اند، اما رشد بیش از حد قیمت نفت موضوعی است که این سازمان و متحدانش چندان راضی به تبعات بعدی آن نیستند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته گفت که اوپک نفت به بالای 60 دلار را نمی خواهد زیرا چنین قیمت هایی ممکن است موجب تحریک نفت شیل امرکیا به حضور بیشتر در بازار شود. اعضای دیگری همچون عراق و نیجریه نیز هشدارهای مشابهی داده اند.

    کوری افزود، رشد بیشتر قیمت ها ممکن است موجب افزایش سرمایه گذاری در این بخش شود و «پنجره فرصتی» که اوپک اوپک می توانست از طریق آن از قیمت های نسبتا بالا منتفع شود و همزمان دسترسی شیل به سرمایه های جدید را محدود سازد ببندند.

    برچسب ها