عصر خودرو

ثبت چهارمین هفته پرسود بازارهای نفتی

عصر بازار- قیمت نفت که در اواخر معاملات روز پنج‌شنبه، به رکورد ۳ ساله بیش از ۷۰ دلاری دست یافته بود، در معاملات روز جمعه خود سقوط کرد، اما همچنان برای چهارمین هفته پیاپی، سود را برای خود به ثبت رساند.

ثبت چهارمین هفته پرسود بازارهای نفتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از مهر، قیمت نفت که در اواخر معاملات روز پنج‌شنبه به رکورد 3 ساله بیش از 70 دلاری دست یافته بود، در معاملات روز جمعه خود سقوط کرد، اما همچنان به چهارمین هفته پیاپی، سود را برای خود به ثبت رساند.

    قیمت نفت برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی نفت خام، در ساعت 17 به وقت تهران، با 55 سنت کاهش نسبت به قیمت بسته شده دیروز خود، به 68.71 دلار رسید. این شاخص نفتی برای اولین بار پس از سال 2014، در معاملات دیروز از مرز 70 دلار هم فراتر رفت.

    قیمت نفت خام تگزاس غرب آمریکا (دابلیوتی‌آی) در همین زمان، با 66 سنت افت نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه، به 63.14 دلار رسید.دابلیوتی‌آی در معاملات پنج‌شنبه، به رکورد قیمت 64.77 دلاری رسید که از اواخر 2014 تا کنون، بی‌نظیر است.

    هانس ون کلیف، استراتژیست ارشد ای‌بی‌ان آمرو، در یادداشتی گفت: جالب است که شاهد این هستیم که اغلب تحلیل‌گران معتقدند قیمت‌ها خیلی زیادی رشد کرده‌اند؛ چراکه در میانگین پیش‌بینی‌های انجام شده، قیمتها خیلی پایین‌تر از قیمت کنونی تخمین زده شده بود.

    او گفت: از سوی دیگر، اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که از افزایش بیشتر قیمت، در آینده، سود ببرند.

    تحلیل‌گران و تاجران از آغاز سال 2018 در مورد ریسک این که با افت قیمت‌ها، میزان آنها اصلاح شود، اخطار داده‌اند، اما آنها می‌گویند شرایط کلی بازارها همچنان قدرتمند است که عمده علت آن، تداوم کاهش تولیدات به رهبری اوپک و روسیه است.

    فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس، روز جمعه گفت که قیمت‌های نفت در محدوده 65 تا 70 دلار، ریسک تشویق حفاران نفت شیل آمریکا به تولید بیشتر را افزایش می‌دهد.

    اما دبیر کل اوپک، محمد بارکیندو گفت: هیچ ترسی در مورد افزایش قیمت‌ها نداریم.

    علاوه بر کاهش تولیدات اوپک و غیر اوپک که روزانه 1.8 میلیون بشکه کمتر تولید می‌کنند، قیمت‌های نفت به علت کاهش ذخایر انبارهای تجاری نفت آمریکا، برای هشتمین هفته متوالی، تقویت شدند.

    در هفته منتهی به 5 ژانویه، ذخایر انبارهای تجاری نفت آمریکا با 5 میلیون بشکه کاهش به 419.5 میلیون بشکه رسید. این اندکی از سطح میانگین 5 ساله 420 میلیون بشکه، که سطح هدف اوپک و سایر کشورهای کاهش‌دهنده تولید بوده، کمتر است.

    برچسب ها