عصر خودرو

کارشناس حوزه کار:

صندوق های بازنشستگی با مدیریت هزینه، سودآور می شوند

عصر بازار- یک کارشناس حوزه کار معتقد است: در صورتی که صندوق های بازنشستگی در شرایط نامطلوب کنونی دارای مدیریت هزینه شوند می توانند به سودآوری برسند که آثار آن از دو سال آینده خود را نشان می دهد و تا ۱۰سال دیگر صندوق ها سودآور می شوند.

صندوق های بازنشستگی با مدیریت هزینه، سودآور می شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, حمید حاج اسماعیلی افزود: صندوق تامین اجتماعی همیشه با بحران و مشکلات کنونی مواجه نبوده است، بلکه نبود سیاستگذاری و برنامه ریزی صحیح و کارآمد مسیر صندوق تامین اجتماعی را به سمت بحران سوق داده است.
    حاج اسماعیلی بیان داشت: به همین سبب نمی توان بحران کنونی صندوق را به یک دولت نسبت دهیم و برنامه ریزی برای صندوق نداشته باشیم.
    وی معتقد است: رشد جمعیت و تقویت نکردن صندوق تامین اجتماعی چنین مشکلی را ایجاد کرده است.
    هم اکنون در صندوق تامین اجتماعی 6.37 نفر کار می کنند و یک نفر بازنشسته است این در حالی است که در سال ١٣٥٤ معادل ٢٥.٢ نفر کار می کردند و یک نفر بازنشسته بود.
    این کارشناس حوزه کار گفت: وقتی می بینیم که چند برنامه اجرا می کنیم اما هنوز صندوق با مشکل مواجه است بنابراین باید به فکر مدیریت منابع باشیم که شاید مشکل از نبود مدیریت صحیح است که صندوق هنوز با مشکلات متعددی مواجه است.
    وی تاکید کرد: در صندوق تامین اجتماعی سوء مدیریت حرف اصلی را می زند در صورتی که اگر سرمایه گذاری درستی در صندوق انجام می شد امروز با بحران صندوق مواجه نبودیم.
    این کارشناس حوزه کار ادامه داد: فقط صندوق تامین اجتماعی نیست که با مشکل مواجه است بسیاری از صندوق های دیگر هم به این مشکل دچار شده اند.
    وی مهمترین مشکلات صندوق تامین اجتماعی را که بحران کنونی را سبب شده است ناشی از سوء مدیریت، نبود برنامه ریزی در صندوق، سرمایه گذاری نکردن از منابع تامین اجتماعی، سرمایه گذاری دولتی و در نهایت نبود نگاه به صندوق به عنوان منابع عمومی و بین النسلی است.
    وی در خصوص سوء مدیریت در صندوق تامین اجتماعی گفت: همواره نگاه در صندوق سیاسی است و هر تغییری با توجه به امکانات جناحی انجام می شود و نبود هزینه و فایده باعث شده که منابع صندوق را برای کارهای غیر تامین اجتماعی هزینه کرده اند و این رویه نادرست در دولت دهم شکل گرفت.
    وی ادامه داد:در همان زمان مجلس به موضوع صندوق ورود کرد که اشکالات زیادی در صندوق مشاهده شد.همه موارد یاد شده به سوء مدیریت بر می گشت.
    حاج اسماعیلی با اشاره به نبود برنامه ریزی در صندوق تامین اجتماعی گفت: صندوق تامین اجتماعی صندوقی بین النسلی است و به همین سبب نباید دچار آسیب شود.
    وی تاکید کرد: سیاست های کلان دولت و مدیریت کلان باید روی صندوق اعمال شود و بشدت از تصمیم گیری های مقطعی پرهیز کرد، تنها اگر نگاه کلان به صندوق داشته باشیم صندوق ها بسوی پایداری گام بر می دارند.
    به گفته حاج اسماعیلی، صندوق تامین اجتماعی در دوره های گذشته خوب سرمایه گذاری نکرده و به همین سبب امروز با این مشکل مواجه شده است.
    وی معتقد است: سرمایه گذاری دولتی وظیفه حاکمیتی است و قوانین پایین دستی دولت باید در صندوق های بازنشستگی زمینه های سرمایه گذاری دولتی را فراهم کند.
    وی گفت: هم اکنون دولت بدهکاری کلانی به صندوق دارد که این خود فشاری بر روی صندوق ها است.
    وی همچنین بیان داشت:در صورتی که مشارکت مدیریتی حاکم می شد امروز با چنین مسائلی مواجه نبودیم.

