عصر خودرو

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد:

خروج آرام بازار مسکن از رکود

عصر بازار- طبق آخرین گزارش ها، معاملات مسکن در آذر ماه با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده است.

خروج آرام بازار مسکن از رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، افزایش قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن یکی از برنامه های مهم دولت در چهار سال و نیم گذشته بوده است و بر این اساس تسهیلات بخش مسکن در این مدت از افزایش قابل توجهی برخوردار بود.

    همچنین میزان سود وام مسکن و مدت زمان بازپرداخت آن به ترتیب کاهش و افزایش پیدا کرد. از سویی دیگر، افزایش حدود 6 برابری تسهیلات مسکن و افزایش اوراق «تسه» از مهمترین اقدامات دولت برای خانه دار کردن مردم بوده است. پیش از این وام مسکن در ابتدای دولت یازدهم 25 میلیون تومان بود که هم اکنون به 180 میلیون تومان رسیده است. بررسی ها نشان می دهد این اقدامات موثر واقع شده است.

    خروج مسکن از سفته بازی

    از سویی دیگر نگاهی به جزییات معاملات نشان می دهد اکثر معاملات در خانه های زیر 300 میلیون تومان و در متراژهای کوچک است و این مسئله نشان می دهد مسکن از سفته بازی خارج و به دست متقاضیان واقعی رسیده است. همچنین گزارش ها نشان می دهد تبدیل به احسن‌ کردن و تعویض خانه نیز تا حدودی رونق گرفته است.

    از سویی دیگر، کارشناسان اقتصاد مسکن  با اشاره به روند افزایشی معاملات مسکن در یک سال گذشته و با بیان اینکه از اواخر سال گذشته بازار مسکن وارد مرحله رونق شده معتقدند اقدامات دولت برای رونق بازار مسکن موثر واقع شده است. در این ارتباط، بهروز ملکی، کارشناس اقتصاد مسکن در این باره با اشاره به رونق معاملات مسکن در یکسال گذشته معتقد است این رونق از جنس سفته بازی نیست و این روند ادامه دارد.

    حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه دولت به‌ دنبال رونق سفته ‌بازان در بازار مسکن نبوده و بر این اساس علاقه‌ای نداشته که مسکن به کالای موضوع سفته‌بازی و سوداگری بدل شود گفت: تلاش وزارت راه و مسکن این بوده که در بازار مصرفی مسکن دخالت ‌کنند تا مطمئن شوند که خرید یا اجاره برای خانوارها تحمل‌پذیر است و هزینه‌ها از طاقت آنها خارج نیست.

    افزایش قدرت خرید متقاضیان

    وی با اشاره به نقش  تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن در افزایش قدرت خرید متقاضیان گفت: تسهیلات این صندوق از طریق اعطای یک خط اعتباری مناسب بانک مرکزی به بانک مسکن ممکن شد و اگر این مجوز بانک مرکزی زودتر صادر شده بود، اکنون شاهد تحولات مثبت بیشتری در بازار مسکن ‌بودیم. همچنین اگر دولت منابعی در اختیار داشت که به سایر بانک‌ها نیز یارانه‌ به‌عنوان تفاوت سود بدهد، روند رونق با شدت بیشتری قابل‌مشاهده می‌شد.

    نقش اوراق تسهیلات مسکن

    از سویی دیگر، آمار معاملاتی بیانگر آن است که تبدیل به احسن‌ کردن و تعویض خانه تا حدودی رونق گرفته است. در واقع بخشی از جامعه که در گذشته مسکن داشته، با استفاده از تسهیلات بانک مسکن توانسته اند مسکن بهتری تهیه کنند و  خرید و فروش به جهت تعویض مسکن را شروع کرده‌اند.

    افزون بر این، بهبود حجم معاملات در مناطق شرقی و غربی تهران بیانگر این رونق بوده که این واحدها عمدتا قیمت‌های متوسط دارند. با توجه به اینکه تهران شهر پیشتاز بازار مسکن کشور است کارشناسان پیش بینی می کنند  سایر شهرها نیز به تدریج روند مشابهی را طی کنند.

    رفع مشکل بافت‎های فرسوده

    در عین حال، دولت دوازدهم برای رفع مشکل بافت‎های فرسوده در تلاش است علاوه بر رفع بخشی از مشکل مسکن از طریق نوسازی بافت‎های فرسوده از این ظرفیت برای اشتغالزایی هم استفاده کند. جهت گیری دولت برای رفع مشکل بافت‎های فرسوده در لایحه بودجه سال آینده هم روشن است و براساس گفته‎های محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه بخشی از اعتبارات 73 هزار میلیاردی برای ایجاد اشتغال به این بخش اختصاص خواهد یافت تا علاوه بر ایجاد تحرک در حوزه نوسازی بافت‎های فرسوده از این ظرفیت برای اشتغالزایی هم استفاده شود.

    همچنین براساس پیش بینی دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده 100 هزار واحد مسکونی فرسوده بازسازی خواهد شد و میزان اشتغالزایی پیش بینی شده از این محل هم رقم قابل توجهی است.

    این هدف گذاری علاوه بر ایجاد تحرک در بخش مسکن، استفاده از ظرفیت این بخش در حوزه اشتغال را هم مورد توجه قرار داده است. کارشناسان اقتصاد مسکن با اشاره به افزایش سرعت پس انداز در صندوق پس انداز مسکن پیش بینی می  کنند مسکن ارزان قیمت در آینده رونق مناسبی را تجربه خواهد کرد.

    برچسب ها