عصر خودرو

معاون دفتر سرمایه‌گذاری خارجی :

۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی پس از رفع تحریم‌

عصر بازار- معاون دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: با رفع تحریم‌ها توسط کشورهای خارجی ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب داشتیم که نسبت به قبل و بعد انقلاب رکورد محسوب می‌شود.

۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی پس از رفع تحریم‌
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اکبر قهرمانی در نشستی با عنوان «نشست کلان‌شهرها و سرمایه‌گذاری خارجی: فرصت‌ها و چالش‌ها»، که در هتل همای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بازار سرمایه‌ مطلوب، بازاری است که در بخش‌های گوناگون فعال است و هدفش تأمین منابع مالی برای اجرای طرح‌هاست و صندوق توسعه بین‌المللی تأمین مالی را فراهم می‌کند. این منابع همچنین به وسیله بانک‌ها و مؤسسات بین‌المللی فراهم می‌شوند که این روند یاری‌دهنده به تأمین طرح‌های کشورهاست.

    وی افزود: تسهیلاتی که در قالب تأمین مالی بانک‌های توسعه‌ای ارائه می‌شود، به وسیله بانک جهانی یا بانک توسعه اسلامی فراهم می‌شود. زمانی که صحبت از تأمین مالی می‌شود، باید در نظر داشت که چه بخواهیم چه نه، بخش خصوصی در تأمین منابع مالی، بسیار قابل اهمیت است و بخش‌ خصوصی زمینه مناسب را برای رشد و توسعه مملکت فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولت و تأمین منابع مالی آن، به وسیله بودجه دولتی فراهم می‌شود.

    معاون دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: برای تأمین منابع مالی کشورها چند گزینه وجود دارد که شامل فاینانس و استفاده از بانک‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و غیره است که تجهزیات لازم برای اجرای طرح‌ها و توسعه کشورها را فراهم می‌کند.

    وی با بیان اینکه «دریافت تسهیلات از بانک‌های تجاری و توسعه‌ای به سود بخش‌های خصوصی است» ادامه داد: دریافت تسهیلات از بانک‌های تجاری برای بخش‌های دولتی و خصوصی می‌تواند از منابع مهمی برای تجهیز و اجرای طرح‌ها باشد. زمانی که تأمین مالی تجاری گفته می‌شود، منظور تأمین مالی کوتاه‌مدت است، یعنی مؤسسه‌ای وجود دارد که برای تأمین گردش مالی مورد نیاز، از این سرمایه بین‌اامللی استفاده کند. مشهورترین تسهیلات در این زمینه از آن بانک توسعه اسلامی است.

    او اظهار کرد: ایران به عضویت بانک توسعه آسیایی درآمده، اما به دلیل عدم تکمیل ثبت‌نام نتوانسته است از مزایای آن بهره ببرد. بانک‌های تجاری خارجی، بانک‌هایی هستند که میلیاردها دلار منابع مالی خارجی را در اختیار کشورها قرار می‌دهند.

    قهرمانی توضیح داد: در سال‌های گذشته، تحریم‌ها مانع از بهره‌گیری ایران از منابع مالی جهانی شد. استفاده از منابع فاینانس تفاوت آنچنانی از لحاظ تکمیل فرآیندهای داخلی ندارد. هنگامی که صحبت از تأمین مالی خارجی می‌شود بسیار ساده است که بخش خصوصی نمی‌تواند از این منابع استفاده کند چراکه نیازمند ارائه تضمین است، اما باید توجه داشت اقدامات لازم برای تضمین هم برای بخش خصوصی وجود دارد و هم بخش دولتی.

    وی با بیان اینکه «کل منابعی که از ابتدای انقلاب تا قبل از تحریم‌ها دریافت شده، 30 میلیارد دلار بوده است» توضیح داد: متأسفانه در طی 30 سال، این مقدار ظرفیت جذب مناسب نبوده است. یکی از محدودیت‌های ما در فاینانس این بوده که تمام بار جذب این منابع بر سیستم بانکی است. درواقع بانک زمانی که این منابع را دریافت می‌کند، مسئولیت بازپرداخت به موقع را بر عهده می‌گیرد، این در حالیست که بانک نمی‌تواند فراتر از ظرفیت خود مسئولیت بپذیرد.

    معاون دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهار کرد: بانک‌ها در هیچ کجای دنیا وارد پذیرش ریسک نمی‌شوند، درحالی که فاینانس، سراسر پذیرش ریسک و خطر است. بنابراین به سازمان‌هایی غیر از بانک نیاز داریم که این شرایط را در کشور ما ایجاد کنند. در کشورهای خارجی، صندوق‌هایی وجود دارد که وظیفه این صندوق‌ها ریسک‌پذیری است، متأسفانه ایران هیچکدام از این شرایط را ندارد.

    وی خاطرنشان کرد: بیش از 6 درصد کل بودجه دولت، اختصاص به طرح‌های عمرانی دارد. در سال 1396، 78 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده عمرانی است این درحالیست که در سال 1397 معادل 60 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است. باید توجه کرد اگر منابع مالی محدود باشد شرایطی برای فساد و اختلاس ایجاد می‌شود.

    او با  بیان این که «پس از رفع تحریم‌ها 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در کشور داشتیم» تصریح کرد: منظور از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، یعنی سرمایه‌گذارانی که درخواست اجرای طرح در کشور داشته‌اند. این  اتفاق رکوردی در تاریخ قبل و پس از انقلاب بوده است.

    معاون دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اشاره کرد: زمانی که بسیاری از کشورها مفهوم سرمایه‌گذاری خارجی را نمی‌دانستند، ایران در سال 1334 قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی را داشت، در سال 1354 تأسیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی را در ایران داشتیم. اهمیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای کشور ما شامل مشارکت در توسعه اقتصادی، تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌ها، ارتقای سطح فناوری و مهارت‌های مدیریتی، تولید کالاهای باکیفیت و قابل رقابت در سطح بین‌المللی و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

    برچسب ها