عصر خودرو

۳ شرط دریافت تسهیلات فاینانس ایتالیا اعلام شد

عصر بازار- عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ارزآوری، سود آوری و مجوزهای قانونی را شرایط استفاده از فاینانس ۵ میلیارد یورویی ایتالیا برای پروژه های بخش خصوصی اعلام کرد.

۳ شرط دریافت تسهیلات فاینانس ایتالیا اعلام شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، سیدحسین سلیمی درباره نحوه استفاده از فاینانس 5 میلیارد یورویی که روز پنج شنبه هفته گذشته بین بانک های ایرانی و موسسه Invitalia Global Investment امضا شد، گفت: بانک خاورمیانه این خط اعتباری را تنها در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد و پرداخت این خط اعتباری به بخش های دولتی و عمومی توسط بانک مرکزی و بانک صنعت و معدن انجام می شود.

    وی درباره شرایط استفاده از این خط اعتباری برای بخش خصوصی گفت: طرح های سودآور و ارزآور بخش خصوصی می توانند از این فاینانس استفاده کنند؛ ارزآوری این طرح ها از آن جهت مهم است که استفاده کنندگان باید بتوانند در سررسید اقساط خود را پرداخت کنند.

    عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: از سوی دیگر علاوه بر موضوع سودآوری، افرادی که می خواهند برای طرح های خود از این خط اعتباری استفاده کنند باید تمامی مجوزهای لازم را از جمله مجوزهای محیط زیست و وزارت صنعت داشته باشند.

    بر اساس این قرارداد که توسط دو بانک ایرانی صنعت و معدن و خاورمیانه آن را با موسسه Invitalia Global Investment  ایتالیا امضاء شده  و امکان الحاق سایر بانک های ایرانی به آن وجود دارد، پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور که با استفاده تکنولوژی، ماشین‌آلات یا خدمات فنی و مهندسی کشور ایتالیا اجرا می‌شوند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

    استفاده از این خط اعتباری، با رعایت قوانین و مقررات داخلی، خصوصاً الزامات مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، قوانین بودجه سنواتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط میسر خواهد بود.

    همچنین تمام پروژه‌های بخش دولتی و غیردولتی که اولویت آنها به تأیید دستگاه‌های ذیربط رسیده و مجوزهای مربوطه را اخذ کرده باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

    پس از انعقاد قرارداد با کشورهای هند، چین، کره جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه‌ در ماه‌های اخیر، ایتالیا هفتمین کشوری است که قرارداد فاینانس با آن منعقد می‌شود و بدین ترتیب، گام دیگری در راستای تنوع‌بخشی به خطوط اعتباری فاینانس قابل دریافت برای تأمین مالی پروژه‌های کشور برداشته شده است.

    قصد جدی اروپا برای ورود به ایران

    نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران همچنین با اشاره به امضای قرارداد خط اعتباری 5 میلیارد یورویی بین ایران و ایتالیا قبل از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره تمدید تعلیق تحریم های ایران براساس برجام گفت: اینکه این قرارداد اعتباری قبل از اعلام نظر آمریکا اعلام می شود، نشانه آن است که اروپا قصد دارد به طور جدی وارد ایران شود زیرا ایتالیا و اروپایی ها می توانستند این قرارداد را بعد از تصمیم ترامپ امضا کنند.

    وی ادامه داد: ایران برای رشد اقتصادی پیش بینی شده 7 درصدی خود نیاز به ماشین آلات، ارز و سرمایه دارد و یکی از مهم ترین راه های دست یافتن به این رشد اقتصادی استفاده از اعتبارات خارجی است.

    سلیمی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا برای آنکه پروژه ها تعطیل نشود یا پروژه جدیدی شروع شود از فاینانس های بین المللی استفاده می کنند و از آنجایی که منابع ارزی ایران محدود است و نمی توان با آن تمامی طرح ها را اجرا کرد پس امضای این گونه قراردادها حتما به تامین مالی پروژه ها در داخل کمک می کند.

    نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران درباره اینکه آیا تصمیم ترامپ و تمدید تعلیق تحریم های ایران بر بازارهای ایران چه تاثیری خواهد داشت، گفت: از چند هفته قبل، بدلیل برخی نگرانی ها درباره تصمیم دونالد ترامپ شاهد افزایش نرخ ارز و سکه در بازار بودیم؛ با توجه به اینکه تحریم های یکجانبه آمریکا برای 4 ماه تعلیق شده اند و نتوانستند آن گونه که می گفتند از برجام خارج شوند، تنفسی به بازارهای بین المللی داده خواهد شد.

    احتمال کاهش نرخ ارز

    وی با بیان اینکه این تصمیم منجر به اثرات مثبت بر روی بازارهای ایران خواهد شد، افزود: به احتمال زیاد از امروز شاهد کاهش نرخ ارز در بازارها با توجه به اعلام نظر آمریکا درباره برجام خواهیم بود.

    برچسب ها