عصر خودرو

نوسان محدود شاخص بورس در کانال ۹۶ هزار واحدی

عصر بازار- شاخص بورس امروز (چهارشنبه) با ۳۶ واحد به رقم ۹۶ هزار و ۱۸۵ واحدی رسید.

نوسان محدود شاخص بورس در کانال ۹۶ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در معاملات امروز یک میلیارد و 228 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 43 میلیارد ریال در 51 هزار و 412 نوبت مبادله شد.
    بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 11 واحد افزایش یافت، اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، چهار واحد کاهش یافت.
    شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، نیز سه واحد افت کرد، در مقابل شاخص آزاد شناور که بیانگر بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 99 واحد بالا رفت.
    شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 81 واحد تقویت شد، اما شاخص بازار دوم بورس 214 واحد پایین آمد.
    در معاملات امروز، فلزات اساسی در صدر گروه های بورسی قرار گرفت؛ امروز در این گروه 70 سهم به ارزش 215 میلیارد ریال داد و ستد شد.
    گروه خودرو به ارزش 196 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 155 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
    در رده چهارم، گروه فرآورده های نفتی با معاملاتی به ارزش 101 میلیارد ریال جای گرفت.
    گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 76 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
    نمادهای خودرو (ایران خودرو)، رمپنا (مپنا)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما تاپیکو (سرمایه گذاری نفت وگاز تامین)، و غدیر (سرمایه گذاری غدیر) و فولاد (فولاد مبارکه) بالاترین تاثیر منفی را بر جای گذاشت.

    ** تاثیر نرخ ارز و گزارش های 9 ماهه شرکت ها بر معاملات بورس
    حمیدرضا مهرآور کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: شاخص کل بازار سرمایه بعد از یک رشد خوب 20 درصدی در نیمه دوم سال و رسیدن به سطح 98 هزار و 600 واحدی اندکی آرام گرفت و در حال حاضر در کانال 96 هزار واحدی در حال حرکت است.
    وی افزود: افزایش قیمت دلار می تواند تاثیر مثبتی بر سودآوری شرکت های صادرات محور داشته باشد، اما در مقابل، برای شرکت هایی که میزان واردات بیشتری دارند، منفی خواهد بود.
    این کارشناس بازار سرمایه درباره چرایی افت شاخص در روزهای اخیر گفت: عامل ریزش سه هزار واحدی بازار سرمایه صرفا ریسک سیستماتیک و سیاسی بوده است و ریسک سیاسی ایجاد شده، موجب التهاب در بازارها شد به گونه ای که قیمت دلار نیز تا سطح 44 هزار ریال و قیمت سکه تا سطح 15 میلیون و 300 هزار ریال افزایش یافت.
    وی با بیان این که همگام با آرام شدن ریسک سیاسی کشور، قیمت دلار کاهش یافت، افزود: در حال حاضر نرخ دلار در محدوده 43 هزار و 500 ریال و سکه بهار آزادی نیز در محدود 14 میلیون و 700 هزار ریال معامله می‌شود که نشان از کاهش 600 هزار ریالی دارد.
    رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر می رسد قیمت‌ها باز هم جای کاهش بیشتری داشته باشند که البته این عامل در سکه بهار آزادی بیشتر است، اما برای دلار فعلا نمی‌توان کاهش چندانی را مد نظر قرار داد و بیشتر انتظار تثبیت در این محدوده وجود دارد.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که با توجه به تحلیل های انجام شده در خصوص ارز، می‌توان چشم انداز بازار سرمایه را ترسیم کرد، اظهار داشت: اگر چشم انداز قیمت دلار افزایشی باشد می‌توان اثرات تغییرات قیمت دلار بر شرکت های صادراتی را مثبت و شرکت هایی که میزان واردات بیشتری دارند را منفی ارزیابی کرد که البته وزن شرکت هایی که قیمت ارز بر آنها اثر منفی دارد به مراتب بیشتر است.
    مدیر عامل کارگزاری بانک سامان افزود: در شرایط فعلی بازار در انتظار گزارش های 9 ماه شرکتهاست و به نظر می‌رسد در برخی از صنایع مانند فلزات اساسی و پالایشگاهی گزارش های مثبتی را شاهد باشیم چرا که در قیمت های جهانی فلزات تغییرات خاصی وجود نداشته و همچنان در محدوده های متعادل و مثبت معامله می شوند.
    مهرآور اضافه کرد: در گروه پالایشی نیز همچنان قیمت نفت رو به بالا معامله می‌شود و چشم انداز قیمت سهام این شرکت ها نیز مثبت است.
    وی تصریح کرد: اما برای دیگر گروه های بازار نمی‌توان انتظار خاصی را داشت و در نهایت بتوانند سود حداقلی در گزارش های 9 ماه خود را پوشش دهند.
    این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط فعلی می توان اعلام کرد انتظار بازدهی بازار تا پایان سال با فرض ثابت بودن نرخ های جهانی و آن هم در صنایع یاد شده می تواند مثبت باشد، اما در بقیه گروه های بورس، تنها ورود نقدینگی را می توان نشانه ای از رشد صنایع دانست.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو