عصر خودرو

مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی؛

شرکت‌های هما و رجا وارد بورس می‌شوند

عصر بازار- مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه شرکت رجا از ورشکستگی خارج شده است گفت: در طول ۱۰ سال گذشته حتی یک واگن نیز به ناوگان ریلی رجا اضافه نشده است و شرکت رجا نیز با اعتصاب و مشکلات زیادی مواجه شده بود.

شرکت‌های هما و رجا وارد بورس می‌شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, ابراهیم‌ بای‌ سلامی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی غیردولتی در کشور محسوب می‌شود که در استراتژی‌های خود رویکردهای نو و جدیدی را تعریف کرده است تا بتواند درآمد و منزلت ملی و بین‌المللی سازمان را افزایش دهد.

    وی ادامه داد: در این رویکردهای نو که درواقع تنها راه رهایی صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی است، باید اقدامات جدیدی صورت بگیرد که برخلاف سیستم‌های کلاسیک و سنتی بتواند درآمدها را افزایش دهد و بتواند با توجه به تحول در ساختار تولید و اقتصاد در جهان، پیش برود.

    گردشگری به مهمترین صنعت دنیا تبدیل شده است

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی گفت: در این تحول ساختار تولید گردشگری به‌عنوان یکی از صنایع پیش رو تعریف شده است که در حال تبدیل شدن به مهم‌ترین صنعت دنیا است که بعد از صنعت نفت و پتروشیمی، به‌عنوان سومین صنعت دنیا تعریف شده است و از صنعت خودرو نیز پیشی گرفته است.

    ‌سلامی افزود: از همین رو باعث شد که سازمان تأمین اجتماعی نیز اقدام به تأسیس هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی کند که درواقع به آن «هگتا» می‌گویند.

    وی ادامه داد: هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی «هگتا» مدیریت و اداره سهام شرکت‌هایی را در سازمان تأمین اجتماعی بر عهده دارد که در حوزه گردشگری فعال هستند مانند هتل‌های هما، قطارهای رجا، مجموعه آبادگران، شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌گردی و جهانگردی، مجموعه رفاه‌گستر، دهکده سالی انزلی و آژانس تأمین که 7 شرکت مهمی است که در زیرمجموعه هگتا قرار گرفته است.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری کشور تشکیل شده است، گفت: هگتا به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری کشور محسوب می‌شود و دلیل آن نیز امکانات مناسب از لحاظ اقامتی و حمل‌ونقل ریلی است.

    سلامی اظهار داشت: علاوه‌بر هتل‌های هما که معتبرترین و قدیمی‌ترین برند کشور است، مجموعه ایرانگردی و جهانگردی نیز 64 هتل دارد و شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا نیز که بیش از 60 درصد حمل‌ونقل ریلی کشور را برعهده دارد و 14 میلیون نفر سالانه از این مجموعه استفاده می‌کنند؛ مجموعه همه این موارد به ما کمک کرده است که این هلدینگ گردشگری را تشکیل دهیم.

    وی افزود: هنگامی که هلدینگ گردشگری تشکیل شد، اولین اقدام آن احصاء دارایی‌ها و احیا و پویای آنها بوده است که در این زمینه توفیقات خوبی به‌دست آمده است.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی گفت:‌ در ابتدا دارایی‌های سازمان در حوزه گردشگری طبقه‌بندی شد و با توجه به اینکه زنجیره تأمین صنعت گردشگری وجود داشت، توانستیم رویکرد هم‌افزایی و هماهنگی را بین این مجموعه‌ها افزایش دهیم و البته با مشکلاتی هم مواجه بودیم البته در مجموع اتفاق خوب و مثبتی افتاد.

    سلامی افزود: در حال حاضر دارایی‌های موجود سازمان تأمین اجتماعی حفظ شده است و در جهت ارتقا صنعت گردشگری پیش رفتیم تا درآمدهای جدیدی را از این حوزه برای تأمین اجتماعی داشته باشیم.

    وی یادآور شد: در  استراتژی‌های نخست هگتا، بازسازی هتل‌ها و مراکز اقامتی در اولویت قرار گرفت و هتل‌ همای مشهد که 15 سال بلااستفاده بود، با همت مدیریت تأمین اجتماعی مجدداً احیا و نوسازی شد و توانستیم طی یک سال و نیم از ظرفیت‌های این هتل استفاده کنیم که در حال حاضر با استانداردهای عالی به مسافران خدمات ارائه می‌دهد.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی اضافه کرد: بازسازی تمامی هتل‌های مجموعه‌های مختلف تأمین اجتماعی ازجمله آبادگران، رفاه‌گستر و دهکده سالی بندرانزلی در اولویت قرار گرفت و اقدامات خوبی نیز در این خصوص صورت گرفته است.

