عصر خودرو

وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها وکشتیرانی هند اعلام کرد؛

هند از سرمایه گذاری تجار ایرانی استقبال می کند

عصر بازار- وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها وکشتیرانی هند پروژه چابهار را مهمترین طرح اقتصادی در دست اجرای این کشور با ایران دانست و گفت: دولت هند از سرمایه گذاری تجار ایران در این کشور نیز استقبال می کند.

هند از سرمایه گذاری تجار ایرانی استقبال می کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، "نیتین گادکاری" گفت: از نظر لجستیکی پروژه چابهار بسیار مهم است و می تواند برای ایران و هند یک طرح برد-برد در نظر گرفته شود. هند از این پروژه حمایت می‌کند و آن را تکمیل خواهد کرد.

    گادکاری در حاشیه یک نشست تجاری میان ایران و هند با حضور «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: من معتقدم که پروژه بندر چابهار هم برای سرمایه‌گذاری و هم برای تجارت برای فعالان اقتصادی هر دو کشور بسیار مفید است.

    وزیر حمل و نقل، بزرگراه‌ها و کشتیرانی هند همچنین در ارتباط با موضوع سرمایه‌گذاری، بازاریابی و تجارت از طریق بندر چابهار گفت: سمینار امروز فرصتی برای سرمایه گذاران هند و ایران فراهم کرد تا زمینه های مناسب برای سرمایه‌گذاری را پیدا کنند. این سمینار همچنین به گسترش تجارت میان دو کشور کمک خواهد کرد.

    وی تاکید کرد که دولت هند به گسترش روابط با ایران بسیار علاقه‌مند است و تلاش می کند سرمایه‌گذاران هند را برای ورود به ایران به ویژه برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار تشویق کند.

    وی گفت، دولت هند از سرمایه گذاری تجار ایران در این کشور نیز استقبال می کند.

    گادکاری گفت: سعی خواهیم کرد تا مسائل موجود را به سرعت حل کرده و روابط دو جانبه را گسترش دهیم.

    وی با اشاره به اینکه روابط ایران و هند در آینده نزدیک بیش از پیش گسترش خواهد یافت، اظهار داشت: پروژه‌های زیربنایی زیادی میان ایران و هند وجود دارد و ما به دنبال پروژه‌های بیشتری در ایران هستیم.

    بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری کنترل دو لنگر‌گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.

    چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.

    این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.

    بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.

    جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت‌های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله 100 هزار تنی کالاهای هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.

    توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.

    در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از 1.1 میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله 15 هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.

    این بندر می‌تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه برای بررسی راههای گسترش همکاری های دو کشور در حوزه حمل و نقل و همچنین ارتقای تلاش های موجود به منظور بازاریابی برای بندر چابهار، وارد دهلی نو شد.

    برچسب ها