عصر خودرو

ابوترابی اعلام داشت:

توضیحاتی درباره رکورد بی سابقه افزایش سرمایه ۲۱۸۳ درصدی و یک توصیه

عصر بازار: رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس با اعلام چگونگی افزایش سرمایه خیره کننده ۲۱۸۳ درصدی"لکما" به سهامداران توصیه ایی کرد.

توضیحاتی درباره رکورد بی سابقه افزایش سرمایه ۲۱۸۳ درصدی و یک توصیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامرضا ابوترابی، درباره افزایش سرمایه خیره کننده 2183 درصدی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران که از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها (یک قطعه زمین در تهران و 7 زمین در شیراز ) انجام خواهد شد، به سابقه افزایش سرمایه ها از مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از تصویب سال 90 مجلس مبنی بر امکان پذیر بودن افزایش سرمایه از این محل ، ابتدا بانک ها و بیمه ها و سپس برخی شرکت های دیگر از این فرصت استفاده کردند.

    وی ادامه داد: این نوع افزایش سرمایه درحالی دارای مزایا و معایب و موافقان و مخالفانی است که تعداد زیادی از شرکت های حاضر دربازار سهام از سال بسیار دور با شرایط غیرقابل مقایسه با وضعیت کنونی و با بهای تمام شده بسیار اندک نسبت به حال حاضر تاسیس شده اند و می توانند نسبت به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مخصوصا" زمین و تجهیزات اقدام کنند.

    این مقام مسئول ادامه داد: شرکت کارخانجات مخابراتی ایران هم در زمره چینن شرکت ها و در عین حال زیانده و مشمول ماده 141 قانون تجارت بوده که در صدد تامین مالی از محل زمین هایی است که در زمان های بسیار دور خریداری شده و برخی از انها در داخل شهر شیراز قرار گرفته است. بنابراین در شرایطی موضوع افزایش سرمایه " لکما" چند ماه زمان برده و بررسی های متعددی در سازمان بورس شده که طبق استاندارد 11 حسابداری و مقررات حاکم ، امکان موافقت با بخش و درصدی از این افزایش سرمایه وجود نداشت. چون در این نوع افزایش سرمایه امکان طبقه بندی کردن وجود ندارد.

    ابوترابی در واکنش به این سئوال که آیا تا پیش از این رکورد افزایش سرمایه بیش از 2000 درصدی شرکت ها وجود داشته یاخیر؟ توضیح داد: خیر. تاکنون چنین درصدی از افزایش سرمایه بین شرکت های تحت نظارت سازمان بورس وجود نداشت اما این درصد از افزایش سرمایه خیره کننده ناشی از سرمایه اندک پایه و 6.1 میلیارد تومانی "لکما" است. اگر سرمایه این شرکت مثلا" 50 میلیارد تومان بود، درصد افزایش سرمایه به حدود 300 درصد می رسید.

    وی ادامه داد: با این همه به دلیل حضور این شرکت در بازار پایه توافقی ، به سهامداران توصیه می شود صرف این افزایش سرمایه، تصمیم گیری نکنند. چون امکان نوسان شدید قیمت بعد از افزایش سرمایه وجود دارد.

    ابوترابی در مورد رشد قیمت 51 درصدی قیمت هر سهم "لکما"  (از 24 خرداد تا 13 تیر) که با ادامه افزایش قیمت 12 درصدی در چهارشنبه گذشته همراه و بهای آن به بیش از هزار و 109 تومان بالغ شد، توضیح داد: این موضوع هم با همکاران نظارتی سازمان بورس در میان گذاشته شده و بررسی های لازم در حال انجام است.

    در این رابطه مسلم پیمانی رئیس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس هم با اشاره به اینکه این شرکت مانند سایر شرکت های مشمول بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم جزء شرکت های پذیرفته شده نیست و فقط نماد آن برای امکان پذیر بودن معاملات سهام در بازار پایه فرابورس درج می شود،گفت: موضوع افزایش قیمت هر سهم "لکما " درحال بررسی بوده ولی تاکنون به موردی مبنی بر دستکاری قیمت منتج نشده است.

    وی با بیان اینکه چنین مواردی به بررسی های بیشتری نیاز دارند، درباره قیمت گذاری سهام بعد از افزایش سرمایه هم توضیح داد: اگر قیمت گذاری ها خارج از مقررات نباشد و برآمده از نظر واقعی دو طرف فروشنده و خریدار و بازار باشد به آن احترام گذاشته می شود.

    برچسب ها