عصر خودرو

سهم ایران در بازار سنگ‌آهن چین از نصف هم کمتر شد!

عصر بازار- با وجود اینکه تا سال‌های پیش ایران سهم مناسبی از صادرات سنگ‌آهن به چین را به خود اختصاص داده بود، اکنون این سهم کمتر از نصف شده است که البته می‌توان گفت سیاست‌های محدود کننده صادرات سنگ آهن ایران در این رابطه بی‌اثر نبوده است.

سهم ایران در بازار سنگ‌آهن چین از نصف هم کمتر شد!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که اکنون رقابت برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازار سنگ آهن چین، به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده این محصول در جهان افزایش پیدا کرده و کشورهای قدرتمندی مانند استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، کانادا و اوکراین در حال رقابت برای توسعه سهم خود در این بازار هستند. با این وجود اکنون ایران هفتمین کشور تامین‌کننده سنگ آهن چین به شما ر می‌رود. در حالی که بر اساس آمار رسمی تا سال 2013 مقدار صادرات سنگ آهن ایران به چین مقدار قابل توجهی بوده و عملا ایران حدود 2.3 تا 2.5 درصد از کل واردات سنگ آهن این کشور را تامین می‌کرده است.

    با وجود اینکه اکنون وضعیت قیمت‌گذاری در بازارهای جهانی به گونه‌ای شده که ایران مجبور به تبعیت از قیمت‌های جهانی است. اما تا سال 2013 قیمت‌های جهانی از صادرات سنگ آهن ایران حمایت‌های لازم را انجام می‌داد و ایران توان صادراتی خوبی به دست آورده بود.

    طی سال‌های 2014 و 2015 میلادی در پی افت شدید قیمت‌های جهانی محصولات معدنی، به خصوص افت 70 درصدی قیمت سنگ آهن، بسیاری از معادن بخش خصوصی به تعطیلی کشیده شدند و این امر موجب کاهش صادرات نیز شد که در نهایت مجموع این عوامل سهم ایران در بازار صادرات سنگ آهن به چین را کاهش داد.

    اکنون آمار نشان می‌دهد که سهم ایران از کل بازار سنگ آهن چین به حدود یک درصد رسیده که به طور مشخص ایران سهم خود را در بازار چین به طور قابل توجهی از دست داده است و کشورهایی که پیش از این در بازار بزرگ چین مدعی بودند بیشتر سنگ آهن آن کشور را تامین می‌کنند.

    البته باید گفت که در این بین سیاست هایی که در راستای تکمیل زنجیره فولاد و اولویت مصرف داخلی سنگ آهن به کار گرفته شد و سیاست‌ وضع عوارض صادراتی برای موادی مانند سنگ آهن که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را ماده خام می‌داند، در فرآیند کاهش صادرات این محصول و احتمالا کاهش سهم ایران از بازار سنگ آهن چین، بی‌تاثیر نبوده است. این در حالی است که اکثر فعالان اقتصادی معتقدند که نباید بازارهای صادراتی را از دست داد و فرصت ارزآوری کشور را نادیده گرفت.

    برچسب ها