عصر خودرو

اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، تسریع در پرداخت وجه گندم را از سوی دولت به همراه دارد.

اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیرکشت گندم در سال زراعی 96-97 اظهار کرد: براساس آخرین آمار 2 میلیون و 50 هزار هکتار گندم آبی و 3 میلیون و 800 هزار هکتار گندم دیم کشت شده است.

    به گفته وی؛ کشت گندم در استان ها طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی محقق و به پایان رسید.

    ایمانی گفت: با توجه به نزولات جوی و ریزش های مناسب باران از نظر پراگندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیش بینی می شود، مشکلی در میزان تولید ایجاد نشود.

    وی  بیان کرد: برنامه وزارت جهاد کشاورزی، کاهش سطح زیر کشت گندم است و تاخیر در اعلام نرخ تا حدی در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

    رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ادامه داد: وزارت جهاد در نظر دارد که سطح زیر کشت گندم برحسب برنامه استان ها محقق شود، چرا که بی توجهی به برنامه ، مشکلاتی نظیر افزایش سطح زیر کشت گندم و  مازاد تولید را به وجود می آورد.

    وی با اشاره به اینکه صادرات گندم توجیه اقتصادی برای کشور ندارد، بیان کرد: با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده تولیدگندم داخل نسبت به جهانی، وزارت جهاد در نظر دارد تا با افزایش بهره وری، کاهش ضایعات، توسعه ناوگان کشت و برداشت، عملکرد در هکتار را افزایش دهد.

    خبری از اعلام نرخ های جدید نیست
    ایمانی با اشاره به اینکه کشاورزان همچنان منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی گندم هستند، افزود: بنابرقانون، همه ساله نرخ خرید تضمینی گندم قبل از شروع سال زراعی جدید تا پایان شهریور باید اعلام شود، در حالیکه با گذشت چهار ماه از فصل کشت و دستور معاون اول رئیس جمهور خبری از اعلام نرخ های جدید نیست.

    وی با اشاره به اینکه بودجه خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کمیسیون تلفیق و کشاورزی در حال بررسی است، تاکید کرد: در مکاتبه ای با مجلس ، تقاضا کردیم که اعتبارات لازم برای خرید تضمینی گندم  در بودجه سال زراعی جدید لحاظ شود تا پس از تحویل گندم به سیلوها در سال زراعی جدید با مشکلاتی نظیر کمبود منابع روبرو نشویم.

    این مقام مسئول با بیان اینکه همه ساله دولت در زمان پرداخت بهای محصول با مشکل کمبود اعتبار روبرو است، افزود: اکنون بهترین زمان برای تخصیص بودجه لازم به ردیف خرید تضمینی حداقل 10 میلیون تن گندم است که انتظار می رود اعضای کمیسیون تلفیق و کشاورزی به این مسئله توجه کنند تا در مدت زمان کوتاهی پس از تحویل گندم به سیلوها، مطالبات گندمکاران پرداخت شود تا دغدغه خاطر این قشر به حداقل خود برسد.

    به گفته وی؛ یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بازرگانی در پرداخت به موقع بهای محصولات کشاورزی به ویژه گندم است که مجلس در بودجه سنواتی باید این امر مهم را مورد توجه قرار دهد.

    ایمانی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان اظهاراتی مبنی بر کاهش بودجه خرید تضمینی گندم در سال آینده دارند، بیان کرد: با نگاهی به ردیف های خرید تضمینی‌گندم از محل درآمد عمومی، هدفمندی یارانه ها، فروش اوراق خزانه اسلامی می توان گفت که بودجه، نسبت به سال گذشته کاهش چندانی نداشته است.

    سیاست خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدی ادامه دارد
    رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه سیاست خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد، افزود: وزیر جهاد کشاورزی مکلف کرده که سیاست قیمت تضمینی پس از فراهم کردن زیرساخت های لازم به تدریج باید اجرا شود و به همین خاطر در نظر گرفتن بودجه کافی برای خرید تضمینی گندم امری ضروری است.

    وی ادامه داد: اجرای سیاست قیمت تضمینی به سبب عرضه در بورس کالا، مزایایی همچون تسریع در پرداخت وجه گندم و مابه التفاوت آن را از سوی دولت به همراه دارد که برای عرضه آن باید تمامی زیرساخت های لازم در نظر گرفته شود، تا دغدغه خاطر گندمکاران افزایش نیابد.

    انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات جوکاران
    ایمانی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات جوکاران گفت: جوکاران اردیبشهت محصول خود را برای عرضه در بورس کالا تحویل دادند که مابه التفاوت آن حدود 10 روز گذشته به کشاورزان پرداخت شد.

    وی با اشاره به اینکه بیشتر جو مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، یادآور شد: با وجود عرضه 12.5 تا 13 میلیون تن گندم در بورس کالا به نظر می رسد که تاخیر در پرداخت مابه التفاوت بها از سوی دولت بر بار مشکلات کشاورزان می افزاید، به همین خاطر وزیر جهاد اعلام کرد که در سال زراعی جدید به سبب فراهم نبودن زیرساخت لازم در بورس و موفق نبودن اجرای این طرح در 4 استان، سیاست خرید تضمینی گندم ادامه یابد.

    برچسب ها