    **حل مشکل با تغییر مدیریت
    این کارشناس کار معتقد است: برای اینکه صندوق از شرایط کنونی رهایی یابد، نیاز است که تغییر جدید در مدیریت تامین اجتماعی و نظارت بر منابع انجام شود.
    وی تاکید کرد: روش های مدرنی که برای مدیریت صندوق تامین اجتماعی مطرح است می تواند اصلاحاتی را در ساختار صندوق ایجاد کند.
    وی افزایش سهم بیمه ها و افزایش سن را دو راهکار از چندین راهکاری که می تواند صندوق را از شرایط کنونی نجات دهد عنوان کرد و گفت: افزایش سن بازنشستگی و همچنین کاهش مشاغل سخت و زیان آور راهکارهایی برای بهبود نسبی وضعیت صندوق ها است.
    کشورهای توسعه یافته در حال تغییر سن بازنشستگی از 60به 65 سال هستند. این درحالی است که میانگین سن بازنشستگی در این کشورها 60سال و در ایران 52 سال است.
    میانگین سن بازنشستگان لشگری و کشوری 47تا48سال است و به همین علت ورودی به صندوق های بازنشستگی زیاد و خروجی آن کم است.
    وی اظهار داشت: هم اکنون حتی یک نفر با یکسال سابقه کار می تواند 9 سال دیگر را بخرد و خود را با 10 روز حقوق بازنشسته کند.
    حاج اسماعیلی همچنین با اشاره با تائید صحبت های معاون اقتصادی وزرات تعاون،کار و رفاه اجتماعی در مورد افزایش طلاق های صوری گفت: با طلاق های صوری زنان می توانند از حقوق بازنشستگی پدر یا مادر پس از فوت آنها برخوردار شود؛ بنابراین فرد بعد از فوت هم حقوق او به فرزند طلاق گرفته ادامه می یابد که این فشاری بر صندوق است.

    **ظرف دو سال می توان صندوق ها را از بحران دور کرد
    حاج اسماعیلی بیان داشت: در صورتی که دولت برای خروج از بحران صندوق تامین اجتماعی برنامه داشته باشد می توان ظرف دو سال صندوق تامین اجتماعی را از بحران دور کرد.
    وی در خصوص شرکت های زیان ده که به صندوق تامین اجتماعی واگذار شده است، گفت: زیان دهی به دلیل سوء مدیریت است در صورتی که مدیریت در این شرکت ها کارا شود می تواند این شرکت ها را به سوددهی برساند.

    **سنوات را کارفرما پرداخت می کند
    وی در خصوص کاهش سنوات برای بازنشستگان گفت: سنوات را کارفرما پرداخت می کند و هیچ ربطی به صندوق ندارد.
    وی ادامه داد: کاهش سنوات که باری از صندوق بر نمی دارد بنابراین چرا باید کاهش یابد.در هیچ جا نوشته نشده است که سنوات بر عهده صندوق است.
    حاج اسماعیلی معتقد است: مدیریت هزینه می تواند حرف اول و آخر را در مدیریت صندوق تامین اجتماعی بزند.در صورتی که این نوع مدیریت در صندوق ایجاد شود سپس می توان سراغ اصلاحات دیگر رفت.
    وی گفت: می توان از طریق مجلس سن بازنشستگی را به 55سال ارتقا داد و سپس سراغ سرمایه گذاری برویم.
    به گفته این کارشناس حوزه کار و تامین اجتماعی،هم اکنون حدود 14میلیون بیمه گذار و سه میلیون مستمری بگیر در صندوق تامین اجتماعی داریم.
    وی در خصوص افزایش اشتغال گفت: شاید در کوتاه مدت نتوانیم اشتغال وسیعی ایجاد کنیم که نسبت بین بیمه گذار و مستمری بگیر را در صندوق تغییر دهیم، بنابراین مدیریت هزینه مهمترین اقدام در صندوق تامین اجتماعی است .
    وی ادامه داد: بخش عمده ای از هزینه ها در صندوق جاری است که باید با مدیریت بهینه آن را کم کنیم.سازمان تامین اجتماعی سازمانی بزرگ با بدنه فربه و کارایی ناچیز است.
    به گفته حاج اسماعیلی، اگر مدیریت اصلاح و حسابداری درستی در صندوق انجام شود تردید نکنید که صندوق تامین اجتماعی بسوی سودآوری حرکت می کند.
    تردیدی نیست برخی از قوانین درون صندوق ها باید اصلاح شود که این خود موجب نارضایتی جامعه خواهد شد اما مهمتر از اصلاح قوانین باید مدیریت صندوق های تامین اجتماعی به سوی سودآوری حرکت کنند .مدیران صندوق باید بدانند که مخاطبان آنها تنها سه میلیون بازنشسته نیستند بلکه بیش از 40میلیون نفر از جمعیت کشور امید دارند که با مدیریت صحیح بتوان جبران بی تدبیری های سال های گذشته را کرد.

    برچسب ها