    سلامی بیان داشت: در قدم دوم به توسعه مراکز اقامتی در کشور پرداختیم که با توجه به اینکه تأمین اجتماعی، زمینه‌های مناسبی را در داخل و اطراف شهرها دارد، موجب شد زمین‌های رهاشده که در اختیار سازمان قرار دارند و کاربری‌های صنعتی و کشاورزی نیز ندارند، برای آنها کاربری‌های گردشگری تعریف شود که بر همین اساس نیز بیش از 40 زمین و پروژه مناسب را تأمین اجتماعی به هگتا معرفی کرد.

    ساخت 100 هتل در کشور

    وی درباره طرح 100 هتل، 100 کسب‌وکار نیز بیان داشت: این طرح تبدیل به یک برند بین‌المللی شد و مورد استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفت.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی افزود: ‌در حال حاضر 174 پروژه در کتاب اول و در کتاب انگلیسی نیز 235 پروژه سرمایه‌گذاری معرفی شده است که با اجرای این طرح‌ها، ‌تأمین اجتماعی و هگتا پیشران توسعه ملی گردشگری ایران خواهند شد.

    سلامی اظهار داشت: درواقع نخستین گامی که بتواند سازمان بردارد و پیشگام توسعه گردشگری باشد، اجرای طرح 100 هتل، 100 کسب‌وکار است که بر اساس پروژه‌ها و ظرفیت‌های موجود اقدام خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: علاوه‌بر آنچه که در تأمین اجتماعی وجود دارد از بخش خصوصی و دیگر نهادهایی که دارای زمین بودند نیز دعوت کردیم تا در دیگر پروژه‌ها مشارکت داشته باشند.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: طرح 100 هتل، 100 کسب‌وکار، طرحی است که بر اساس مطالعات ملی و بین‌المللی به وجود آمده است و قطعاً در راستای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این زمینه اقدام خواهد شد.

    سلامی بیان داشت: قبل از آنکه این طرح‌ها را ارائه دهیم تمام مطالعات در رابطه با صنعت هتل در ایران انجام شده است و تمامی مطالعات بین‌المللی درباره ایران نیز جمع‌آوری شده و به یک جمع‌بندی لازم رسیده‌ایم.

    وی افزود: با همکاری دستگاه‌های مختلف ازجمله استانداری و میراث فرهنگی، اقدام‌های خوبی برای اجرای طرح‌های مشارکتی صورت گرفته است و در همین راستا مقاصد گردشگری برای 31 استان تعریف شده است.

    کشور به حدود 500 هتل نیاز دارد

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی تصریح کرد: آخرین مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد کشور ما به 776 هتل نیاز دارد تا ایران‌گردان خارجی به 5 برابر افزایش یابند. در همین خصوص در برنامه ششم نیز توجه به گردشگری خارجی و افزایش آن اشاره شده است.

    سلامی افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در مدیریت اسبق این میزان را تعدیل کرد و اعلام کرد بین 400 تا 500 هتل باید ساخته شود.

    تأمین اجتماعی متولی گردشکری نیست

    وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی متولی توسعه گردشگری نیست، گفت: ما متولی شرکت‌داری و منافع سازمان هستیم و نقاط امن سرمایه‌گذاری را در نظر گرفته‌ایم، بنابراین یک‌چهارم از 400 هتل مطرح‌شده را قرار است سازمان تأمین اجتماعی بسازد.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی یادآور شد: بنابراین قرار شد در 31 استان کشور در مجموع 100 هتل ساخت شود.

    سلامی تصریح کرد: در ساخت این هتل‌ها اولویت نخست، زمین‌هایی است که تأمین اجتماعی دارد و اولویت دوم هم مشارکت با هرگونه دستگاه‌هایی است که زمین ارائه می‌کنند.

    وی افزود: 100 کسب‌وکار که می‌گوییم، بر اساس تئوری است که قبل از ساخت ممکن است چه مشاغلی ایجاد شود و بعدازآن چه مشاغلی ایجاد خواهد شد. در صنعت ساخت هتل، از توانمندی‌های کشور استفاده خواهیم کرد و هنگامی که یک هتل ساخته می‌شود، در کنار آن صدها کسب‌وکار نیز شکل می‌گیرد.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی بیان داشت: هتل‌هایی که در این طرح ساخته می‌شود، قطعاً مانند هتل‌های ساده نخواهد بود و این هتل‌ها چندکاربره هستند و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که بتوان در بخش‌های مختلف از آن به‌خوبی استفاده کرد.

    سلامی یادآور شد: هتل‌هایی که در 100 هتل و 100 کسب‌وکار ساخته می‌شود، بر اساس معماری ایرانی ـ اسلامی طراحی می‌شود و نمونه‌های بارزی را نشان می‌دهیم که تابه‌حال سابقه کمی داشته است.

