عصر خودرو

آمادگی پایانه نفتی شمال برای سوآپ روزانه ٣۰۰ هزار بشکه نفت خام

روسیه و قزاقستان درصدد سوآپ با ایران هستند

عصر بازار: مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به نتایج مثبت مذاکرات روسیه و قزاقستان در مورد سوآپ با ایران گفت: پایانه نفتی شمال آمادگی کامل را برای انجام سوآپ نفت خام دارد.

روسیه و قزاقستان درصدد سوآپ با ایران هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، سیدپیروز موسوی با اشاره به مذاکرات نمایندگان روسنفت روسیه با وزارت نفت مبنی بر انجام سوآپ اظهار کرد: نماینده شرکت پایانه های نفتی ایران برای حضور در کمیته مذاکرات سوآپ که قرار است در این زمینه تشکیل شود به وزارت نفت معرفی شده است.

    وی با بیان این که تعمیرات اساسی پایانه نفتی شمال انجام شده است، افزود: شرکت پایانه های نفتی ایران تمام زیرساختها را برای انجام سوآپ مهیا کرده و آمادگی دارد همکاری لازم را در مورد سیاستهای اجرای سوآپ انجام دهد.

    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به این که دو کشور روسیه و قزاقستان برای سوآپ با ایران اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: مذاکرات انجام شده با این دو کشور نتایج مثبتی داشته است و امیدواریم این همکاریها بتواند به تحکیم روابط ایران و کشورهای حوزه دریای خزر کمک کند.

    موسوی به منافعی که سوآپ از بُعد اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای کشور دارد اشاره و اظهار کرد: با انجام سوآپ می توان از کمربند شمال به جنوب بیشتر استفاده کرد و بازار بین المللی سوآپ نفت خام را فعال کرد.

    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به این که سوآپ نفت خام از سال ٨٩ متوقف شده است، یادآور شد: هم اکنون بخش خصوصی از امکانات پایانه نکا برای سوآپ فرآورده های نفتی استفاده می کند.

    وی به سخنان وزیر نفت مبنی بر اقدام به سوآپ با کشور روسیه در زمینه گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: پایانه نفتی شمال با در اختیار داشتن سه اسکله و متعلقات آن، مخازن، سیستمهای اندازه گیری و واحد تفکیک آب از نفت و ... تمام تجهیزات لازم یک پایانه استاندارد را دارد و آماده انجام سوآپ است.

    موسوی با اشاره به این که پایانه نفتی شمال آمادگی تبادل روزانه ٣۰۰ هزار بشکه نفت خام را دارد، گفت: با عملیاتی شدن پروژه حوضچه فراگیر شمال و ساخت ١٢ پست اسکله، ظرفیت سوآپ نفت خام به ٥۰۰ هزار بشکه در روز نیز خواهد رسید.

    به گفته وی، حجم حوضچه فراگیر چند منظوره ٣۰۰ هکتار است که برای سوآپ نفت خام و پشتیبانی تولید نفت خام و فرآورده های نفتی استفاده می شود.

    نمایندگان شرکت روسنفت، روز (چهارشنبه، ٢۰ آبانماه) به منظور مذاکره برای سوآپ گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی به وزارت نفت آمدند و در این زمینه مذاکره کردند.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در دیدار ٢٩ مهرماه با الکساندر نواک، وزیر انرژی در تشریح محورهای مذاکرات نفت و گاز با همتای روس خود گفته بود: دو کشور در این زمینه امکانات خوبی دارند. ایران می تواند از روسیه در شمال ایران گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی دریافت کند و در جنوب به مشتریان روسیه گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی تحویل دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها