عصر خودرو

سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد

عصر بازار- دوشنبه هفته قبل بود که رئیس‌جمهور دستور پرداخت سود سهام عدالت را صادر کرد، اما با گذشت ۵ روز، هنوز برخی بانکها سود را به حساب مشمولان واریز نکرده و در حسابهای خود نگه داشته‌اند.

سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، دوشنبه هفته گذشته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور با حضور در وزارت اقتصاد، دستور داد تا سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود. موضوعی که حداقل، وعده‌اش تا پایان شهریورماه با مردم بسته شده بود و به دلیل عدم برگزاری به موقع برخی مجامع شرکت های مشمول سهام عدالت، کار تا دی ماه، به تعویق افتاد.

    یک روز بعد یعنی سه‌شنبه نوزدهم دی ماه بود که میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با حضور در جمع خبرنگاران، جزئیات بیشتری از ارایه سود سهام عدالت را مطرح کرد و البته به این نکته اشاره کرد که از صبح همان روز، واریز سود به حساب مشمولان آغاز شده است. در واقع، از روز قبل یعنی دوشنبه، هجدهم دیماه، سود سهام عدالت به حساب بانکهای عامل واریز شده بود و سازمان خصوصی‌سازی، کار را به صورت کامل انجام داده بود؛ اما بخش عملیاتی یعنی واریز سود به حساب مشتریان به دلیل برخی مسائل فنی و اینکه دستگاههای خودپرداز به خاطر مراجعات مردم دچار مشکل در پاسخگویی به نیازهای روزانه مراجعان نشود، به تدریج واریز شد.

    اکنون اما 5 روز از آغاز توزیع سود سهام عدالت از سوی بانکها می‌گذرد و هنوز مشمولانی که کدشبای برخی از بانکها را اعلام کرده‌اند، سود خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که انتظار این چنینی برای دریافت مبلغی اندک که حداقل 26600 تومان و حداکثر 50 هزار تومان است، چندان خوشایند نیست و به نظر می‌رسد که بانکها باید هر چه سریعتر، پرداخت سود سهام عدالت را به کام مردم شیرین کنند.

    تمام اینها در شرایطی است که به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، 1200 میلیارد تومان از 3800 میلیارد تومان به حساب بانکها واریز شده تا در مرحله اول، یک سوم مجموع سود سهام عدالت هر مشمول را به حساب وی واریز نمایند. بر این اساس یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر نرخ رسمی سود بانکی را همان 10 درصد سپرده کوتاه مدت بانکی در نظر بگیریم، اکنون حداقل 120 میلیارد تومان سود برای بانکها در این دوره 5 روزه لحاظ شده است که به نظر می‌رسد انصاف نیست که برخی بانکها به دلیل در گردش نگاه داشتن این پول، نسبت به عدم واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.

    از برخی بانکهایی که هنوز اقدام به پرداخت سود سهام عدالت نکرده اند نشان می‌دهد که شعب، در پاسخ به مراجعات مردم، به این نکته بسنده می‌کنند که از طرف شعب مرکزی بانک باید پول به حسابها واریز شود و این کار ربطی به شعب ندارد.

    این درحالی است که قرار است تا پایان سال 2600 میلیارد تومان دیگر هم به حساب مشمولان واریز شود تا سود سهام عدالت آنها برای سال مالی 95 تکمیل شود. حال باید منتظر ماند و دید که مرحله بعدی تقسیم سود چه زمانی صورت می‌گیرد و رفتار نظام بانکی در پرداخت این سود چگونه خواهد بود.

    برچسب ها