    وی افزود: یکی از استراتژی‌های ما در این طرح رویکرد اقتصادی و با تعالی فرهنگ است. آنچه که دیگران در گذشته انجام داده‌اند، متعلق به آنهاست و باید آن را توسعه و گسترش دهیم تا در فرآیند جهانی شدن قرار بگیرد، ولی هویت ایرانی و اسلامی نیز باید در آن باقی بماند و شکوفا شود.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی اضافه کرد: باید کسی که به ایران می‌آید احساس تفاوت، تمایز و امتیاز بکند که یکی از استراتژی‌های اصلی ما نیز همین است.

    سلامی گفت: طرح 100 هتل، 100 کسب‌وکار کاملاً ایرانی است و در زمان شاه عباس صفوی دستور ساخت هزار کاروانسرا داده شد که اکثر آن نیز ساخته شد و آن زمان ایران جزو توسعه‌یافته‌ترین کشورها قرار گرفت؛ چراکه فضاهایی برای اقامت و پذیرایی داشت، بنابراین سبقه ایرانی دارد و پیشنهاد هیچ شرکت اروپایی نیست.

    سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری در بخش ساخت هتل

    وی خاطرنشان کرد: طرح 100 هتل، 100 کسب‌وکار، استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را داشته است و شرکت‌های خارجی از 2 میلیون دلار تا 200 میلیون دلار پیشنهاد رسمی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این طرح را داشته‌اند و بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت‌وساز جهان پیشنهاد‌هایی را در این خصوص داده‌اند.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی به توسعه حمل‌ونقل ریلی نیز اشاره کرد و گفت: دیگر استراتژی هگتا توسعه حمل‌ونقل ریلی بوده؛ چراکه شرکت رجا از زیرمجموعه این هلدینگ گردشگری محسوب می‌شود.

    سلامی افزود: شرکت رجا پس از واگذاری به تأمین اجتماعی دچار مشکلات متعدد شد که شرایط بسیار سخت و بدی داشت.

    در 10 سال گذشته یک واگن هم به رجا داده نشد

    وی افزود: در طول 10 سال گذشته حتی یک واگن نیز به ناوگان ریلی رجا اضافه نشده است و شرکت رجا نیز با اعتصاب و مشکلات زیادی مواجه شده بود.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی اضافه کرد: سه شرکت تأمین‌کننده واگن از شرکت رجا طلبکار بودند و شرایط سختی را داشتیم.

    سلامی بیان داشت: عمر بعضی از واگن‌های شرکت رجا به 32 سال نیز می‌رسد و شرایط نامناسبی دارد، ولی هگتا موفق شد در مرحله اول تثبیت مالکیت در سازمان تأمین اجتماعی را انجام دهد و پس‌ازآن دارایی‌های این شرکت به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در حال حاضر کاملاً به سازمان تأمین اجتماعی واگذار و منتقل شده است.

    طلب 300 میلیارد تومانی شرکت رجا از دولت

    وی ادامه داد: شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا 300 میلیارد تومان از دولت طلب دارد و پرداخت این طلب می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات این شرکت را رفع کند.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی اظهار داشت: درنهایت توانستیم شرکت‌های شاکی از رجا را در ساخت واگن مشارکت دهیم و 180 واگن پس از 10 سال وارد ناوگان شرکت رجا می‌شود.

    سلامی افزود: شرکت رجا در گذشته در حال ورشکستگی بود، ولی امروز نه‌تنها رجا در حال حرکت است، بلکه سه شرکت واگن‌سازی را نیز فعال کرده است که واگن‌ها نیز بر اساس توان داخلی ساخته می‌شود.

    وی یادآور شد: بخش زیادی از مطالبات پیمانکاران نیز در این مدت پرداخت شده و این علی‌رغم پرداخت مطالبات دولت به شرکت رجا است.

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی افزود: 300 میلیارد تومان طلب رجا از دولت بسیار حائز اهمیت است و این شرکت نیاز مبرم به این منابع دارد و باید هرچه سریع‌تر پرداخت شود.

    سلامی افزود: بنابراین ما توان داخلی را در صنعت ریلی و واگن‌سازی فعال کردیم و توانستیم با دیگر شرکت‌های مهم ارتباط برقرار کنیم.

    وی ادامه داد: در مجموع شرکت رجا در حال پیشرفت و توسعه است و از زیان‌های هنگفت به نقطه سربه‌سری رسیده است.

    شرکت رجا و شرکت هما وارد بورس خواهند شد‌

    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی خبر داد: در آینده نزدیک، شرکت رجا و شرکت هما وارد بورس خواهند شد‌. شفاف‌سازی شرکت‌ها بسیار مهم است و در این خصوص نیز اقداماتی صورت گرفته است.

    سلامی تأکید کرد: هگتا متولی توسعه گردشگری کشور نیست و تنها متولی ایجاد ثروت و درآمد برای تأمین اجتماعی است و در همین راستا رویکردهای نو گردشگری را بررسی می‌کند.

    برچسب ها